amentia Skrevet Mars 12, 2016 Share Skrevet Mars 12, 2016 Har en '98 525tds (347.000 km) som en stund har slitt litt med hosteproblemer på lave turtall (les: tomgang). I begynnelsen var det bare små og korte hosteanfall der det hørtes ut som den i et sekund eller to bare gikk på 3 eller 4 sylindre. Brydde meg ikke noe spesielt om det, siden den malte som en katt når den fikk bittelitt pådrag på gasspedalen. I den siste tiden har imidlertid sykdommen økt i intensitet, for nå hoster og kremter den hele tiden (vel å merke bare på lavt turtall) Ikke like kraftig som de enkle hosteanfallene tidligere, men den har ujevn gange hele tiden på tomgang. Også nå hjelper det å kjøre turtallet opp bittelitt, sånn ca 1200 rpm pleier å holde. Det jeg lurer på er om det finnes noen andre som har erfart det samme, og om det er noe enkelt og billig vedlikehold jeg ikke har fått med meg at jeg bør utføre? Jeg tenker da på skifting av ett eller annet filter eller en slange e.l... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Mars 12, 2016 Share Skrevet Mars 12, 2016 Dieselfilter, kanskje? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 12, 2016 Share Skrevet Mars 12, 2016 Mener at det er beskrevet i dieseltråden at det en statisk timing som er feil. Men jeg er egentlig veldig usikker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gabz Skrevet Mars 12, 2016 Share Skrevet Mars 12, 2016 Som nevnt over er det ikke alltid lett å si, egentlig. Har du prøvd å ta diagnose på den? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
amentia Skrevet Mai 7, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 7, 2016 For en stund siden tømte jeg på en flaske dyserens og den gjorde underverker, for etter ca 5 minutter var fjuskingen mer eller mindre borte. Nå har det imidlertid kommet tilbake med forsterket kraft. Nå går den så ujevnt på tomgang at det føles flaut å kjøre sakte i et boligområde eller å parkere utenfor et kjøpesenter e.l. Når jeg gir litt pedal så går den normalt, men tråkker jeg skikkelig til, så ryker det kullsvart av den så lenge den har turtall. I det den girer opp og turtallet går ned, forsvinner den svarte røyken umiddelbart. Jeg lurer nå på om det kan være en eller to av dysene som må skiftes. Tester jeg det evt bare ved å la den gå på tomgang og ta av tilførselen til en og en dyse og høre på når den tomgangen ikke endres? Blir det evt. mye dieselsøl? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå