Gå til innhold

E28: Ny innmat i originalhøyttalere


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lyst på litt bedre lyd i min E28.
 Originalt er det både høyttalere i fotbrønn foran, diskanter i dørene og toveis bak.

E28-høyttalere.jpg

Er det mulig å bytte innmaten i disse for bedre lyd? Foran er det vel 4x6 (standard?) ?

Hva trenger jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.
Ja det er mulig å bytte innmaten, lyden vil bli anderledes, men om den blir bedre er subjektivt.
Hva er det du savner med lyden, (bass, diskant)?
 

Forran sitter det som du skriver 4x6" elementer, eller for å være presis 4" elementer på en 4x6" plate.
Elementene forran kan du bytte til samme størrelse som sitter der (4"), eller du kan sette inn 4x6".
Hvis du skal bytte, pass på dybden på det nye elementet, at det ikke bygger for mye inn.

Bak sitter det 5,25" elementer.
Alle disse størrelsene får du kjøpt over disk.

Jeg vil ikke si at de elementene som sitter der originalt er direkte dårlige, de har god størrelse på magnetene, og har også oppheng i ok kvalitet.

Hadde jeg vært deg hadde jeg skaffet meg en oversikt over de eksisterende høyttalerne før du evt. skifter de ut.

-Er alle elementene i orden? (Lager de lyd, ulyder, er det rifter i gummioppheng?).
-Er pluss og minus koblet likt på alle høyttalerne? Dette kan testes med et 1,5v batteri. Koble fra forsterkeren, og hold batteriet på ledningen til elementet i korte øyeblikk.
Pluss på pluss, og minus på minus. Elementene skal da slå utover.
-Er det til en viss grad tett fra baksiden av elementet og inn i kupeen? Sagt på en annen måte: Spiller elementet "i løse lufta", eller klarer det å bygge opp basstrykk i kupeen? (Som å spille med og uten kasse).

Siden du har separate diskanter både forran og bak, har du også delefilter montert på høyttalerne dine.
Delefilter:
-Det sitter en spole i serie med basselementene, denne spolen sperrer for høye frekvenser (diskant), og slipper gjennom lave frekvenser (bass).
Hvis det er samme på e28 som på e24, så sitter denne tvunnet rundt magneten på basselementet.
En spole blir ikke dårligere med årene, så den behøver du ikke skifte.
-Det sitter også en kondensator bak på basselementene, denne sitter i serie med diskantelementet.
En kondensator sperrer for lave frekvenser, og slipper gjennom høye frekvenser.
Denne kondensatoren er en elektrolyttkondensator, som gjør at den potensielt vil forandre verdi når den blir eldre (Den tørker ut).
Jo eldre den er, desto lavere frekvenser slipper den gjennom.
Det er ikke sikkert dette er et problem hos deg men dersom kondensatoren blir dårlig nok, vil det bli en ulyd i diskantelementet,
og tilslutt vil diskantelementet bli ødelagt pga. for høy tilført effekt.
Hvis du mistenker at kondensatorene er dårlige kan de byttes ut til en tilsvarende verdi som sitter der (Det står stemplet på).

OBS: Hvis du bytter høyttalerelementene dine, og fortsatt velger et system med separat diskant må du fremdeles ha delefilter,
dette får du kjøpt, eller det følger stort sett med dersom du kjøper et komponentsett.

Det er vanskelig å få den lyden du ønsker uten å ha en radioenhet med en form for equalizer.
Hvis du har en eq med nok bånd kan du tilpasse lyden ganske presist.
Når du har undersøkt at alt som er nevnt over er i orden, kan du skru opp volumet og du skal ha god vandring på basselementene dine.
Trykket i kupeen skal være merkbart, selv om du kanskje ikke vinner noe dB-drag ;).
Den vanligste feilen er at det ikke er tett nok mellom baksiden av elementet og fremsiden, slik at trykket utlignes.


Litt på siden: Dersom FM-nettet slukkes i 2017 og man ikke ønsker en ny DAB-antenne på bilen i tillegg til FM-antenna, kan kanskje noe slik være tingen:
http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=13824&katid=1416&id=

Har dog ikke prøvd den selv enda, jeg venter så lenge jeg kan, og krysser fingrene for at FM-nettet blir noen år til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja!
Det er tilfredstillende å finne feil når man ikke er helt fornøyd med ting.


Det elementet ser ikke originalt ut, det ligner i alle fall ikke på noe jeg har sett før.
Det elementet i midten der, er en diskant (stemplet med Kenwood).
Spørsmålet er om den separate diskanten din, den som sitter under det skrå gitteret, er koblet bort, eller om den kommer i tillegg til den i midten der?
Også kan man jo spørre: Er den separate diskenten også deffekt?
I tillegg: Ble delefiltererene tatt bort når elementene ble byttet en gang i tiden?

Du har to alternativer etter min mening:
1). Kjøp fulltoneelementer (Coaxial). Det er tilsvarende slike som sitter der i dag.
2). Kjøp separat diskant og bassmellomtone-elementer. Dette blir tilsvarende originalt, og er etter min mening mest stas.
Da trenger du separat delefilter som kobles mellom bassmellomtone og diskantelement.
Dette følger enten med, eller du kan kjøpe det separat.

Utfordringen din blir passform. Du vil kunne måtte prøve flere elementer for å finne et element som krever minst mulig
bearbeiding av eksisterende høyttalerkasser.
Jeg mener å huske at du holder til litt sør for Oslo? Hvis du har anledning, ta deg en tur til Dynabel på Bryn i Oslo.
De fører "Gladen" og "Digital Designs" elementer til bil, som er av god kvalitet.
Send en e-post og hør hva de har inne av 5.25" elementer.

Hvis du velger alternativ to ovenfor, har du har igjen to alternativer:
1). Kjøp ferdig komponentsett. Inneholder: bassmelomtone, diskant og delefilter.
2). Plukke komponenter separat. Da har du litt mer valgfrihet (passform, pris, kvalitet).

Angående delefilter, så trenger du ikke de store "plastboksene" som tar mye plass,
er ment for å ligge til utstilling, og tåler høy effekt.
Velg heller et lite delefilter som får plass inne i høyttalerkassa som du har.

Se her for høyttalerelementer: http://www.dynabel.no/bilstereo/hoyttalere

Og se her for delefiltere: http://www.dynabel.no/bilstereo/tilbehor/delefiltre

Som nevnt følger delefiltere ofte med komponentsett, men også noen diskantelementer.
 

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To poster på rad, men det får stå inntil videre...

Jeg kom til å tenke på at du muligens har en ekstern forsterker i bagasjerommet på bilen.
Har du denne eller er den koblet bort?

Forsterkeren i seg selv har ikke imponerende ytelser, den er koblet til en 8 ampere sikring, så jeg kan tenke meg at den yter 4x10 watt eller noe der omkring.
Effekten som er oppgitt på en vanlig bilradio, f.eks. 4*50 watt er langt i fra reell,
og vil være godt under halvparten av oppgitt effekt i praksis.
Men en moderne bilradio vil nok tangere den gamle forsterkeren, og vel så det.
På en annen side, hvis den virker, og holder til ditt bruk ville jeg beholdt den.

Grunnen til at jeg spør om du har forsterker, er at mellom bilradioen din og effektforsterkeren (i bagasjerommet), er det originalt benyttet felles jord, eller "Common ground" på engelsk. Dette blir brukt i mange gamle biler.
Problemet er at dagens forsterkermoduler i radioenheten ikke er konstruert for å være kablet på den måten.
I dag vil man ha separat pluss og minus ut til hver høyttaler.
Jeg vet ikke hvilken radio du har i bilen, men hvis du har "ny" radio er det mulig at kablingen allerede er modifisert.
Lurt å undersøke.

Du har antageligvis et potmeter for å "fade" mellom front- og bak-høyttalere, som er plassert ved siden av radioen din.
Virker dette?
Den er koblet i serie mellom radioen og effektforsterkeren.
Bare for å nevne det: Effektforsterkeren har høy-nivå inn. Altså ikke lav-nivå phono/RCA som er mest vanlig i dag, selv om det fortsatt benyttes høy-nivå inn enkelte ganger.

Til slutt: Jeg tror jeg vet om en som har originale elementer som passer bak liggende.
Hvis det er av interesse kan jeg høre om han fortsatt har de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...