Gå til innhold

Kjølevifte går feil vei - 600w MPPK


ahj
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Monterte på en e90 lci kjølevifte fra PPK til 320d. 

Det som er problemet er at vifta trekker ikke luft uten i fra og inn, men motsatt. Alt er sett over av kabler, reel og sikring og alt er som det skal være. 

Så håper noen kan forklare om det skal være sånn eller hva jeg burde gjøre. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, ahj skrev:

Hei. 

Monterte på en e90 lci kjølevifte fra PPK til 320d. 

Det som er problemet er at vifta trekker ikke luft uten i fra og inn, men motsatt. Alt er sett over av kabler, reel og sikring og alt er som det skal være. 

Så håper noen kan forklare om det skal være sånn eller hva jeg burde gjøre. :) 

Hadde vi snakket lavspent anlegg (230/400V) så skulle det på 3-fas bare vært å byttet plass på L1 & L3 (litt teknisk begrep, men hadde vært nok å bytte plass på to av ledningene). Vet ikke hvordan det er på bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg bytter om pluss og minus går sikringen med engang. Så det er ikke riktig. 

5 timer siden, Otis skrev:

Jeg trodde den skulle gå den veien.... 

Altså. Vifta blåser innen ifra og ut. Det kan ikke være riktig? Da blåser den varmluft fra motorrommet og igjennom radiatoren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min vifte kan jeg bytte om på pluss og minus, min står via rele pakke, og byttet om kabelen inn på vifte.

jeg jordet pluss kabelen på selve viften.

 

men, som dem andre sier her, kan du snu hele viften? om den står på innsiden nå, kan du sette den på utsiden istedet?

 

har du en link til selve viften du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, D.Toft skrev:

min vifte kan jeg bytte om på pluss og minus, min står via rele pakke, og byttet om kabelen inn på vifte.

jeg jordet pluss kabelen på selve viften.

 

men, som dem andre sier her, kan du snu hele viften? om den står på innsiden nå, kan du sette den på utsiden istedet?

 

har du en link til selve viften du har?

Nei, jeg kan ikke sette den på utsiden. Viften er Orginalt fra BMW til performance power kit på 320d, samme vifte brukes også på 335i. Har bare delenummeret på vifta  17427545366

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, D.Toft skrev:

har du prøvd å bytte om på kablene?

isåfall hva kabler byttet du om på?

Det er 3 kabler som går inn på vifta fra selve bilen. + - og styring som bestemmer når den skal gå på. Har prøvd å bytte om pluss og minus og det er de eneste som går an å bytte over. Men da går sikringen med engang. Ifølge kabeldiagram fra BMW så er det riktig som det står nå, men da går vifta andre veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, D.Toft skrev:

hmmm. kommer ikke inn på bmw.planet.net for å se diagrammene for kjøleviften..

merkelig at sikring skal ryke om du bytter om på kablene..

Det jeg også tenkte. Men vifta er kjøpt brukt fra koed. Kan det hende at de har skrud ut selve vifta og klart å snudd den? 

Her er samme vifte: https://www.turnermotorsport.com/p-19569-17427545366-genuine-bmw-part/ 

Endret av ahj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, D.Toft skrev:

har du sammenlignet ny og gammel vifte? sett at kablingen er lik? at viftebladene har vridning samme vei?

Kablingen er lik. Gamle vifta er bare 300w og mye mindre. men ellers så er de like. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...