Øyvind.J

Members
  • Content Count

    257
  • Joined

  • Last visited

About Øyvind.J

  • Rank
    Kaptein
  • Birthday 10/23/1984

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Borras
  • Interesser:
    Bilteknikk, jam sessions, fotball og livet generelt :)
  • Kjøretøy
    E39, E34, W124,

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Øyvind.J

    Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport

    For et glis:)! Den der appellerer jo virkelig til BMW fans. Liker fargen på interiøret skikkelig. Det ser veldig ekslusivt ut! Fruen kunne tenkt seg å "farve" interiøret i vår e39 i noe lignende. Kan og tenke meg at bilen din trekker båthengeren som en lek med en såppas motor! Kunne trengt dette selv til hestehengeren. Der ble jaggu 136hk litt for liten. Men, jeg må nå si at e34 er hakket tøffere uansett hvor ny BMW man har ved siden av Selv min egen e34 som ikke engang fungerer står høyere i kurs enn min nykjøpte e60. hehe.
  2. Øyvind.J

    e60 07 m47

    Hammari var tidligere BMW forhandler, fortsatt jobber en guru der og de tar reparasjoner/feilsøk på e60 og eldre, men jeg trives best å mekke på egne biler. Klarer ikke huske sist jeg levere bil på verksted. Håper bare at det ikke skjer noe akutt som tilsier at man "må" til merkeverksted. Fulgte en stor bunke med kvitteringer fra Finland på AGM, servicer, flush osv osv så den virker til å være godt tatt vare på og forhåpentligvis holder den en go stund enda. Langt til Tromsø, ca 50 mil 😛 Det blir sikkert å starte opp BMW her, synes det kryr av ulike e60, f11,f30 og en del SUV. Politiet kjører rundt i 5 serie så det er absolutt et marked for BMW her i Alta. Før hadde "alle" Mercedes her, heldigvis er det ikke slik lenger. hehe Meget fint med m47 ja, onkelen min hadde en n47.. Det er derfor jeg sitter med litt e60 deler nå. Motor havarerte og jeg fikk hugge den etterpå!
  3. Øyvind.J

    e60 07 m47

    Kjøpte i går en 07 m47 e60. Godt vedlikeholdt original 2l Diesel automat, fulgt servicer og gått i Finnmark fra den var 2 år gammel så den er bra for rust. Har en nyere frontfanger + finere innvendige lister som kanskje kommer på plass nå i sommer. E39 har og m47, men er manuell.
  4. Øyvind.J

    bilder av deres kræsja biler!!!

    Bilen vår havnet på taket langt utfor veien, fruen var på vei til ei venninne, men havnet 50 meter nedi skauen på taket. Alt ok med henne heldigvis. 96 Mitsubishi
  5. Interessant historie, Tirpitz seilte inn og ut av Trøndelag og helt opp til Narvik for å returnere til Trøndelag og senere nordover igjen. -14.januar forlater Tirpitz byen Wilhelmshaven og setter kursen mot Trondheimsfjorden, ledsaget av fire destroyere og en is-bryter. Destroyerne var Richard Beitzen, Paul Jacobi, Bruno Heinemann og Z-29. To døgn senere er det største skipet som noen gang er bygd i Europa på plass i Fættenfjorden. -Tirpitz ble liggende i Trondheimsfjorden frem til 5.mars. Den 6.mars iverksetter tyskerne operasjon Sportpalast, hvis hensikt var å dra nordover og angripe konvoiene PQ-8 (15 skip) og PQ-12 (16 skip). To dager senere bestemmer Viseadmiral Ciliax at Tirpitz skal returnere til Fættenfjorden. Den 9.mars blir Tirpitz angrepet av 12 Albacore (torpedofly) fra hangarskipet Victorious. Tirpitz unngår alle torpedoene, og skyter ned 2 fly. Om kvelden ankrer hun opp i Vestfjorden utenfor Narvik. Ved midtnatt den 12.mars forlater Tirpitz Narvik og klokken 21:00 den 13.mars er hun igjen på plass i sin havn i Fættenfjorden. Tirpitz forlater den 11.mars 1943 Fættenfjorden og seiler til Bogenfjord ved Narvik, hvor hun allierer seg med Scharnhorst og Lützow. Frem mot juli er disse tre store skipene på øvelser i lag med 6 destroyere i Altafjorden. 6.september 1943 iverksetter tyskerne operasjon ”Sizilien” (angrepet på Svalbard). Dette var trolig den eneste gangen at Tirpitz fyrte av mot fiendelige mål. Den 9.september ankrer Tirpitz opp i Kåfjorden. Den 23.september blir Tirpitz angrepet av britiske mini ubåter: x-5, x6 og x-7. De lykkes delvis med å få festet to miner under kjølen på Tirpitz. Skipet blir såpass skadet, at hun ikke er kampdyktig i de nærmeste seks måneder. Tirpitz blir underlagt intensive reparasjoner. Hun er nå meget sårbar, men russiske bombefly klarer ikke å skade henne ytterligere under angrep den 12.februar 1944. Klokken 05:28 den 3.april blir Tirpitz angrepet av 40 fly fra hangarskipene Victorious, Furious, Emperor, Searcher, Fencer og Pursuer. De får inn 14 treff i form av 10 bomber på 225 kg og 4 på 775 kg. 132 tyskere blir drept og 316 skadet. Klokken 06:36 kommer en andre angrepsbølge, men den lykkes overhode ikke, så det var vel et spørsmål om ikke Tirpitz ble tatt litt på senga i dobbelforstand den morgenen. Utover sensommeren 1944 blir Tirpitz angrepet av Barracuddas. Den 24.august omkommer 8 tyskere på Tirpitz etter angrep av 33 Barracudas. 15.september dukker det opp 27 Lancasterfly fra Yagodnik ved Arkangelsk. Tirpitz blir truffet av en større Tallboy-bombe, og er ikke lengre 100 % sjødyktig. Nye reparasjoner må til. Den 15.oktober seiler Tirpitz med 8 knots fart vestover mot Tromsø. Den 29.oktober angriper 32 Lancaster-fly fra 617th Dam Buster Skvadronen, men har ingen suksess. Tirpitz ble til slutt senket den 12.november 1944 ved Håkøya utenfor Tromsø. Da iverksatte 29 Lancasterfly operasjon ”Catechism” (katekisme, Ankommer Trøndelag 16 jan 1942. Reiser nordover (Svalbard) 11.mars 1943 = ca 14mnd. Ankommer Nord ca 12.Mars 1943 og senkes i Nord 12 nov 1944 = ca 20mnd. (om vi regner Svalbard som nordpå da Legger denne død nå.
  6. Tirpitz har vært over hele kystlinja vår. Den sank heldigvis til slutt, men det kostet mye blod og svette. At en så smart fyr som Fredrik kunne bomme med såppas mange mil og fjorder finner jeg artig:) Jeg skriver jo at det er i ALTAfjorden skipet låg i. Jaja, artig at tråden vekkes til live i ny og ne:)
  7. Øyvind.J

    BMW 325d E91 M57 Starvansker/Motorstopp

    Visse har hatt problemer med + kabel fra bagasjerom og frem. Problemet er i skjøt mellom koffert og videre ut. BMW limer plasten som kabel henger fast i (der den skjøtes).
  8. Øyvind.J

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Nylig kjørt litt over 100 mil for å slippe hesten ut på sommerbeite. Min første langtur med e39, fornøyd med bil utenom at det manglet litt krefter opp fjellet bare (2l Diesel). En kollega skal mappe litt så man får litt mer bunndrag opp fjellet når man henter dyret om noen mnd:) Finnmark-Troms og tilbake!
  9. Øyvind.J

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Flott den der:)
  10. Det er nok ikke så mange som har det:) Vi har en bit av skipsgulvet hjemme faktisk.
  11. Øyvind.J

    Ødelagt fjør foran på e39

    Har ikke bytta på m-sport nei. Gikk ut i fra at det var samme prosedyre som på vanlige fjærer. Og nå kommer du vel med tidenes tirade om hvor komplette idioter vi er?
  12. Tirpitz hadde base i Kåfjord i Altafjorden siste delen av krigen. Etter å ha ligget i Fættenfjorden i Trøndelag! (rett skal være rett) En liten mil fra bygda jeg er oppvokst i. Under Krigen ble det gjort flere forsøk og attentater mot skipet, Engelske fly, ubåter og båter fikk gjennomgå. Tirpitz forlot Altafjorden skadet og ble senket i Tromsø. På fjellet i bakgrunnen (sakkobadne) finnes et engelsk fly, skutt ned av Tirpitz. Og når det er like klart hav som på bildet så synes en båt på havbunnen fra krigen som låg inntil Tirpitz. Liker man utforske eget land og historie så vil jeg anbefale Tirpitz museet i Kåfjord i sommerferien, entusiastene Even Blomkvist og min far Kurt Johansen (bildet) har MYE kunnskap om krigen og ikke minst masse krigsmateriell og bilder å vise til. Harry Pettersen gjorde og sitt for Norge under krigen, han var motstandsmann fra Kåfjord, og ble tatt til fange av tyskerne etter at Tirpitz ble skadet av de allierte. Harry ble torturert i 2 døgn som følge av attentatet mot Tirpitz, han anklages for Spionvirksomhet. Negler dratt ut av fingre og det som værre er. Han kjørte skolebussen og jeg husker ham godt, hans sønn overtok driften og kjører den dag i dag. Harry P. møtte opp på skolen (Kåfjord barneskole) og fortalte historier fra krigen, det var sterke inntrykk og det var vel fortent da han ble hedret med navnet sitt på haleroret til et Norwegian fly.
  13. Øyvind.J

    Ødelagt fjør foran på e39

    Ja, anbefaler sterkt den som quandt linker til. De billig klemmene særlig de øverste i tidligere link har jeg og fått et psykisk arr av. Kunne vært fysisk og, men hadde flaxen ved min side:) - Stabstag - Fjærgummi øvre/nedre - Fjærbeins Lager (bolter bruker å følge med) - Mansjett kit til demper (kappe og skumplast) - Vær obs når toppmutter settes til, ikke dundre løs med muttermaskin på den. Og ja, du bytter på begge sider.
  14. Øyvind.J

    Brann BMW i8

    Er veldig spent på fortsettelsen i dennne saken. At både BMW og DNB har skutt hull i dekket midtfjords er jo helt åpenlyst. Folk googler jo for harde livet i dag før de kjøper seg produkter, smart. Hvor sterkt står så disse aktører da?
  15. Øyvind.J

    Justere camber på F31 LCI

    Virker som mange sliter med disse modellene, noen kjøper ettermarkeds foringer/plater osv. Tror og mange dropper vekter når de justerer, har selv fått opp instrukser om vekter på div bmw jeg har tatt 4 hjulskontroll på, men har ikke justert en slik som du har desverre. Her er en link til justerbar camber