KimC Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 Det ble mørkt i den ene hovedlykten min forleden og jeg byttet xenonpære nå i helgen, trodde det var alt som skulle til men det er fortsatt mørkt. Nå har jeg ikke hatt tid til å måle om det er noe strøm dit ennå. Men er det noen som har noe idè om hva årsaken kan være? Er det slik at jeg må bytte tenner? Kikket innom GS og ser ut som det er en kostbar affære. Det gjelder for øvrig en 2004 320i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morty999 Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 Da må du nok bytte ballaster. en grå firkanta klump som ligger en plass ved lampa Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 evnt noen kaller ballaster for tennere Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet April 20, 2016 Share Skrevet April 20, 2016 Så og si sjelden det er pæren som ryker. Som oftest tenner som ryker først eller sliter med å tenne pæren skikkelig, som lager lilla farge bla. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KimC Skrevet April 21, 2016 Forfatter Share Skrevet April 21, 2016 Den lyste plutselig i går igjen Mulig det bare har vært litt dårlig kontakt et sted og at det har blitt "ristet" på plass etter litt kjøring. Takker for svar, da vet jeg at det evt er tenner/ ballast som muligens burde byttes med tiden. Den lyser egentlig sterkt og fint. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stig. Skrevet April 21, 2016 Share Skrevet April 21, 2016 23 timer siden, Reef89 skrev: Så og si sjelden det er pæren som ryker. Som oftest tenner som ryker først eller sliter med å tenne pæren skikkelig, som lager lilla farge bla. njææ det er vel feil ? en tenner , tenner jo, enten så tenner den eller så klarer den ikke å tenne. når xenon lysa blir lilla/rosa så er det vel fordi at pæra i seg selv begynner å bli dårlig. har jo selv erfart å bytte pære så blir man kvitt det lilla skjæret man får. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet April 21, 2016 Share Skrevet April 21, 2016 (endret) Erfaringsmesseig (skjedd også på min egen E60) er når pæren blir blå lilla ved oppstart så er det tenneren som bør skiftes. Kryssbytter så klart først, men pæren var helt fint på andre siden. Og min logikk da var at tenneren ikke klarte å tenne skikkelig siden den ene var svakere enn den andre og begge virket fint på en side. Dette har jeg også skiftet på flere biler tidligere. Noen ganger er det pæren andre ganger det tenneren. Endret April 21, 2016 av Reef89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet April 22, 2016 Share Skrevet April 22, 2016 (endret) Hvordan merker man om det ballast som kødder da feks? Min kommer og går. Som oftest så slår den seg på når jeg starter bilen og andre ganger ikke. Men hvis dette skjer så kommer den etter en liten stund når jeg har kjørt bilen. Trodde nr.15 var ballast og nr.16 var tenner? Eller tar jeg helt feil nå? Endret April 22, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet April 22, 2016 Share Skrevet April 22, 2016 Hvordan man merker det er nok veldig forskjellig. Jeg merket det som sagt i forje innlegg at pæren vle lilla da jeg satt på lysene. (det var ikke pæren) Det er riktig at 15 er ballast, oftest under lykten og tenner sitter på selve pæren. vegard89 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå