Gå til innhold

joa77
 Share

Anbefalte innlegg

har en bmw e39 520ia 1999 modell luftet systemet for 2 måneder siden. bilen har funktet bra ca 4-6 turer med varme i apperatet. den første måneden. så vart varmeapperatet kalt igjen.Å jeg har kjørt ca 6 turer på ca 2-4 mil måleren viste normal. Når jeg luftet systemet så hadde jeg opp luftenippelen til ekspedisjonstanken å varmeapperatet på fullt. å kjørte bilen på 2000/RPM 

å basert på de jeg så. Så de ut som den funket siden væska for langt fra nippelen. å fikk varme i apperatet fort. jeg finner ingen vann i olja eller under oljelukket. ingen unormal røyk fra bilen heller. å radiator og ekpansjonstank er byttet for ca 6 måner siden. å lufteskruer. å noen av slangene. ser ikke noe tenkt til lekkasje heller. Så idag kjørte jeg 3 mil ene veien med mye oppover bakker. måleren viser helt normalt. så kjørte jeg påvei heim (en anna vei) med ingen oppover bakker. når jeg kjørte ca 3mil med lav omdreining normalt veldiglenge. så på slutten av turen. da startet måleren å gå nedover til rød. men stoppet lenge før måleren var på rød. stoppet bilen hadde varmeapperatet på fullt så kom den omtrent med engang på normal tempratur. opnet kjølevæskelukket. da for å sjekke om de vart tomt. å de begynte å renne over. hadde igjen. ventet lenge. så startet jeg turen videre heimigjen. da med ca 2km bare oppoverbakke. på 2000-3000 omdreininger. helt normal tempratur. Så de jeg lurer på er hva dere tur er mest sannsylig er feilen? termostathuse,vannpumpa, å er de andre symptom så du kan finne ut om toppaking er ødelagt? tenkte jeg skulle ut å latt bilen så stille på tomgang å se om den blir for varm igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

probleme var en liten lekkasje i radiatoren. som er veldi rart siden den er nesten helt ny. den forge jeg hadde før der igjen var også ny (den jeg har nå var garantisak fra den forge) noen som har vært borti dette før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal aldri åpne kjølesystemet på en varm motor. Da kan du gjøre skade. Når systemet står under trykk er kokepunktet 120 grader. Uten trykk er kokepunktet 100 grader. En motor som akkurat har blitt belastet og kjørt varm kan fort ha opp mot eller mere enn 100 grader. Når systemet er lukket går dette fint. Hvis du åpner lokket med denne temperaturen i kjølesystemet bråkoker den. Derfor boblet det over når du åpnet.

Minket det vann på kjølesystemet ditt? Vet ikke om jeg forstod riktig.

Hvis du ikke vet når vannpumpa er byttet sist, ville jeg byttet den. Den skal byttes pr 100 000 km på disse motorene. Før den gir symptomer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...