B. Sveigdalen Skrevet Mai 30, 2016 Share Skrevet Mai 30, 2016 Hei Har en liten utfordring med høyden på den ene E39 523i'n min, og har ikke funnet noe rundt dette problemet i større grad. Dette er en original 02/2000 M-Sport, og har således Option 705 M-Sportfahrwerk. Tingen er at bilen virker en smule lavere bak enn foran. Det er mulig at dette blir forsterket av hvordan hjulbuene sitter, men bilen virker litt siræva og den ser ikke helt slik ut som jeg ønsker. Det er flere alternativer, blant annet å kjøpe et senkesett til den og få den permanent lavere foran og bak. Et høydejusterbart senkesett løser jo alle problemer, da jeg kan stille inn akkurat den høyden jeg vil på den. Men jeg er egentlig ikke interessert i å ha den noe særlig lavere enn den er, så vi snakker om justeringer på kanskje 2 cm ned foran, eller kombinasjon av 1cm opp bak og en 1cm ned foran. Har prøvd å jekke bak og klemme ned foran, og den lille justeringen der alt som skal til. Så hele pakka med et dyrt justerbart senkesett og tilhørende montering, godkjenning etc. virker som mye jobb/kost for å oppnå lite. Jeg er også livredd for å få på fjærer som forandrer egenskapene til bilen i særlig grad. Den har nå en perfekt balanse mellom komfort og et (trolig) litt stivere enn normalt oppsett. (Føles som om M-Sporten er noe stivere enn bruks-E39'n) Men akkurat hvor stivt det er i forhold til senkefjærer vs. såkalte sportsenkefjærer er uvisst. Jeg vil ikke ha noe som gjør at den blir mykere og duver mer, slik som bruks-E39'n, eller at jeg får noe tenna-skrangler stivt noe så jeg må begynne å ha hensyn til alle ujevnheter i veien. Så da står vi tilbake med en mulighet: Er E39 kjent for å sige litt sammen bak med årene slik at å simpelthen kjøpe nye fjærer bak kunne løst det? Hadde den løftet seg 1,5 - 2cm bak så hadde det fikset hele problemet. Har noen prøvd å bytte bakfjærene for å korrigere noe slik, eller har noen andre forslag på dette? Er bakfjærene M-Sport spesifikke, forresten? Har hørt at det er kun fjærene foran som er spesielle på M-Sport, men det er bare ting jeg har funnet på nettet. Takk for all input på temaet! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mai 30, 2016 Share Skrevet Mai 30, 2016 Enten nye fjær bak, som jo ikke er så dyrt. Men mye arbeid. Evt senkeskåler framme, de tar vel bort 10 mm mener jeg. Veldig billig og mindre arbeid. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B. Sveigdalen Skrevet Mai 30, 2016 Forfatter Share Skrevet Mai 30, 2016 Takker for det forslaget, senkeskåler tenkte jeg ikke på. Får jeg den ned 10mm foran, kan det hjelpe mye. Står jeg da igjen med kun en liten justering bak, kan det hende det går an å få til det på litt kreative måter. Ser ut fra et søk at Koed ihvertfall har hatt disse tidligere, så jeg får se litt rundt der. Noen her som har prøvd slike skåler og har møtt borti noen problemer? Ingen ser at de er der, så noe godkjenning trengs vel ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå