Gå til innhold

E39 520D mister kraft

Gabz
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 2002-mod E39 520D med M47d20, gått ca 160k. 

I dag var jeg på kjøretur hvor jeg plutselig fikk litt merkelige symptomer. Gassen var veldig lite responsiv, så jeg stoppet og begynte å kjøre igjen for å kjenne litt etter. Bilen drar litt som den skal opp til 1500-2000rpm på førstegir også mister den all kraft. Kan etter det ha gassen i bånn i første og andre gir uten at jeg får noe fart etter det bittelille med kraft den har i bunnen av registeret. Lå i 70-ish når jeg merket dette først, da kunne jeg sette den i andre gir uten å ha noe kraft. Turtallet går likevel høyt. Fikk jo 4000 ellerno rpm når jeg satt den i andre, men farten sank ned til en 30 uten at jeg fikk gjort noe med det (litt oppoverbakke). Ikke noe hosting og harking eller noe, kjennes ut som en type nødmodus eller noe. Får ikke opp noe varsellamper eller andre tegn. Turte ikke kjøre noe mer så parkerte bilen og ba dama hente. Tauer den hjem i morgen også skal jeg få tatt diagnose ASAP.

Men er det noen som har opplevd lignende før? 

Endret av Gabz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som bilen går i nødmodus ja. Men virker litt rart at du ikke får varsellampe, siden nødmodus er tydelig indikasjon på at bilen vet det er noe galt med den selv. Ta diagnose å se om det er noe lagret, eventuelt er det full feilsøking med diagnoseutstyr som er neste steg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte kanskje det var nødmodus fra DDE eller noe, men som sagt ingen lamper. Kan være en pære som har gått i dashen for alt jeg vet òg. Tar diagose og speedotest ASAP så finner jeg nok fort ut av det :) Tenkte bare å høre om noen har opplevd det samme i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en prøvetur til så ga det mening hva som var galt. Fikk feilkode på EGR når jeg tok diagnose, og så også at temperaturen på måleren gikk til hakket før rødt. Med andre ord er det bare EGR-termostaten som er gåen :) Ringer GS i morgen for å høre om de har inne, så blir det nok å kjøre og kjøpe da eventuelt. Heldigvis bare en enkel fiks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...