Gå til innhold

Motor styreenhet problemer


Mike x5
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en BMW X5 2008 modell 3,0 D. ca 140.000km

Fire uker tilbake etter at jeg hadde parkert bilen, så hadde det gått noen timer så vil jeg kjøre en tur, men bilen ville ikke starte.

Først øve verksted besøk

Det dukket opp feilmeldinger, firhjulstrekkene hadde slått ut og bilen ville ikke starte,  Så sendte jeg bilen inn til Brennes auto i Sarpsborg,

Det viste seg at motor styre enheten hadde var defekt, vi prøvde å montere en gamle men de fikk ikke om kodet start sperren. Det endte med at vi bestilte en ny Styre-enhet så begynte problemene, mekanikeren fikk ikke start på bilen etter at han hadde om omkodet den nye styrelederen, etter en del feilsøking så mente Brennes auto at det var en ledning som ikke skulle være tilkoblet styre enheten, den klippet de vekk og fikk start på bilen.

Dette arbeidet kostet meg 22.000 kr.

Verksted besøk nummer 2

Etter å ha hatt bilen en uke så dukket det opp et nytt problem, I det jeg rygget ut av gården dukket det opp feilmelding på at firhjulstrekkene sluttet å fungere og rotte snudde seg 180 ° i det jeg rygger bakover jeg rygget bakover. Da kjørte bilen på verksted, de feil søkte og mente at det var et gammelt minne som dukket opp noe som er vanlig sa de.

Dette kostet 1500 kr.

Verksted besøk nummer 3

Fire dager senere skjer det samme rett og slett 180 grader og firehjulstrekkere slutter å fungere, Da blir jeg veldig irritert å kjøre bilen rett opp på Brennes auto, derfor er beskjed om å la bilen blir igjen slik at de skal feilsøke Å prøve å finne ut hva som kan hva er årsaken til dette. Vi feilsøke å feilsøker i 10 timer og finner ut at de må bytte ledning fra sikringsboksen i bilen til aktiv styringsenheten.

Dette kostet 21.500 kr.

Verksted besøk 4

Noen dager senere dukker det opp det opp samme feil igjen, jeg kan ikke beskrive følelsen jeg følte da !!!!!!####!!!!!!!###### Jeg kjører bilen opp til Brennes auto på nytt og levere bilen fra meg, de feilsøke bilen og forteller CAS styreenhet mister mine og at vi må bytte den ut.

Jeg forteller at jeg mistenker at de ikke har kontroll på hva de gjør og at jeg tror de har rotet opp i noe, for det kan ikke være normalt at det dukker opp feil opp på feil få dager hver gang etter at jeg får bilen tilbake fra verksted. Brennes auto argumenterer med at de rådfører seg med BMW i Tyskland  og utfører arbeidet i henhold til det. Jeg ser at jeg ikke kommer noen vei med mine argumenter og tenker her kommer jeg ingen vei, jeg er lei av bilen på verksted i flere uker og betaler for meg,

Dette kostet 3980 kr

Min kone drar for å hente bilen kjører 500 m, så begynner det å lukte svidd Plast  og det danner seg røyk inn i bilen. Etter dette tilfellet virker ingenting sentral låsen slutter å fungere.ingen kontakt når man sitter i nøkkelen I tenningen, man får ikke engang åpnet hanskerommet.

Jeg er helt oppgitt over å ha betalt så mye penger og sitter igjen med en bil som nesten brent opp i dag.

Jeg vet rett og slett ikke hva jeg skal gjøre mer.

Jeg vet ikke om verkstedet kan ha rotet opp i noe. 

Er det noen som har hatt slike problemer,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo unektelig meget rart ut med alle dine problemer! Det er svært sjeldent at ledningsnett skal trengs å skiftes ut. Og det er som oftest rimelig kurant å feilsøke på ledningsnett. 

Men selvsagt kan feil oppstå. 

Jeg undrer dog over at det er påfallende at så mange alvorlige feil oppstår helt tilfeldig på et relativt kort tidsrom. 

Uansett er det ikke noe fornuftig jeg føler jeg kan bidra med, dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her er et kjedelig problem. Hvor skal jeg begynne..... for det første er jeg i tvil om du kommer videre med verkstedet du har brukt. Er det et BMW verksted forresten? Når jeg ser på internett ser jeg at dem er profilert som Nissan forhandler/verksted.

I "gamle dager", på eldre biler med mindre elektronikk, var det slik at bilen hadde en enhet dem kalte "hjerne" og alle sensorer gikk dit. Da snakker vi 80-tallet. På feilsøke skjemaer fra den tiden stod det til slutt......hvis alle andre feil var eliminert.....bytt "hjerne". Men slik biler har vært bygget i mange år nå, og BMW var tidligerre ute enn en del andre fabrikater, så er det X antall bokser/moduler rundt i bilen som styrer sine spesifikke ting. Disse boksene igjen kommuniserrer med "hjernen". BMW kaller "hjernen" for DME.

Det ser dessverre ut som mange verksteder rundt omkring praktiserer at dem bytter DME når dem er rådville og ikke finner feilen. Og i veldig mange tilfeller løser ikke dette problemet. Jeg kjenner selv til et konkret tilfelle hvor en kollega av meg hadde en Nissan Patrol 3,0 TD på verksted og fikk beskjed om å bytte DME. Verksmesteren var sikker på at det var det som var feilen. Den var ut og inn av verksted. DME ble til slutt byttet og problemet vedvarte. Til slutt ga eieren opp verkstedet og begynte feilsøking selv. Og det var diesel lekkasje ved tanken som gjorde at trykket var for lavt. Verkstedet ble i etterkant konfrontert med dette.

Det jeg mistenker på din X5 er at det opprinnelig har vært og er fortsatt en feil utenom DME. Men hvis noe har kortsluttet, slik det virker som det har gjort her, kan denne feilen ha forplantetseg gjennom og skadet flere bokser. Slik at flere styringsbokser er skadet.  Det kan være nok at et rele eller en annen dings i elektronikken kortslutter og kødder til systemet skikkelig. Sikringene i sikringsboksen klarer ikke å demme opp for alle feil som kan oppstå. Det kan være et rele eller noe annet tilsvarende som smeltet og tok fyr i bilen din. Jeg har selv erfaring med en bil jeg skrotet på 135 000 km, nettopp fordi et rele hadde tatt kvelden og forårsaket kortslutning av minst 2 kretser inn mot DME. Dette releet satt i motorrommet på denne bilen så jeg kjente aldri noen svidd lukt inne i bilen. Kortslutningen ødela DME, forplantet seg mot EWS(immobilizer/startsperre) og i tillegg sluttet flere sensorer å virke. Nå var denne bilen en mye rimeligere bil enn det er snakk om her, så jeg valgte å skrote den. Fordi jeg kunne kjøpe 2 brukte tilsvarende for summen det kostet å få denne her i orden igjen.

Jeg vil hvertfall anbefale deg å finne et annet verksted. Et verksted som kan elektronikk og BMW. Et verksted jeg selv kjenner til og som jeg har både lest og hørt positivt om er dette:

http://www.flissundet.no/

Dem holder til litt langt unna deg, men du kan jo høre med dem. Kanskje lønner deg seg å få bilen transportert dit. De største BMW verkstedene i Norge, f.eks rundt Oslo/Bærum har nok også en del erfaring og kunnskap om BMW som andre verksteder ikke har. I dag er det så mange merkespesifikke løsninger og systemer som gjør at de små lokale verkstedene faller av lasset både når det gjelder kunnskap, men også på utstyrs siden.

Håper dette kan hjelpe deg til å gå videre i noen retning. Løsningen har jeg ikke. Bilen din krever total gjennomgang av kompetent tekniker. Med riktig utstyr.  Et kompetent verksted burde kunne spore feilen til riktig sted i bilen. Og ikke bare gjette DME. Ikke sikkert dem bare har gjettet i ditt tilfelle, men jeg tipper det. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...