Gå til innhold

E39, koble vekk "latent varme akkumulator"


Sturlis
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en e39 med "latent varme akkumulator". Dette skaper problemer med luft i kjølesystemet og jeg vil koble dette vekk. 

Går det an å koble sammen de to slangene som går ned ved siden av bremsekraftforsterkeren, og blende slangen som kommer ut av torpedoveggen og går inn i den "T'en"? Jeg tegnet på grønne streker.

BMW-5er-E39-fotoshowImage-82d0bbbc-312441.jpg2016-04-07 16.42.07.jpg2016-04-07 16.42.40.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bruk google translate om du ikke kan tysk. http://www.e39-forum.de/index.php?thread/52636-latentwärmespeicher-völlig-entsorgt/ 

Fjern hele driten og flush kjølesystemet, først med vann, så med kjølevæske så fyller du på ny kjølevæske og lufter hovedkretsen. Du må også ta hensyn til det elektriske da dette systemet er koblet opp mot IHKA, det kan kodes vekk. 

Det kan lekke salt fra latentsystemet til blokken med de katastrofale problemer som følger med. Derfor BMW fjernet dette systemet relativt tidlig i E39 sitt program. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kodet ingen ting, jeg bare dro ut kontakten til den pumpen bak innerskjermen siden den er ny og da ville stå å gå. Ellers ekstremt lett å koble seg forbi, å varmeapparatet ble sykt bra nå! Har ikke vært slik guffe i varmeapparatet på de 12 årene jeg har hatt den som det er nå :) Så det har sikkert gradvis blitt mer og mer tett eller hopet seg opp luft i det drittsystemet samt mye verre å klare å lufte den ordentlig med det, så anbefaler å koble seg forbi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, teexeln skrev:

Nei jeg kodet ingen ting, jeg bare dro ut kontakten til den pumpen bak innerskjermen siden den er ny og da ville stå å gå. Ellers ekstremt lett å koble seg forbi, å varmeapparatet ble sykt bra nå! Har ikke vært slik guffe i varmeapparatet på de 12 årene jeg har hatt den som det er nå :) Så det har sikkert gradvis blitt mer og mer tett eller hopet seg opp luft i det drittsystemet samt mye verre å klare å lufte den ordentlig med det, så anbefaler å koble seg forbi!

Den latente kretsen må luftes med diagnoseutstyr parallellt med lufting av hovedkjølekretsen til motoren. (hvis du vil gjøre det rett)

Du må ikke kode det vekk men du vil få feilmelding på diagnose. Du bør isolere den "flytende" connectoren som ikke er i bruk slik at du ikke får fukt i den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
På 9.2.2018 den 15.25, teexeln skrev:

Da har jeg koblet meg forbi latent heat driten, å nå funker varmeapparatet :)

Hei

Sliter med dette jeg også, kan du beskrive hvordan du koblet deg forbi dette systemet?😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, FredrikE24 skrev:

Hva er systemet godt for, hva består det av, og er det en utstyrskode som kan si noe om man har det?

Du finner det lett, har du det så ser du 2 slanger som går ned og inn bak venstre innerskjerm bak bremsforsterkeren. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2021 den 0.54, Jonga82 skrev:

Hei

Sliter med dette jeg også, kan du beskrive hvordan du koblet deg forbi dette systemet?😊

Hei.

Det står greit forklart på de to nederste bildene over her i denne tråden, de grønne merkene som er tegnet inn viser hvordan. Hvis du ser på de bildene så tar du den slangen til venstre (sett forfra) der vannet kommer ut fra varmeregisteret gjennom torpedovegg og fjerner t-stykket og kobler rett på den blå slangen på bildet som går forover, markert med en grønn strek på det nederste bildet. 

Neste steg er forklart på det midterste bildet. Der tar du den blå slangen som går ned til vannventiler i venstre forskjerm og kobler rett inn på bunnen av vannventil i motorrom, altså du leder vannet rett inn på den ventilen i motorrom uten at det går ned til de andre ventilene i innerskjermen først om du skjønner. Nøyaktig slik som den grønne streken illustrerer på det midterste bildet.

Så skrur du ut begge lufteskruene (en på termostathus og en på radiator) og fyller til det er helt fullt og ikke kommer luft ut. Så skru igjen skruer og på med lokket så er det bare tut og kjør 👍🙂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...