Truls Sandvik Skrevet Mars 22, 2016 Share Skrevet Mars 22, 2016 Har en e39 523ia som etter en tur fra Bergen til Oslo mistet en del kraft! Når jeg kjøpte denne bilen dro den "OK" men ikke sånn veldig bra! Nå merker jeg at hvis jeg skal akselerere fra lavere hastighet og opp så mister bilen veldig mye kraft rett etter girskiftet! er som om den bremser rett etter girskiftet. Problemet er ikke lett å merke om jeg ikke gir full gass. Om jeg derimot skal akselerere og kjøre forbi en bil i f.eks 90km/t så drar den greit! Merket dette veldig når jeg skulle kjøre opp på Hardangervidda, virket nesten som om bilen sleit litt og var veldig "anstrengt" på vei opp? Bilen går forøvrig VELDIG dårlig på lavt turtall, Tror min søster sin 03 Avensis 1.6l går likt på dette turtallet. Er dette ett LMM problem? har ikke fått testet ut noe særlig da jeg ikke har garasje og har blitt en by-rotte. Bilen ligger også på rundt 1 l/mil og bruker litt olje. Er bare ute etter tips da jeg er usikker på hvor mye penger jeg skal legge i denne motoren/girkassen uten å få en brukbar bil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 22, 2016 Share Skrevet Mars 22, 2016 Diagnose først. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Truls Sandvik Skrevet Mars 22, 2016 Forfatter Share Skrevet Mars 22, 2016 Uten diagnose da? Noen forslag? Hadde ikke diagnoseutstyr på gamle biler før i tiden! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Sammyen Skrevet Mars 22, 2016 Share Skrevet Mars 22, 2016 Ikkje alt var bedre før i tiden Diagnose først er ein fin regel Eller så er det nok andre som har hatt samme problem som deg før. Surf litt rundt i gamle tråder ved å søke oppe til venstre Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErRihm Skrevet Mars 22, 2016 Share Skrevet Mars 22, 2016 Ikke for å mase, men diagnose forteller mer enn 1000 meninger fra oss. Men, uansett, hadde lignendes problemer med min. Ingen kraft med lavt turtall, men bedre ved høy fart. Da var det kam-akslingssensoren. Kan være vanos også, om du ikke merker noe forskjell og at den drar bedre når du trykker pedalen helt i bånn.! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Mars 23, 2016 Share Skrevet Mars 23, 2016 (endret) Som over her. Jeg ville tippet VANOS. Kamaksel- og veivaksel- sensorer kan det også være. Diagnose er obligatorisk. Så hvis du skal skru litt selv kommer du ikke unna. Da kan man like godt kjøpe seg. Tror ikke det er LMM. Den er nevnt i halvparten av trådene på internett, men den er sjelden synderen. Det må tas diagnose med et BMW kompitabelt system. Ikke OBD2 skanner. Hvis det er slik at akselerasjonen nærmest er pulserende tror jeg det ofte skyldes kam og/eller veiv sensor. Hvis du begynner å få lite strøm/dårlig batteri pga dårlig lading vil den også gå dårligere. Men sjekk også oljenivået på motoren. Den forrige bilen jeg hadde (97 520iAT) gikk dårligere ved litt lavere oljenivå. Om det påvirket VANOS eller ventiler er jeg usikker på. Er hydrauliske ventil løftere. 1 liter/mil på bykjøring er ikke veldig høyt forbruk. Normalt vil jeg si. Endret Mars 23, 2016 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå