Gå til innhold

Aggressive trafikanter og nesten-ulykker?


visiks
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt førerkortet i litt over ett år nå (21 år) og anser meg selv som en helt okei bilist mtp på ferdigheter. Jeg har begynt å få dreisen på bilkjøring, vise skjønn og lese trafikkbildet. Men jeg kommer over ting omtrent hver eneste dag som får meg til å lure. 

Når det gjelder fotgjengere blir jeg generelt veldig bekymret. Jeg bor i Oslo, og har blitt oppdratt slik at du alltid ser deg for to ganger hver vei før du krysser veien. Men til stadighet ser jeg folk krysse fotgjengerfelt uten å se seg for i marsjfart og musikk i ørene. Folk krysser veien hvor det ikke er fotgjengerfelt uten å se seg for. Ser også mennesker som går bak bilen når man åpenbart rygger. Og verst av alt; når noen går med barnevognen ut i en uoversiktlig vei uten å se seg for. 
Er det jeg som bare må være vanvittig obs på absolutt alle ting, og som har misforstått hvordan det fungerer? To tilfeller har skilt seg ut, hvor jeg måtte stå på bremsen og ble kvalm etterpå fordi jeg trodde jeg skulle treffe vedkommende, og da har man lyst til å si i fra...

Så er det bilister. Jeg kjører med utgangspunkt i at jeg må passe på meg selv, og alle andre, og ta utgangspunkt i at "alle er idioter". Ikke misforstå meg her med sistnevnte :) Jeg driver aldri med mobiltelefon, og har fullt fokus på veien (synes det tross alt er gøy å kjøre), men allikevel skjer det ting som jeg ikke forutså, og veldig ofte reagerer folk med sinne. De gangene jeg har gjort noe galt legger jeg meg flat, men det går veldig sjeldent andre veien, føler jeg. Folk avskjærer meg så jeg må tråkke på bremsen, svinge unna osv, og hvis jeg gir et lite tut for å si i fra at jeg er der blir de sinna.
Er trafikanter generelt sinna, eller er det jeg som mest sannsynlig gjør noe dumt her? Føler at folk er utrolig aggressive, utålmodige og egoistiske i trafikken, men samtidig er jeg så fersk at jeg blir usikker på om det er jeg som gjør noe feil. 

Jeg er veldig selvkritisk, og jeg tar imot all kritikk,  og jeg hevder ikke jeg er verdens beste sjåfør. Håper bare noen kan komme med innspill og kanskje dele noen erfaringer :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen gode råd utenom at du burde bli litt mer tykkhudet.  Ikke vær for defensiv og slipp frem fotgjengere i hytt og pine - da skaper du usikkerhet hos dem samtidig som du hisser opp bilister bak deg. Gult lys betyr "gi gass". Folk som bråbremser på gult lys forårsaker ofte kollisjon (gjerne kvinnfolk i Yaris...).

Hvis folk avskjærer deg såpass at du må bremse/svinge unna er det nok fordi du er for defensiv. Hvis jeg ser at sjåfører med forkjørsrett er defensive og usikre, så kjører jeg. Husk også å bruke speil. Har du folk i ræva, så slipp dem forbi. Det er en grunn til at de ligger der....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Werther skrev:

Har ingen gode råd utenom at du burde bli litt mer tykkhudet.  Ikke vær for defensiv og slipp frem fotgjengere i hytt og pine - da skaper du usikkerhet hos dem samtidig som du hisser opp bilister bak deg. Gult lys betyr "gi gass". Folk som bråbremser på gult lys forårsaker ofte kollisjon (gjerne kvinnfolk i Yaris...).

Hvis folk avskjærer deg såpass at du må bremse/svinge unna er det nok fordi du er for defensiv. Hvis jeg ser at sjåfører med forkjørsrett er defensive og usikre, så kjører jeg. Husk også å bruke speil. Har du folk i ræva, så slipp dem forbi. Det er en grunn til at de ligger der....

Mener ikke å fremstille meg som en svaksynt tante i trafikken altså - det er absolutt ikke tilfelle  hehe :) Men siden jeg er så fersk blir jeg nok fortere usikker i trafikken enn andre. Har lagt merke til at etterhvert som jeg har blitt mer "frampå" har det gått litt lettere mtp trafikkflyt også. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge har generelt dårlig kjørekultur. Her er det først "meg selv, så meg selv igjen. Også driter jeg i alle andre"

Jeg har hatt lappen på bil i snart 13 år og på lastebil i 6 år. Har kjørt i mange land og Norge er det værste landet å kjøre i etter min erfaring.  I andre land stopper folk og er behjelpelige med å slippe hverandre frem. I Norge gir man full gass for å komme først gjennom krysset og driter i om andre må bråbremse. 

Har kjørt bil i for eksempel Sør Afrika, Swaziland, Kroatia, Slovenia, Bosnia.... Samtlige land er det bedre trafikk i enn i Norge syns jeg. I Australia er det veldig bra, det kommer kanskje av at det er meget strenge straffer for å bryte trafikkreglene der. Står skilter langs veien at lappen ryker tvert om du blir tatt i for høy fart. Kjørte i 100 sone og ikke en bil kjørte i 102 en gang. 

Her i Norge ligger folk på i venstre fila i 2felten på E6 og tøffer avgårde 10 km/t under fartsgrensa å sammler opp 10 biler bak seg som vil forbi. I Australia er høyre fila (de kjører på motsatt side av veien. Så høyre fila blir som vår venstre fil) kunn til forbikjøring. Der er det forbudt å ligge i forbikjøringsfeltet om du ikke kjører forbi noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med enkelte av meningene over. Du er fersk som bilfører og min mening er at du _skal_ være defensiv i trafikken inntil du blir mer erfaren. Et par ting:

 

1 - jeg mener nå det er regulert slik at bilister må vike for alle myke trafikanter i sentrum (30-40 sona?) uavhengig om det er fotgjengerskilt eller felt i veien. Bilen skal vike uansett. Men vær obs, biler bak deg vet kanskje ikke dette og følger ikke alltid med. 

2 - gult lys betyr ikke "gass på". Dette mener jeg blir helt feil fokus. Du skal uansett være ute av krysset når det blir rødt. Men jeg er enig i at man ikke skal (brå)bremse om man kan komme seg over krysset uten å akselerere

3 - venstre felt brukes til forbikjøring, evt dersom høyre felt er fullt / går saktere enn fartsgrensa. 

Mitt råd er å forholde deg rolig og defensivt i trafikken og samtidig holde flyten. Vis tydelig hva din hensikt er, både med blinklys og veiplassering. Selv om andre er dårlige førere trenger ikke du gjøre som dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Sjøbuse skrev:

Norge har generelt dårlig kjørekultur. Her er det først "meg selv, så meg selv igjen. Også driter jeg i alle andre"

Jeg har hatt lappen på bil i snart 13 år og på lastebil i 6 år. Har kjørt i mange land og Norge er det værste landet å kjøre i etter min erfaring.  I andre land stopper folk og er behjelpelige med å slippe hverandre frem. I Norge gir man full gass for å komme først gjennom krysset og driter i om andre må bråbremse. 

Har kjørt bil i for eksempel Sør Afrika, Swaziland, Kroatia, Slovenia, Bosnia.... Samtlige land er det bedre trafikk i enn i Norge syns jeg. I Australia er det veldig bra, det kommer kanskje av at det er meget strenge straffer for å bryte trafikkreglene der. Står skilter langs veien at lappen ryker tvert om du blir tatt i for høy fart. Kjørte i 100 sone og ikke en bil kjørte i 102 en gang. 

Her i Norge ligger folk på i venstre fila i 2felten på E6 og tøffer avgårde 10 km/t under fartsgrensa å sammler opp 10 biler bak seg som vil forbi. I Australia er høyre fila (de kjører på motsatt side av veien. Så høyre fila blir som vår venstre fil) kunn til forbikjøring. Der er det forbudt å ligge i forbikjøringsfeltet om du ikke kjører forbi noen.

Hadde vært gøy å få prøvd å kjøre litt i utlandet i nær fremtid for å se. Som regel når man hører eller ser noe i media e.l. er det jo kun negativt. Hadde også vært veldig interessant å kjøre i Russland, m.t.p. alle "dashcam"-videoene som legges ut.. :-P 

2 timer siden, Anterialis skrev:

Jeg er uenig med enkelte av meningene over. Du er fersk som bilfører og min mening er at du _skal_ være defensiv i trafikken inntil du blir mer erfaren. Et par ting:

 

1 - jeg mener nå det er regulert slik at bilister må vike for alle myke trafikanter i sentrum (30-40 sona?) uavhengig om det er fotgjengerskilt eller felt i veien. Bilen skal vike uansett. Men vær obs, biler bak deg vet kanskje ikke dette og følger ikke alltid med. 

2 - gult lys betyr ikke "gass på". Dette mener jeg blir helt feil fokus. Du skal uansett være ute av krysset når det blir rødt. Men jeg er enig i at man ikke skal (brå)bremse om man kan komme seg over krysset uten å akselerere

3 - venstre felt brukes til forbikjøring, evt dersom høyre felt er fullt / går saktere enn fartsgrensa. 

Mitt råd er å forholde deg rolig og defensivt i trafikken og samtidig holde flyten. Vis tydelig hva din hensikt er, både med blinklys og veiplassering. Selv om andre er dårlige førere trenger ikke du gjøre som dem :)

Ja, i sentrum er det jo nesten dønn umulig å ikke slippe frem fotgjengere, så da må man nesten hehe. I Oslo sentrum er fotgjengere overfor trafikken slik duer er for mennesker - gir fullstendig blaffen :-P 

Jeg kommer nok til å forbli litt defensiv fremover uansett hva jeg tenker eller ønsker. Ferdighetene og reaksjonsevnen min er jo ikke på langt nær bra nok som dere som har kjørt i flere år. Prøver alltid å vise tydelig hva jeg skal med tegn og plassering, men er jo alltid rom for forbedring hehe :) 

Skal hente min "nye" BMW på tirsdag etter å ha vært uten bil i 1,5 uke, så da blir det mye kjøring i alle fall :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordmenn har utrolig dårlig trafikk kultur, vi ligger på samme nivå som Frankrike, Italia og andre kaotiske land. Østlendinger har kortest lunte, frekke og lite sympatiske. Det er nesten hver gang jeg kjører til Oslo at det er minst ett tilfelle som innebærer tuting, visning av finger eller andre tilfeller av "road rage". Her er jeg selvsagt ikke noe bedre selv, jeg er ikke sen om å "si fra" dersom en annen billigst gjør noe som irriterer meg. Sørlendinger og Telemarkinger har elendige kjøreferdigheter, kan ikke huske sist jeg kjørte E18 nedover Telemark og Agderkysten uten at det ligger en NF eller PD registert bil og lager kø. Det har blitt mange skumle forbikjøringer på denne strekningen, nye firefelten kan ikke bygges ut fort nok.

Man forsøker jo så godt man kan å være fornuftig og hensynsfull i trafikken, stort sett vil jeg si at jeg også klarer å være nettopp dette. Men det er de få tilfellene hvor man til slutt får nok, blir så forbanna at man tyr til dårlig trafikk kultur. Merker at jeg blir bedre med åra, er nok en modningsprosess vil jeg tro. Også det faktum at jeg blir mer og mer redd for bilen min, som igjen gjør at man tar det mer piano i trafikken.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Nordmenn har utrolig dårlig trafikk kultur, vi ligger på samme nivå som Frankrike, Italia og andre kaotiske land. Østlendinger har kortest lunte, frekke og lite sympatiske. Det er nesten hver gang jeg kjører til Oslo at det er minst ett tilfelle som innebærer tuting, visning av finger eller andre tilfeller av "road rage". Her er jeg selvsagt ikke noe bedre selv, jeg er ikke sen om å "si fra" dersom en annen billigst gjør noe som irriterer meg. Sørlendinger og Telemarkinger har elendige kjøreferdigheter, kan ikke huske sist jeg kjørte E18 nedover Telemark og Agderkysten uten at det ligger en NF eller PD registert bil og lager kø. Det har blitt mange skumle forbikjøringer på denne strekningen, nye firefelten kan ikke bygges ut fort nok.

Man forsøker jo så godt man kan å være fornuftig og hensynsfull i trafikken, stort sett vil jeg si at jeg også klarer å være nettopp dette. Men det er de få tilfellene hvor man til slutt får nok, blir så forbanna at man tyr til dårlig trafikk kultur. Merker at jeg blir bedre med åra, er nok en modningsprosess vil jeg tro. Også det faktum at jeg blir mer og mer redd for bilen min, som igjen gjør at man tar det mer piano i trafikken.

 

Kjører i Oslotrafikken daglig, og ser ofte situasjoner som fint kunne vært unngått med tålmodighet og forståelse. Jeg kan jo forstå at folk er bekymret for bilene sine - som nevnt tidligere plukker jeg opp en bil på tirsdag, og jeg tror jeg kommer til å bli litt mer bekymret for min bil. Så det å bli irritert for at noen gjør noe dumt og nesten forårsaker en kollisjon er innafor, men den "jeg skal først"-mentaliteten skjønner jeg virkelig ikke... 

Vedrørende biler som holder igjen trafikken generelt sett; det kan være utrolig frustrerende... På typiske landeveier hvor det er ett felt, og noen holder igjen trafikken og ikke slipper trafikk forbi kan jo skape stor frustrasjon. Og i den frustrasjonen hender det jo at folk tar litt forhastede forbikjøringer. 

Man blir vel mer "immun" mot dårlig oppførsel i trafikk etterhvert som man blir eldre, slik du sier. Selv følger jeg at jeg er relativt lugn i trafikken, men har allikevel hendt at jeg må ta meg selv i nakkeskinnet for å ikke tute eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, visiks skrev:

Hadde vært gøy å få prøvd å kjøre litt i utlandet i nær fremtid for å se. Som regel når man hører eller ser noe i media e.l. er det jo kun negativt. Hadde også vært veldig interessant å kjøre i Russland, m.t.p. alle "dashcam"-videoene som legges ut.. :-P 

Har ikke kjørt selv i Russland. Bare sitti på. Syns ikke det var noe spesielt ekstremt der heller.

Grunnen til at det er så myerussiske dashcam videoer er at det er påbudt der (har jeg hørt) og da er det også naturlig at det blir mye videoer derfra siden alle har kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Sjøbuse skrev:

Har ikke kjørt selv i Russland. Bare sitti på. Syns ikke det var noe spesielt ekstremt der heller.

Grunnen til at det er så myerussiske dashcam videoer er at det er påbudt der (har jeg hørt) og da er det også naturlig at det blir mye videoer derfra siden alle har kamera.

Kjøring hadde vel vært forbudt på landsbasis dersom dashcam videoene er standarden for all kjøring i Russland hehe.

Er jo i utgangspunktet ganske lurt med dashcam. Har vurdert å skaffe det selv - og det blir nok til å bestille et snart, tenker jeg. 

Har kun kjørt i Norge (og ved svenskegrensa naturligvis), så hadde vært fint å fått kjørt i andre land for å samle litt inntrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Skjer mye på veiene i russland. Jeg tror nok det skjer mye sykt på veier andre steder også, men der er det ikke så vanlig med kamera. Så det får vi jo ikke se. 

Fint å kjøre i andre land og se litt på hvor smidig det faktisk kan gjøres i forhold til her i Norge. Sør Afrika hadde en artig løsning i kryss. Det var stoppskilt alle veier i krysset. Da hadde alle stoppeplikt. Den som var i krysset først hadde forkjørsrett. Etter det var det bil nr2 inn til krysset sin tur. Og så nr3 osv... Funket veldig greit.

i Australia var det fint å kjøre på veiene laget for "Road train" (Store lastebiler med flere hengere) veien der har et litt breit asfaltfelt med en bred veiskulder i grus på begge sider. Da hadde største bil forkjørsrett. Siden jeg kjørte stor bil med markeringslys på taket viket alle små biler lanngt ut på grusen med en gang vi møttes i mørket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sjøbuse skrev:

Ja. Skjer mye på veiene i russland. Jeg tror nok det skjer mye sykt på veier andre steder også, men der er det ikke så vanlig med kamera. Så det får vi jo ikke se. 

Fint å kjøre i andre land og se litt på hvor smidig det faktisk kan gjøres i forhold til her i Norge. Sør Afrika hadde en artig løsning i kryss. Det var stoppskilt alle veier i krysset. Da hadde alle stoppeplikt. Den som var i krysset først hadde forkjørsrett. Etter det var det bil nr2 inn til krysset sin tur. Og så nr3 osv... Funket veldig greit.

i Australia var det fint å kjøre på veiene laget for "Road train" (Store lastebiler med flere hengere) veien der har et litt breit asfaltfelt med en bred veiskulder i grus på begge sider. Da hadde største bil forkjørsrett. Siden jeg kjørte stor bil med markeringslys på taket viket alle små biler lanngt ut på grusen med en gang vi møttes i mørket. 

Slik det var Sør Afrika krever vel litt mer årvåkenhet fra sjåførene, vil jeg tro? Der funker det sikkert ikke å komme til krysset for å så sjekke Facebook i avvente på sin tur  (ikke at jeg gjør det :P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe mer krevende enn hvilket som helst kryss med vikeplikt her egentlig. Eneste det krever er at folk respekterer reglene og lar førstemann kjøre først og ikke tar en norsk en å gir bånn gass for å komme først. Kjørte der nede i 2 uker uten å ha et eneste problem med disse kryssene. 

Kan se litt fra turen her HER.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...