Jan75 Skrevet Juli 11, 2016 Share Skrevet Juli 11, 2016 (endret) Er i ferd med å gå til innkjøp av felger til min F10 i størrelse 20" med bredde 10,5 bak og 9 framme. ET framme er 25, ET 35 bak. Foreløpig har jeg ikke senk på bilen (det er 530D x-drive med M-sport). Nå er jeg fullstendig klar over at det mest logiske bør være å gå ned i dekkprofil når man øker omkretsen på felgen (i dette tilfellet ned fra 40 til 35 framme og fra 35 til 30 bak fra mine originale 19"). Men tenker jeg helt feil når jeg vurderer å beholde den originale profilen med 40 framme og 35 bak til tross for at jeg går opp en tomme? Bakgrunn for dette er, i følge mine gamle geometriske kunnskaper, at avstanden mellom skjermen og ned til hjulet bør bli mindre med en slik løsning? Selvsagt, bilen kommer til å sitte høyere fra bakken, men ut i fra beregninger bør det også bidra til å redusere gapet mellom skjermen og hjulet. Eller er jeg helt ut i geografien og sykler? Forresten, hvilken dimensjon på dekk hadde dere anbefalt på disse felger? 245 fremme og 275 bak slik som det er tillat i vognkortet? Eller 255 framme og 285 bak? Setter pris på eventuelle tilbakemeldinger. Endret Juli 11, 2016 av Jan75 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Juli 12, 2016 Share Skrevet Juli 12, 2016 Riktig i at du til en viss grad vil bidra til å minske gapet mellom dekk og hjulbue, men rulleomkretsen vil da bli feil (speedometeren vil ikke vise helt riktig fart), samt at det kan være risiko for at dekkene subber enten i hjulbuen bak eller ved sving fremme for eksempel. I alle fall med ET25 foran vil dette være risikabelt. Vil du minske dette gapet så ville jeg heller montert senkefjører foran og sluppet den litt ned bak på diagnose. Jeg kjører 20" på vinteren og med omtrent samme felgoppsett som deg, og jeg kjører 255/35-20 foran og 285/30-20 bak. Jeg synes dette passer bra, og ville ikke nødvendigvis gått noe ned på bredden her. Går du ned på bredden går du også ned på profilen (profilen er en prosentangivelse av dekkets bredde). 30% av 275 er følgelig mindre profil enn 30% av 285. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan75 Skrevet Juli 12, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 12, 2016 (endret) Takk for opplysninger Walkabout. Kan du korrigere meg hvis jeg sier at man kun kan slippe F11 på diagnose bak? Trudde ikke man kunne gjøre det på en F10 siden det er ikke luftfjæring på F10 som på F11. Hvis det stemmer som du sier, da er det nytt for meg - i så fall godt nytt siden jeg trenger å kjøpe senkefjærer kun framme. Når det gjelder bredde på dekkene så er det i følge mitt vognkort lovlig med to dimensjoner: 1. 245/40-19 og 275/35-19 2. 245/35-20 og 275/30-20 Her har man altså beholdt bredde på dekkene, men endret på profil siden omkretsen på felgen har økt. Hva skjer i tilfellet der man øker både omkrets og bredde, slik som du har gjort? Er det korrekte i dette tilfellet å gå for en profil som er 30 framme og 25 bak? Endret Juli 12, 2016 av Jan75 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Walkabout Skrevet Juli 12, 2016 Share Skrevet Juli 12, 2016 Det er kun F11 man kan slippe ned bak på diagnose ja - jeg må ha blingset, ettersom jeg trodde det var F11 du hadde, men ser jo nå at du skrev F10 Jeg har samme dimensjon i 20" oppført i mitt vognkort. Du går ikke noe opp i profil (per definisjon) her i forhold til det som står i vognkortet, du vil jo uansett ha 35 i profil foran og 30 i profil bak, uansett om du går for 245/275 eller 255/285. Slik jeg forstår det er da regelen slik at denne dimensjonen ikke kan avvikes med mer enn +/- fem prosent, og det er godt innenfor å kun gå et hakk opp på bredden både foran og bak. Min gikk nettopp gjennom EU-kontrollen hos Bavaria med denne dimensjonen (255/35-20 og 285/30-20), så tror ikke det skal være noe problem. Det er først for det tilfelle man går enda et hakk opp i felgstørrelse at man må enda et knepp ned på profil. På mine 21" sommerfelger kjører jeg 255/30-21 foran og 295/25-21 bak. 35 foran og 30 bak er standard profil på 20" på F10/11, så er det nesten opp til deg hva slags bredde du foretrekker Jan75 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Maxmek Skrevet Juli 15, 2016 Share Skrevet Juli 15, 2016 På X-drive må du passe på å ikke ha forskjellig rulleomkrets foran og bak. Tror tillatt avvik er ca 1%. sjekk rulleomkrets på forskjellige dimensjoner her: http://www.dekkalkulator.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå