Gå til innhold

Bmw E32 730IA


RenQ
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, mitt første inlegg her inne på Bimmers siden googling somregel har hjulpet meg.
Er Langt unna en hobbymekaniker, så må desverre få ting inn med teskje.

Har en 1992 BMW 730IA E32 som skulle vært på EU 31 Mars 
Fikk masse forskellige småfeil ang. Lyspærer og Lekasje ( Servo olje Slangen ) Denne er nå byttet, det som gjenstår for EU godkjenning er at SRS Lampen lyser.
Forrige Eier fikk bilen godkjent mens denne lampen lyser( Hvordan vet ikke jeg ? )
Hvordan skal jeg gå frem for og få fjernet denne ? Siden skiltene på bilen ikke er levert inn og det koster meg 1500 og hente dem ut så kan jeg ikke kjøre den på verksted ( Får ikke lånt Prøveskilt når mine skilt ikke er levert inn ) 
Ergo blir dette noe jeg må gjøre selv. 

OBD 1 :)! Kan jeg slette dette med og kjøpe ett enkelt verktøy via Ebay?  

Tusen takk for alt av svar og tilbakemeldinger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en feil liggende inne så hjelper det ikke å slette før årsaken til feilen er fikset, da vil den bare komme tilbake med en gang. Det kan dog være lurt å slette alle feilene for å se hva som dukker opp igjen for å lokalisere problemet, men ofte så må man fysisk fikse ting for at problemet og varselslampen skal bli borte. Du trenger noen kabler, PC og software som passer for eldre biler om du skal få gjort noe her. "Nye" OBD2-chip med overgang til OBD1 hjelper neppe her.

Hvor bor du i landet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei E.C. 

Bor på Fauske i Nordland: ) 
Noen ting jeg kan gjøre for og få disse vekk fysisk ? Koble ut Airbager, og kansje sette på noe motstand på kablene ? 

Endret av RenQ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var litt langt unna for å stikke innom.

Jeg har ikke sjekket så nøye opp, men systemet som er i bruk er nok noelunde likt som E36 fra samme tid. Hvis du har en airbaglampe som kommer opp, men forsvinner etter 2-3 min med tenningen på, er det en mindre feil som kun trenger å bli slettet. For eksempel at instrumentpanelet var koblet fra da tenningen ble skrudd på og airbagmodulen ikke fikk kontakt med det.

Hvis lampen aldri slukker når tenningen er på har du en feil som skyldes f.eks airbagmodul, airbag, setesensor, kabelbrudd etc. Da må du faktisk lese ut feilkoder og se hva som er feil. Feilen må fikses og feilkoden slettes i etterkant. Grunnen til at airbaglys er 2-er feil på PKK (EU) er fordi det kan være feil på airbagen som gjør at den ikke løser ut og da kan det fort få store konsekvenser ved en kollisjon.

Det beste er som sagt å finne ut hva som er feil og fikse det vha diagnoseutstyr. Hvis du skal jukse deg forbi PKK så må lampen tenne og slukke for at det skal gå gjennom. Forslaget mitt da er i så fall å koble pæra vekk og sette inn en ny pære i parallell med en annen pære som lyser opp og slokker ved oppstart. Bremsebelegg/ABS eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en slik, ikke sikker på at det er akkurat der jeg kjøpte den, men var på Ebay til ca samme pris. Finnes også på nettet andre steder og adapteren ser likt ut. Det finnes en billigere versjon som burde fungere like bra, men den har jeg ikke prøvd. Videre bruker jeg en laptop med en fysisk RS232 og Windows XP med INPA. Det kan hende du kan "slippe" unna ved å kjøpe USB til RS232, men da må du få det konfigurert som COM1-port og kjøpe en litt mer seriøs adapter enn de billigste fra Kina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...