Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på med en m54b30 som jeg tenker prøve å hente ut litt ekstra av.

Tenker å bruke kammer fra m50b20 nv

Og innsug fra m50b25.

Altså blir det bort med vanos og bort med Disa på den. Å så er det handlet inn ett link atom som skall få styre herligheten.

Noen som har gjort noe lignende før å kan dele erfaringer? Noen synspunkter på å bruke m50 innsug på m54?

Skrevet

Motoren skall ikke brukes på vei så om du tenker på att det blir mindre bunndrag i den er ikke det ett prioritert område.

Skrevet

Det er stort sett M52 som har slitt med for trangt innsug, derfor har man pleid å putte på M50B25 innsug på disse. M54 sitt er på nivå med M50 størrelsesmessig, så jeg ser ikke helt at du skal greie å hente noe der. DISA og Vanos, trøblete eller ei, er framskritt når det gjelder å hente ut effekt basert på gitt motorvolum. Ved å fjerne begge så setter du teknologien 10 år tilbake og ender opp med en "M50 på 3L". Skulle man tatt de originale 192 hk en M50B25 hentet fra 2,5L og antatt lineær økning i effekt opp til 3L så havner du på 230hk, nettopp det en M54B30 har.

Da fremstår det som at det er ikke mye annet enn "trimkam" du setter på og "takker nei" til Vanos og DISA, som du antar skal gi deg mer effekt. Det er jeg ganske usikkert på.

Spørsmålet blir da om det ikke er bedre med et sett løpehjul som stjeler mindre effekt, samt elektrisk vifte framfor viskose og evt. mer fritt flytende eksos.

Skrevet

Etter som eg klare lese meg til så Flower m50 innsuget 18% mer enn det fra m54, disa og vanos hjelper kun på lavt turtall og mellom register, da dette blir motor kun for bane så anses eg begge deler som bare i veien? Eller e eg heilt på jorde?

Blir selvsagt åpen eksos og El vifte.

Skrevet

DISA er for lavere turtall, men Vanos er nå med hele veien. Jeg vil nå tro at det har noe for seg effektmessig ettersom BMW valgte å putte første dobbelvanos på s50-motoren.

Du kan selvfølgelig sette inn kammer uten Vanos, men det spørs om det blir optimalt timing hele veien fra 3-4000 rpm og til rødlinja.

Nå er jeg kanskje i overkant negativ, men det er selvfølgelig spennende at du prøver, blir artig å se hva du får til.

Skrevet

Vanos er vell ikke med heile veien?

Men uansett så blir det alt for mye styr å få ett datasprut som klarer å styre vanos, det i tillegg til att m50 cam er en del vassere.

Skrevet

Hadde hørt me raimond nordnes Røssland. Han kan tune å mappe biler med dobbel vanos å har en temmelig hefte time attack e46 :)

Skrevet (endret)
1 time siden, bmwe34t skrev:

Vanos er vell ikke med heile veien?

Men uansett så blir det alt for mye styr å få ett datasprut som klarer å styre vanos, det i tillegg til att m50 cam er en del vassere.

Visst du ikke forstår om og hvorfor Vanos "er med hele tiden" som du kaller det, så burde du ikke gå i gang med en prosjekt av denne størrelsen. 

Ikke virker du spesielt mottagelig for innspill heller, så skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt spørr.

Endret av CrZyWiz
Skrevet
7 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Visst du ikke forstår om og hvorfor Vanos "er med hele tiden" som du kaller det, så burde du ikke gå i gang med en prosjekt av denne størrelsen. 

Ikke virker du spesielt mottagelig for innspill heller, så skjønner ikke hvorfor du i det hele tatt spørr.

Va nok litt rask å konkludere med att m54 vanos fungerte på samme måte som m52, etter ett lite søk ser jeg jo att den ikke gjør det, men kan fremdeles ikke se att den skall ha noe forskjell på topp effekt om man bruker vanos eller ikke?

Skrevet
Nå, bmwe34t skrev:

Va nok litt rask å konkludere med att m54 vanos fungerte på samme måte som m52, etter ett lite søk ser jeg jo att den ikke gjør det, men kan fremdeles ikke se att den skall ha noe forskjell på topp effekt om man bruker vanos eller ikke?

Forskjellen er enkel vs dobbel vanos.

Da må du nesten forklare hvorfor du mener det, teknisk sett.

Skrevet

Enkel vanos regulerte seg kun ved ett fast turtall, fra ett fast punkt til ett annet, mens dobbel vanos systemet fra m54 kan regulere seg uavhengig av turtall og har ett større register å regulere på. 

Sier jo ikke det er en bakdel å ha vanosen i drift, men når en motor kun skall kjøres på høyt turtall kan man tilpasse kam tider etter det og oppnå samme effekt på topp som med vanos, uten vanos i drift kan man å bruke kam som ikke er tilpasset vanos og har dermed ett mye bedre utvalg som ikke koster masse penger 😁

Skrevet (endret)
6 minutter siden, bmwe34t skrev:

Enkel vanos regulerte seg kun ved ett fast turtall, fra ett fast punkt til ett annet, mens dobbel vanos systemet fra m54 kan regulere seg uavhengig av turtall og har ett større register å regulere på. 

Sier jo ikke det er en bakdel å ha vanosen i drift, men når en motor kun skall kjøres på høyt turtall kan man tilpasse kam tider etter det og oppnå samme effekt på topp som med vanos, uten vanos i drift kan man å bruke kam som ikke er tilpasset vanos og har dermed ett mye bedre utvalg som ikke koster masse penger 😁

M52TU og S50B32 har også dobbel vanos. Den reguleres trinnløst, og fungerer over hele turtallsregisteret.

Sant nok, visst man tar til takke med en dårligere løsning for å spare penger, så er det bare å fjerne. Men både Vanos og V-tec ble konstruert for å få det beste fra 2 verdener.

Endret av CrZyWiz
Skrevet

Men e det egentlig en dårlig løsning når motoren kun skall jobbe på ett smalt turtalls område?

Forklar gjerne hvorfor du mener det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...