Gå til innhold

E46 som rister i høy hastighet


tennbrikket
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,  har en e46 som rister litt i høy hastighet merker det mest i 90, men det bruker å gi seg/mindre merksomt  i 120+? Noen som har vært borti det? Var å avbalanserte alle 4 felgene på lørdagen og la på ett lodd bak,  men merker problemet fortsatt.  Har nylig også byttet skiver og klosser framme i håp om att dette skulle hjelpe.   Virker også som att den rister mer hvis bilen står over natta.   Er lenge siden jeg hadde på vinterdekk så er litt usikker på om bilen vibrerte like mye da.  Kan sies att jeg merker det både i ratt og passasjersetet.  Kan det være så enkelt som att dekkene ikke er helt runde?  Er Kina dekk som står på bilen nå som er nesten nye.  Felgene er av originale e60 m sport felger.  Bilen glei igjennom EU i februar med kun bytte av bærebru, men kan det være så enkelt som noen dårlig foringer eller en 4hjulskontroll?  Vet liksom ikke hvor neste steg er å lete siden jeg har sjekket felger og byttet skiver framme.  Har også nye skiver liggende bak som jeg ikke har fått montert enda. Merker også endel knirking på dårlig vei så minstenker ei dårlig foring bak ett sted. 

 

Setter meget pris på alle svar da dette er ett ganske kjedelig problem da bilen blir brukt til å pendle endel. 

 

-------

Skrevet på telefon så skrivefeil kan forekomme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært borti det. Mange ganger. Dårlig balansering og urunde dekk har alltid vært feilen. Har som du også byttet skiver og klosser, men det har ingen effekt. Det kan visst forekomme at oppbygging/stivhet i dekket har en produksjonsfeil som kan gi vibrasjon. Har kjøpt 12 nye dekk siste 2 år og alt er bare skrot med tanke på vibrasjon. Skal i slutten av måneden kjøpe nye sommerdekk til E 39n og gruer meg. Egentlig burde man glede seg, men det er ikke så hyggelig med reklamasjon/rebalansering/dekkbytte. Skeive felger kan jo også forekomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Testet litt på vei til jobb idag, bilen rister nesten ingenting i 80 på nåla, legger du nåla på 90 kjenner man det vibrerer litt i rattet. Mens når nåla er på 120 så er det ingen vibrasjoner i noe som helst. Noen forklaring på dette eller er jeg bare jævlig uheldig med urunde dekk. Eneste jeg stusser på er att det gir seg i nokså høy hastighet. Hadde gitt mer mening om det hadde blitt mer vibrasjoner desto høyere fart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, tennbrikket skrev:

Kan se om jeg får gjort det. Bilen knirker som ett helvete bak så.

Bakre bærearmsforing er forran, i bakkant av bærearmen. Disse er veskefylte, og ryker ca hver 100 000km på E46.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, CrZyWiz skrev:

Bakre bærearmsforing er forran, i bakkant av bærearmen. Disse er veskefylte, og ryker ca hver 100 000km på E46.

tenker jeg setter bilen hos en mekaniker iløpet av første kommende uke. Kan få han til å ta en titt på foringer rund baut. Bilen har nå gått 231k km. Men som nevnt tidligere så knirker  bilen også noe meget, virker som det kommer bakfra.  Men er det noe annet i understellet/forstillinga som er en svakhet på e46 dette gjelder en 02 modell med m sport understell. Begynner å merke att bilen har gått noen km nå, motoren og girkassa girer silkemykt og har ganske så rolig ganske til diesel å være. Men merker det fort på vibrasjoner innvendig når motoren er kald hører fort noen rakling fra dørpanelet foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forran er gjenganger leddet på bærebro(gir klunking\slamring og feilslitasje), bakre foring på bærearmene forran, og støttestagene forran. 

På denne km.standen kan det meste bak være klart for utskift, alt etter hva som er tatt tidligere. Så kan være greit å få en gjennomgang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre sånn at det er gjort, fulgte det med sentreringsringer på felgene du har på nå? Dette er veldig typisk på uorginale felger. Viss det skal være sentringsrunger er det viktig at disse blir montert på med felgene da dette kan skape ubalanse da de ikke er 100% rett.

Det som er veldig typisk på bakre bærearmsforing når disse begynner å ta kvelden er at det føles som du kjører i sidevind.

Hører du noe klunking når du kjører rask over fartsdumper eller ugjen vei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, warg skrev:

Må bare spørre sånn at det er gjort, fulgte det med sentreringsringer på felgene du har på nå? Dette er veldig typisk på uorginale felger. Viss det skal være sentringsrunger er det viktig at disse blir montert på med felgene da dette kan skape ubalanse da de ikke er 100% rett.

Det som er veldig typisk på bakre bærearmsforing når disse begynner å ta kvelden er at det føles som du kjører i sidevind.

Hører du noe klunking når du kjører rask over fartsdumper eller ugjen vei?

Klunking ja, klunker nesten hele tiden.  Men felgene som står på nå er dønn originale bmw e60 med sport felger. Forrige felgene som stod på var originale bmw felger det og. Men har en liten mistanke om att eksosanlegget kan stå for litt av Klunkingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...