Øyvind.J

Medlem
  • Innholdsteller

    232
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Øyvind.J

  • Rang
    Kaptein
  • Bursdag 10/23/1984

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Borras
  • Interesser:
    Bilteknikk, jam sessions, fotball og livet generelt :)
  • Kjøretøy
    E39, E34, W124,

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Øyvind.J

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Vi var en gjeng som pleide å jamme, nå spiller jeg alene, men jeg tror noen av gutta var sugne på å prøve igjen:) Håper det! Ingen av oss er sinnsykt dyktige, men det spiller ingen rolle: Musikkglede!
  2. Øyvind.J

    Bmw 320d 2002

    Det er jo en skuddsikker motor og facelift mod så om du får igang dieseltrykket så er det i utgangspunket verdt å kjøpe den.. Men, OTIS har rett: Vi vet jo ikke om den er et sarv eller i go stand. Kan kanskje være matepumpe i tanken som er gåen, er ikke helt uvanlig. Dieselfilter tett?
  3. Øyvind.J

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Dødsbra! I samme anledning må jeg få poste bilde av min gitar:)
  4. Øyvind.J

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Av arbeidserfaring så kan jeg meddele at VAG kunder er mer oppgitte og blakke enn f.eks Toyota kunder Forskjellen er stor: Når jeg rygger en Avensis ut av verkstedet så vet jeg at jeg ser den om 1 år igjen, til neste service. En passat kommer gjerne opptil flere ganger tilbake på 1 år. Det er vel slik at ettermarkedet skal mettes når det kommer til VAG. Ofte er MYE byttet ut på en VAG/Skoda/Audi i løpet av levetiden. Vi har solgt en del bruktbiler fra VAG og jeg tror samtlige har kommet tilbake med alle slags idiotiske feil. DSG kassene gidder jeg ikke engang kommentere ytterligere.. Kjedelige Avensis har kanskje et par dyse-bytter, rengjort EGR og regenerert DPF på samvittigheten. + Servicene. Volvo er blitt ganske så premium de siste årene, mange av bilene deres er og biler jeg heller ville valgt fremfor VAG. Robust drivverk og bra plass ser ut til å fenge mange her oppe i alle fall. Ser at mange Volvo biler hos oss (Toyota/Volvo forhandler) kommer inn med lamper som lyser, men etter en god oppladning og sletting av feilkoder så er de på veien igjen. Man forsøker å fortelle kunder at om de bare passer på å lade bilen i blant samt kjør en langtur i ny og ned så slipper de dette. Noen tar det til seg andre fortsetter å komme tilbake for oppladning og sletting av feilkoder
  5. Jeg satt i en Standard dab+ spiller i facelift e39 og behøvde bare overgang fra vanlig ISO til BMW facelift. Kun mellom spiller og kabler i dashbord. Finnes interface slik at rattfunksjoner funker på ettermarkedspiller (I alle fall noen) Her er link Min kosta et par hundrelapper, ikke støtte for ratt. Finnes ulike her
  6. Øyvind.J

    Stort olje forbruk på E87 1 serie 1,6 liter 2005 mod

    n45 motor bruker en del olje, man må leve med det. Jeg ble selv urolig da jeg hadde en slik, måtte titt og ofte etterfylle, husk og på veivhusvent om du kjører mye korte turer. Forøvrig så anbefaler jeg deg å kjøpe inn en kjedestrammer. Koster noen hundre lapper, den MÅ du snart bytte uansett. For å sjekke at register holder mål så tar du et skrujærn (type el-flatjærn til 10,- på biltema) bøy opp enden slik at du får en liten krok. Åpne oljelokket å prøv å "vippe" på kjeden mellom tannhjul og kjede. Kjede skal sitte helt fast, om kjeden føles "løs" så skal du bare bytte ut strammer. Drei litt på motor på veiva for å bygge opp nytt trykk til strammer når du inspiserer register. En del havarier har blitt utsatt kun ved å bytte strammer. Den er skrøpelig og med tiden så mister den spennefunksjonen og kjeden blir for slakk og det går hardt ut over levetid til både kjede, skinner, tannhjul og til slutt raser alt sammen. Så vær våken når det kommer til n45 motor.
  7. Øyvind.J

    Knirking bakstilling E90

    Jeg gjorde det samme som Øyvind L. BMW praktiserer også samme metode rundt om, siden foringen fortsatt er go, kun tørr og da knirker det. Sist jeg spruta inn olje brukte jeg ATF, still going strong over 1.5 år etter.
  8. Øyvind.J

    E39 M52 koker - bytte radiator?

    Er jo bedre å oppta plassen i kjølesystemet med vann enn luft så jeg fyller alltid til randen når jeg lufter. Mer tyngde og mer volum som opptar plassen til luft.
  9. Øyvind.J

    E39 M52 koker - bytte radiator?

    Når du lufter så skal du bare fylle den helt opp, nivået minsker etterhvert som luft presses ut. Fyll bare stadig opp til termostat har åpnet, da blir hele systemet fyllt opp. Når systemet blir kaldt igjen så kan du inspisere nivået i tanken og etterfylle om det behøves.
  10. Øyvind.J

    E34 1992 M50B20 fusker

    Fjusker på tomgang? Dra ut en og en coil, om bilen fjusker mer når du drar ut kabel så funker coil. Er det ingen forskjell så har du dårlig coil/tennplugg. Bytt om på den aktuelle og f.eks sylinder 3, om den tenner da så har du dårlig tennplugg. Er ganske så vanlig med vanndannelse i sylinder 5-6, vannet renner nedi der og da blir det overslag. Fullt av olje= toppdekselpakning(som nevnt over)
  11. Mulig det var Amerikansk ja. Her er bilde av en 320si med sprikk i blokk.
  12. Er ikke bare registerkjeden som er problemet. Veivaskling og skrøpelig kjede/skinner. Feilkonstruksjon hele greia. Leste et sted at tannhjulet sliter ut kjeden fortere, tannhjulet er visst ikke utbytbart på disse så veiva må byttes ut. Det finnes flere historier om motorhavari etter at BMW har renovert, var nok ikke alle som fikk ny veiv.
  13. Jeg missa på formuleringen, ser den. m47 ble feilaktig tatt med i kritikken.!
  14. Det du nevner er jo kostbare utbedringer, upålitelighet og frustrasjon. Riktignok er ikke n46 like dårlig som n45 og n47. Min M47(preface, men dog) har snart rundet 300.000, original motor. Glødeplugger ble bytta for noen år siden, tror injektorer og lmm er originale. Finner bare kvitteringer på servicer, dekk og glødeplugger samt understell. 18 år gammel.. n45 n46 og n47 har for lengst blitt klassifisert som høy-risk motorer. Eller søppel om du vil.
  15. For all del, råflott bil med kul farge.. Motor er søppel og har dårlig rykte. Det har i grunn alle BMW rekke 4 bensin og diesel av nyere dato enn 2004 Her er et par bilder av sylinderforinger som går i oppløsning på en n45 motor. (Kanskje ikke den vanligste feil, men det har skjedd nok ganger til at det kan kalles tilfeldigheter) Og dette er bare toppen av alt annet som havarer lenge før tiden. Kjeder som strekker og kjedestrammere som ikke holder mål (n45, n46).