Gå til innhold

Råd før jeg kjøper BMW 1-serie for første gang


visiks
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :-) 

Jeg får først og fremst beklage dersom jeg bryter etiketten her, men jeg aner ikke hvor jeg eller skal søke hjelp.

Jeg har hatt lappen i over ett år nå, og har i løpet av den tiden hatt en Golf 96 mod til 10.000, samt en A6 Sedan 97mod til 20.000. Siden jeg har begynt å få dreisen på bilkjøring ønsker jeg å oppgradere, og jeg har falt pladask for BMW-modellene, og da spesielt 1-serien. En E87 120i eller en 130i er det jeg ønsker (2004 mod), men er det noen av dere som har erfaringer med disse? Har sett noen annonsere 120i på Finn, men har ikke funnet 130i. Prøver å finne en grei modell til under 100.000. Er det noe jeg bør være obs på?

Hørt at nyere modeller må få f.eks. fronten demontert for å bytte pærer, og for meg virker det helt bak mål. Liker å ordne ting selv på bilen :) 

Tusen takk for all hjelp, og jeg beklager dersom jeg har gjort noe feil her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Velkommen til forumet! Du har ikke brutt noen etikette, innlegget virker for meg å være opprettet i en passende forumkategori, og med en fornuftig emnebeskrivelse (noe mange slurver med).

Skjønner godt at du har lyst på BMW! Vær obs på at verksted- og delepriser nok ligger over snittet, men dersom du regner med å skru selv, er det nok ikke noe stort problem. På grunn av bilavgiftene i Norge er det nok lettere å finne modeller med moderat motorisering, enn de bilene man kanskje har mest lyst på, med litt ekstra under panseret. Dersom du vil ha noe med mer futt, er det nok lettere å finne kurante objekter i utlandet, f.eks. Tyskland, men på grunn av euro-kursen er det ikke veldig gunstig å importere om dagen.

Når du kjøper en bil som er over 10 år gammel (og da sikkert har rukket å få en god del kilometer på telleren), er det viktig å få en vurdering av bilens tilstand før man slår til. Dersom du er bilkyndig, kan du sikkert gjøre en grei vurdering selv, men jeg ville absolutt anbefalt å få tatt en NAF tilstandsrapport (eller lignende) før kjøp. Du bør også gjøre undersøkelser for å få verifisert kilometerstanden, f.eks. ved å kontakte verksteder der service har blitt utført, eller høre med et BMW-verksted for å få tatt ut servicehistorikk, dersom service har blitt tatt på merkeverksted. Biler med dokumentert regelmessig vedlikehold, helst på merkeverksted, er nok å foretrekke.

Ellers må jeg innrømme at jeg har lite peiling på 1-serie, så jeg overlater til andre her inne å kaste lys over kjente feil/mangler, etc.

Lykke til med bilkjøp! BMW er gøy! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok forsøkt å finne en nyere bil enn 2004-modell (det kom en facelift i 2007 bl.a.), gjerne så ny som mulig innenfor budsjettet ditt. Hverken 120i eller 130i kryr det av, men sistnevnte får du uansett ikke under 200000, så det spørs om du ønsker/har mulighet til å strekke budsjettet så mye. Jeg kjenner dessverre ikke så mye til motorene i 120i, men 130i er rimelig skuddsikre. Ellers er det jo et overtall av 116i/118i og diesel-biler på markedet. Jeg tror nok heller ikke du hadde blitt skuffet over en 120d.

Videre vil jeg påstå at dette er forholdsvis enkle biler å skru på, og deletilgangen er god, da det er mange som selger både originale og uoriginale deler.

Jeg skal forøvrig selge min 2008-modell i din prisklasse, men det er en 116i, så det spørs om det er av interesse (link i signaturen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Dweezil skrev:

Hei,

Velkommen til forumet! Du har ikke brutt noen etikette, innlegget virker for meg å være opprettet i en passende forumkategori, og med en fornuftig emnebeskrivelse (noe mange slurver med).

Skjønner godt at du har lyst på BMW! Vær obs på at verksted- og delepriser nok ligger over snittet, men dersom du regner med å skru selv, er det nok ikke noe stort problem. På grunn av bilavgiftene i Norge er det nok lettere å finne modeller med moderat motorisering, enn de bilene man kanskje har mest lyst på, med litt ekstra under panseret. Dersom du vil ha noe med mer futt, er det nok lettere å finne kurante objekter i utlandet, f.eks. Tyskland, men på grunn av euro-kursen er det ikke veldig gunstig å importere om dagen.

Når du kjøper en bil som er over 10 år gammel (og da sikkert har rukket å få en god del kilometer på telleren), er det viktig å få en vurdering av bilens tilstand før man slår til. Dersom du er bilkyndig, kan du sikkert gjøre en grei vurdering selv, men jeg ville absolutt anbefalt å få tatt en NAF tilstandsrapport (eller lignende) før kjøp. Du bør også gjøre undersøkelser for å få verifisert kilometerstanden, f.eks. ved å kontakte verksteder der service har blitt utført, eller høre med et BMW-verksted for å få tatt ut servicehistorikk, dersom service har blitt tatt på merkeverksted. Biler med dokumentert regelmessig vedlikehold, helst på merkeverksted, er nok å foretrekke.

Ellers må jeg innrømme at jeg har lite peiling på 1-serie, så jeg overlater til andre her inne å kaste lys over kjente feil/mangler, etc.

Lykke til med bilkjøp! BMW er gøy! :-)

Takk for gode innspill :) Har lest noe om at 120i motoren på 2004 modellen er dårlig, men leter man lenge nok finner man jo meninger/påstander om alt. Mtp på hva AWT nevner så vil en 130i være uaktuelt, siden den ligger så høyt oppe i pris. Så blir nok å finne en godt priset 120i i Norge, tenker jeg. Den ser jo ut til å ha en rimelig god ytelse, og folk beskriver det jo som en bil som føler sportslig. 

Ja, skal definitivt ta en slik komplett NAF-test før jeg kjøper noe. Dersom selger ikke er villig til å gjøre det kjøper jeg ikke heller. Nå som Vegvesenet har offentliggjort kilometerstand ved søk på regnr bør det vel holde å sjekke det på nett, gjør det ikke? Siden det er basert på EU-kontroller?
 

10 timer siden, awt skrev:

Jeg ville nok forsøkt å finne en nyere bil enn 2004-modell (det kom en facelift i 2007 bl.a.), gjerne så ny som mulig innenfor budsjettet ditt. Hverken 120i eller 130i kryr det av, men sistnevnte får du uansett ikke under 200000, så det spørs om du ønsker/har mulighet til å strekke budsjettet så mye. Jeg kjenner dessverre ikke så mye til motorene i 120i, men 130i er rimelig skuddsikre. Ellers er det jo et overtall av 116i/118i og diesel-biler på markedet. Jeg tror nok heller ikke du hadde blitt skuffet over en 120d.

Videre vil jeg påstå at dette er forholdsvis enkle biler å skru på, og deletilgangen er god, da det er mange som selger både originale og uoriginale deler.

Jeg skal forøvrig selge min 2008-modell i din prisklasse, men det er en 116i, så det spørs om det er av interesse (link i signaturen).

Vil nok være en 120i som vil bli aktuelt da, tror jeg.. Ser du nevner at 120d kan være et godt valg, men vil 120i være i samme klasse, tror du? Eller kan det være så stor forskjell på diesel og bensin? Er ikke meningen å stille dumme spørsmål, men jeg har aldri brukt så mye penger på bil før, så ønsker å være sikker i mitt valg :-)

Det tror jeg blir for nytt for meg, mtp på pris av vedlikehold o.l.. Og jeg har lyst på litt større motor og litt ytelse, tror jeg :-) Men fant ikke link i signatur.. Hadde vært gøy å ta en titt! 

Tusen takk for begges innspill! :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 120d vil nok være hakket kvikkere enn en 120i, da den både har høyere toppfart, og er raskere til 100 (data her), og det hadde nok vært mitt valg om det stod mellom disse, selv om jeg fortrekker bensin.

Ellers ville jeg nok ikke lagt for stort vekt i en NAF-test. Det har vist flere ganger at de har ført opp bagateller, mens større mangler ikke har blitt oppdaget. Da er det nok bedre å se om et merkeverksted eller noe kan ta en sjekk.

Min bil står det om her og utover (den har endret seg en god del siden begynnelsen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, awt skrev:

En 120d vil nok være hakket kvikkere enn en 120i, da den både har høyere toppfart, og er raskere til 100 (data her), og det hadde nok vært mitt valg om det stod mellom disse, selv om jeg fortrekker bensin.

Ellers ville jeg nok ikke lagt for stort vekt i en NAF-test. Det har vist flere ganger at de har ført opp bagateller, mens større mangler ikke har blitt oppdaget. Da er det nok bedre å se om et merkeverksted eller noe kan ta en sjekk.

Min bil står det om her og utover (den har endret seg en god del siden begynnelsen).

Etter å ha hørt faren min og Top Gear vertene snakke om at diesel er djevelens drivstoff kjenner jeg det sitter langt inne å gi det et forsøk... hehe :P Men skal absolutt vurdere det. Har jo utelukket diesel på Finn-søket, men når jeg sjekket diesel nå så kom det en svært lekker 120d opp med masse utstyr. Må høre litt rundt om hvordan kjøreopplevelsen endrer seg med diesel :) 

Da skal jeg se om jeg finner et merkeverksted som kan ordne tilstandsrapport istedenfor. Gleder meg til å få kloa i en :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidlig 120i har vell samme motor som e90 320i.

Har tidligere hatt en e90 320i(2005), vil ikke anbefale denne motoren. Sliter generelt med høyt oljeforbruk, valvetronic er veeldig dyrt å reparere dersom det ryker, noe som ikke er helt unormalt. Kjedelig drag er det også i motoren.

Kjøpte selv nettop en 120D, og er sålangt veldig fornøyd. Går mye bedre og billigere. Så er motorene kjent for mindre feil enn bensinen. Rakler litt gjør det såklart, men det merkes ikke så veldig under kjøring. Spennende lyd er det uansett ikke i 120i :P

Så har dieselen greit potensiale for litt ekstra futt(chip)

Derimot ligger stort sett 120i billigere i pris enn 120D. Under 100k så må du nok se på biler som er nokså kjipt utstyrt, evnt kjørt langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mattae skrev:

Tidlig 120i har vell samme motor som e90 320i.

Har tidligere hatt en e90 320i(2005), vil ikke anbefale denne motoren. Sliter generelt med høyt oljeforbruk, valvetronic er veeldig dyrt å reparere dersom det ryker, noe som ikke er helt unormalt. Kjedelig drag er det også i motoren.

Kjøpte selv nettop en 120D, og er sålangt veldig fornøyd. Går mye bedre og billigere. Så er motorene kjent for mindre feil enn bensinen. Rakler litt gjør det såklart, men det merkes ikke så veldig under kjøring. Spennende lyd er det uansett ikke i 120i :P

Så har dieselen greit potensiale for litt ekstra futt(chip)

Derimot ligger stort sett 120i billigere i pris enn 120D. Under 100k så må du nok se på biler som er nokså kjipt utstyrt, evnt kjørt langt.

Fant en 120d til 100k som var godt utstyrt. Men med tanke på hysteriet om diesel nå i det siste vegrer jeg meg litt. Noen nevnte for meg at det var snakk om økt bompenger for dieselbiler, samt det forbudet de har skreket så høyt om. FYI: Bor i Oslo :) Men skal definitivt vurdere det. Leste et annet sted også at 120i sin motor ikke var noe særlig, og at man heller skulle gå for en 130i eller en 116i om man skulle ha bensin. Å gå ned i effekt er ikke aktuelt, men har ikke råd til noe særlig mer enn 110 000 maks. Vil gjerne holde meg under 100 000... Jeg må slite litt med å finne en god deal, skjønner jeg hehe :-P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering i kjøpsprosess: 

Har fått ordnet finansieringsbevis og så på en 120i i dag. Det er ingen tvil om at 1-serie er bilen jeg ønsker meg! 

Jeg synes den gikk utrolig fint, men det var noen småting som plaget meg. Virker som om bilen har vært en leiebil eller lignende før. Må ha vært mye slitasje på førerdøren, for disse to "stegene" som døren stopper opp i er ikke-eksisterende. Litt mye vibrasjoner i bilen og i girspak. Og litt rust under førerdøren. Ellers en fantastisk god bil med mye utstyr!

Skal se på en 116i i morgen for å sammenligne og avgjøre hvem jeg vil gå for, sett at ingen av dem blir solgt innen den tid da..

Edit: 

Så på en fin 116i i dag, og den likte jeg svært godt! Den gikk overraskende bra, og den var ikke så mye "sløvere" enn 2-liter'n. Den hadde ikke godt langt, var tight og fin å kjøre og hadde en lekker lakk :-) Så jeg kjøpte den :grin:

Endret av visiks
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...