santho96 Skrevet April 24, 2016 Share Skrevet April 24, 2016 (endret) Hei! Har byttet motor i min E36 318is (m42b18) 1993 modell til en M50b25 motor fra E36 325i 1993 modell. Ut fra det jeg har funnet ut har ingen av disse modellene startsperre. Bilen (318is) har ettermontert DEFA 800 alarm med startsperre type 1, men den kan vel kobles ut ved å koble sammen gul/svart ledninger som er klippet å koblet inn mot defa enhet. Har sjekka gnist, tok tennplugg med coil mot jordning på batteriet for å se om det kom gnist mens jeg kinnet motoren. Resultat: ingen gnist. Andre måter å sjekke gnisten ? Har sjekket bensinpumpa, tennplugg var helt tørr uten noe form for drivstoff etter flere kinninger av motoren. Skal måle bak på pumpa, når jeg har vridd om tenninga. På forhånd takk for tips! Endret April 25, 2016 av santho96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet April 24, 2016 Forfatter Share Skrevet April 24, 2016 (endret) Vil det hjelpe å flytte over tenninga som stod på bilen M50b25 motor kommer fra ? Målt spenning på kontakta til bensinpumpa, 0 VOLT. Har også prøvd å bytte rele til bensinpumpa uten noe forbedring Har bytta rele til DME, fortsatt ingen forbedring. Har prøvd org ecu til m42b18 motor, ingen forbedring. La dog merke til at org M42b28 ecu er av merket DME mens m50b25 ecu har motronic ecu Endret April 24, 2016 av santho96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet April 25, 2016 Share Skrevet April 25, 2016 Slik du har koblet DEFA alarmen din,,,,vil det si at du narrer den til å være "ulåst" hele tiden? Jeg er ikke ekspert på den, så det er vanskelig å vite om den skaper trøbbel her. Selv ville jeg plukket den ut av bilen. Har dårlig erfaring med DEFA alarmer. Du spør om det hjelper å flytte over tenning? Hvordan har du koblet dette egentlig? Har du ledningsnettet til M50 motoren? Er du sikker på at den ikke har startsperre, det begynte å komme EWS på disse 09/93. DME er det BMW kaller motorhjernen. Hva er Motronic versjonen på M50 motoren sin DME? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet April 25, 2016 Forfatter Share Skrevet April 25, 2016 (endret) Takk for svar -Defa system: Ja jeg lurer på en måte hele systemet til å være ulåst. Siden den gule/svarte ledningen er den eneste som blir klippet og koblet opp på to forskjellige signal inn mot defa enheten tenkte jeg at de å kople den sammen så burde det jo fungere slik det var originalt i bilen. De andre ledningene som kommer inn mot defa enheten har strømtyver som stjeler strøm fra riktige ledninger, de andre ledningene er altså ikke klippet fra hverandre og har kontakt slik det er originalt. NB: SE BILDE NR 1 og -Har tatt du M42 motor med elnett og ecu. Har satt inn M50 med elnett og ecu fra donorbil. -Har gått inn GSbildeler sine original deletegninger, og inn på startsperre å der kommer det ikke opp at bilen har EWS 2 på noen av karosseriene. -M42 ECU har uthevet DME, mens M50 ECU har uthevet Motronic. Etter et kjapt søk så tror jeg M42 Ecu har DME 1.7, mens M50 har DME 3.1 Bekreftet fra BMW : BMW E36 318is - Reg nr. RH 33509 - Denne har ikke startsperre. - DME M1.7 BMW E36 325i - Reg nr. UF 11222 - Denne har heller ikke startsperre - DME M3.1 NB: Se bilde nr 2 -318is er produsert 4.Des.1992 mens 325i er produsert 22.jan.1992. Se bilde 3 og 4 -Har også prøvd å måle spenningen til bensinpumpe og DME relene, får bare 1.65 volt når jeg vrir om tenninga. Skal ikke det vær 12v der ? Er det riktig målt ? Se bilde 5, 6, 7 og 8 Bilde: -1.)Har altså koblet ledning P3.4 og P3.2 sammen igjen. -2.)Forskjellig merker på ECUéne, DME på M42 ecu og Motronic på M50 ecu -3.)Info om 318is, produsert 4.Des.1992 -4.)Info om 325i , produsert 22.Jan.1992 -5.)Måle volt til bensinpumpe rele -6.)Måle volt til bensinpumpe rele -7.)Måle volt til DME rele - Endret April 25, 2016 av santho96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet April 25, 2016 Share Skrevet April 25, 2016 Får du start om du setter 12v rett på pumpa? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet April 25, 2016 Forfatter Share Skrevet April 25, 2016 (endret) Rimelig flaut å innrømme det, men det var faktisk bare ei ledning i svart isolasjon som jeg var skråsikker på skulle jordes. Som skulle kobles på batteriets positive pol! Endret April 25, 2016 av santho96 MrBrum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
teaser23 Skrevet April 25, 2016 Share Skrevet April 25, 2016 hei. har du sjekket ledningsnettet som er fra motor og til bil om pin stemmer? er litt å bygge om på ledningsnettet. har gjort det samme på min e36 for 3 år siden. da var motor som jeg satt in med startsperre. er ikke sikkert at alle stemmer der på stikken som er ved siden av sikkringsboksen. mvh kenneth Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
santho96 Skrevet April 25, 2016 Forfatter Share Skrevet April 25, 2016 (endret) Har løst det! Det var som sagt bare en feil koblet ledning Men tusen takk for tipset uansett! Endret April 25, 2016 av santho96 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå