Gå til innhold

Langlys, grøftelys og tåkelys fungerer men vises ikkje på dashbordet.


Anbefalte innlegg

Hei, sliter med at folk blinker på meg, for eg ser ikkje at eg har på langlys om morningene. 
Har et splittert nytt batteri, ser ingenting gale med koblingen og sikrings skjemaet står på tysk. 
Dette skjedde på samme tiden som eg skulle måle etter krypstrøm og eg kortsluttet den negative kabelen fra batteriet med et uhell. 
Noen som har opplevd noe lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om alle sikringene er hele. Kanskje noen er sprengt etter kortslutningen.

Det verste som kan ha sjekk er at du har brent LCM. Delvis defekt vil skape lys trøbbel på forskjellige måter. Virker alle lysene på bilen skikkelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCM-en er helt fin, alt fungerer der. 
Men viser ingenting på dashbordet om at lysene står på. 
Alle lysene virker ja. 
Vist du ser på bildet, så er det den nedre delen på venstre siden av dashbordet som ikkje fungerer.

http://media.clusterrepairsuk.co.uk/images/repairs/bmw_e46_3_series_instrument_cluster_speedo_1311937222_big.pjpeg

Endret av shittyfuckincarproblems
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde det samme på min 2001 e39 520iAT. Der var årsaken at stereo var feilkoblet slik at det gikk strøm rett inn på en BUS ledning fra instrumentpanelet.

Men det kan være LCM modulen som det sies over her. Selv om lysene utvendig virker, kan denne feilen likevel ligge i LCM.

Feilen kan også ligge i instrumentpanelet.

Det kan hende det ligger noen ledetråder i elektronikken i form av feilmeldinger. For evt å lese disse må det brukes et BMW kompatibelt diagnose system, og ikke OBD2 skanner. INPA eller Rheingold er fine saker. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke denne testen her på instrumentpanelet. Så om det er noe som ikke virker. :  Men jeg vet ikke egentlig om denne testen sier hele sannheten om elektronikken i panelet.

 

For å teste LCM er du avhengig av diagnose system. Å finne ut av slike ting på biler i dag krever diagnose utstyr. Like greit å skaffe seg det selv hvis man skal være hjemme mekaniker. :-) På de eldste bilene med injection system (80 og såvidt inn på 90 tallet) gikk det an å feilsøke på enklere vis. Men bilene i dag har x antall bokser med elektronikk rundt i bilen som kommuniserer med hverandre. Og disse er svært avansert bygd opp. Systemene loggfører masse forskjellige ting. Hvor det er brudd, hvor mange ganger feilen er registrert. Om feilen er konstant eller sporadisk. Haugevis av ting. Og for å få frem disse tingene må du ha programvare som er tilpasset bilen. ;-)  En standard OBD2 skanner leser bare standard feilkoder, og overser/får ikke tak i all info i bilen.

Ellers blir det å bytte deler på måfå, og det blir dyrt og tidkrevende. Samtidig som man famler i blinde. Hvis instrumentpanelet eller LCM må byttes, må det ofte programmeres til bilen for å fungere 100% og da er vi der igjen. Diagnose utstyr.

Du kan evt kikke i denne tråden for å se om det er noen i nærheten av deg som kan hjelpe med diagnose

Det du får gjort på egenånd er å se etter irring i kontakter, skadde ledninger, at alt sitter der det skal osv. Evt om noe ettermontert utstyr er feilmontert.. 

Hvis du vil kjøpe eget diagnose system og sette de inn i det, er dette her fint. For å beherske dette her fullt ut må man bruke en del tid på å sette seg inn i det. Fungerer også med Rheingold.  http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-USB-OBD-Diagnostic-Cable-set-UK-GT1-Ediabas-Inpa-DIS-SSS-Code-Reader-/281128248013?hash=item41748ca2cd:g:SacAAOxy4RpRzX9I

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...