RCmannen Skrevet Juli 5, 2016 Share Skrevet Juli 5, 2016 (endret) Hei! Jeg har nå eid e39'en i ca 10mnd, og det har ikke vært noe problemer med den før nå. Jeg skiftet olje på den for 2. gang i mitt eie for et par uker siden (pendler en del), og tar ellers så godt vare på bilen som jeg kan. Men for ca. 1 uke siden begynte bilen å gå veldig dårlig. Den lugger, høres ikke frisk ut, har en slags "putrelyd" og vil nesten ikke opp i turtall. Hele bilen rister, både på tomgang og ved ca. 1800-2500 omdreininger. Over dette avtar ristingen en smule. Den er også ganske tungstartet. I starten skjedde dette imidlertid kun 1/3 ganger jeg prøvde å starte den. De andre gangene startet den på 2-4. omdreining fra startmotor (slik bilen ellers gjør), og man merker ingenting til problemet, bilen går som den skal. Kjørte med dette en stund, (noe jeg kanskje ikke burde gjort... kjørte dog kun når den gikk bra) og det ble etterhvert slik at den tullet hver gang. Jeg tenkte katalysator, da dette har skjedd på E36'en jeg eide tidligere. Jeg oppsøkte bilverksted, og det første de gjorde var selvsagt diagnose. Der fikk de feil på veivakselsensor. De så samtidig at en slange til LMM måtte byttes. Så de byttet sensoren og slangen. (kunne byttet veisensor samt slange selv, men synes det er ryddig med kvittering fra verksted) Betalte 2600,- og tenkte som så at det kunne jo ha vært verre, er jo godt å få ordnet det. Jeg satte meg i bilen, og bilen startet som normalt. Glad og fornøyd dro jeg avgårde mot hytta (5mil tur), satte på cruisecontrol og hadde det fint. Gleden skulle vise seg å være kortvarig; etter ca 2mil begynte bilen å lugge, et par "lugg" pr. 30sek. Problemet ble bare verre og verre, og tilslutt begynte det å riste samtidig som denne luggingen kom, og motor gikk bare dårligere og dårligere. Jeg svingte inn på en tom parkeringsplass, og stoppet motoren. Lot den kjøle seg ned litt, og prøvde å starte igjen, den er svært tungstartet. og symptomene er som før jeg tok bilen på verkstedet. Eneste forskjellig er at når jeg nå drev på å startet og stoppet bilen hendte det noen ganger at den startet tilsynelatende som normalt, men den stoppet i det jeg satt den i D. Så til spørsmålet, hva tror dere? Noen som har opplevd lignende? Er 2 ting jeg selv umiddelbart tenker at det kan være, kamsensor eller katalysator. Men nå har jeg ikke råd til å prøve og feile, og vil evt. prøve å så langt det lar seg ordne, fikse det på egenhånd. Det er ingen motorlampe eller annet som lyser. Takk på forhånd Endret August 26, 2016 av RCmannen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RCmannen Skrevet Juli 5, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 5, 2016 (endret) Filma en litt dårlig video her... det er vel ikke mye dere får ut av den kanskje... er veldig rar lyd, og hverken det eller variasjon(/kutting) i turtall høres heller ikke så godt. Motor vibrerer mer enn vanlig og på slutten stopper motoren rett og slett av seg selv... Til vanlig er motoren svært stillegående, og høres omtrent ikke 523ia (m52b25) Endret Juli 5, 2016 av RCmannen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gullsakar Skrevet Juli 5, 2016 Share Skrevet Juli 5, 2016 (endret) Jeg ville tippet på kamsensor. veiv og kamsensor kan gi feilkoder på kryss av hverandre ved en diagnose test.. Altså hvis man får feilkode på veivsensor så kan det være kamsensor som feiler. verkstedet som utførte diagnosen burde også vite dette.. Endret Juli 5, 2016 av gullsakar Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RCmannen Skrevet Juli 16, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2016 Forsøkt å bytte alt av sensorer, bensinpumpe, prøvd å koble av eksos(for å utelukke blant annet kat), men ingenting nytter. Problemet har forandret seg, men motoren er langt ifra i orden. Den starter, men går svært, svært dårlig. Går på tomgang en stund før den plutselig dør ut... snart så jeg begynner å se meg om etter ny (brukt) motor. Er en liten investering men da vet jeg at det blir bra. Bilen ellers er jo i topp stand, så hadde egentlig fortjent motor som har gått mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
orala Skrevet Juli 16, 2016 Share Skrevet Juli 16, 2016 Bare en liten ting. Du vet jo ikke at det blir bra med en brukt motor. Den kan ha samme feil eller en annen feil. Dessverre har jeg ikke noen gode tips å komme med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RCmannen Skrevet Juli 16, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 16, 2016 47 minutter siden, orala skrev: Bare en liten ting. Du vet jo ikke at det blir bra med en brukt motor. Den kan ha samme feil eller en annen feil. Dessverre har jeg ikke noen gode tips å komme med. Vil evt se motoren gå før kjøp eller få med en form for garanti eller lignende. Kjøpe en helt ukritisk er ikke et tema. Men begynner snart å ville gi opp den jeg har. Må i tilfelle sette bort bilen til kyndig verksted, men da blir plutselig prisen høyere enn/ tilsvarende motorbytte orala reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet Juli 17, 2016 Share Skrevet Juli 17, 2016 Hei. Du må sjekke veivhusventilasjonen og alle slanger som hører til. Det er ikke uvanlig at returslangen som går til peilepinnen tetter seg til. Det gjør at olje fyller opp ventilfunksjonen til veivhuset. Membranen i ventilen kan også ha blitt utett. Og sylinderen inni tomgangsregulatoren kan ha satt seg fast i en ugunstig stilling. Sjekk at den beveger seg lett fram og tilbake. Spray litt olje nedi og bruk et langt tynt skrujern til å få løsnet "stempelet". Bare et tips som kanskje kan hjelpe. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Haug530D Skrevet Juli 17, 2016 Share Skrevet Juli 17, 2016 Verkstedet brukte orginal sensor? jeg har selv byttet veivsensor med en uorginal som varte bare en uke's tid ca, klagde da til butikken jeg kjøpte den og den sendte meg en orginal sensor, bilen har virket fint siden. Etter det har jeg sluttet å kjøpe uorginale elektriske deler til bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RCmannen Skrevet Juli 19, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 19, 2016 (endret) Har sjekket det der. Motor summer så fint og høres ut som en fabrikkny motor når den er kald, men fusker og stopper(helt ubrukelig) når den blir varm. Som om motoren merker noe er galt og går i en slags sikkerhetsmodus. Endret Juli 19, 2016 av RCmannen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RCmannen Skrevet August 25, 2016 Forfatter Share Skrevet August 25, 2016 Da er bilen god som ny. Jeg visste at jeg skulle fikset det selv eller dratt på BMW verksted... Verkstedet som først bytta veivsensoren presterte å la kabelen være løs slik at den ble kappet av etter 2mil kjøring... Dette fant de ut og byttet etter 5min på BMW. Mens førstnevnte verksted byttet kamsensor, lmm, bensinpumpe og alt annet tenkelig uten å skjønne noe. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå