Gå til innhold

Antispinn slår inn ved fullt pådrag på tørr asfalt 07 530xd LCI - løst!

KMT
 Share

Anbefalte innlegg

Opplever at antispinn slår inn på tørr asfalt ved kraftig akselerasjon over 100 km/t. Motor er ikkje modifisert, og skal ikkje klare dette pga reelt hjulspinn. 

Usikker på om dette er pga hjula, som har litt ulik rulleomkrets framme og bak. 

Felgane er Avantgarde Dolphin Grey M510: 8,5" felg med 235/30 dekk foran, 10" felg med 285/25 dekk bak.
Avviket i rulleomkrets tilsvarer, vil eg tru, mindre enn relativt stor ujevnhet slitasje foran/bak på identiske dekk.

0,75% differanse trur eg det er. Har hørt at xDrive kobler inn ved 2%.

Kan det likevel vera at ulik hjuldim er syndebukken? Har ikkje 4 like (bortsett frå hjul med pigg) å testa med, men skaffar meg gjerne eit sett om det er truleg at det er nettopp her det ligg. 

20150512_130048.jpg

Endret av KMT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde et lignende problem med min 02 M3, hadde forskjellig merke av dekk foran og bak som skulle hatt veldig lik rulleomkrets, når de ble slitt bak så var dsc veldig følsom og slo inn veldig tidlig. Problemet ble borte når jeg byttet dekk.

Nå har du mye nyere bil og er mer ren akselerasjon men kan hende det fortsatt er hjuldim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt sett burde du hatt 245/30-20 foran og 295/25-20 bak. Da får du nøyaktig lik rulleomkrets foran og bak (200.1cm). Ikke veldig sprekt utvalg av bakdekk i den dimensjonen forsåvidt, men det er da noe å få tak i.

Jeg ville lånt meg et sett hjul med samme dim foran og bak, bare for å være på den sikre siden, og evt. ta det derfra om problemet ikke forsvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan nevne at jeg hadde samme problemet. Når jeg feks sku kjøre forbi en bil og det jeg girer ned til 3 gir så slår antispinn seg inn. Dette var da med piggdekk på tørr asfalt. Samme når jeg tok igang i 1 gir og ga på litt så kom problemet igjen.

Etter det så bestemte jeg meg bare for og prøve med sommerdekk bak. Når jeg gjorde dette så var problemet løst.

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, prøver med 4 identiske hjul.

Har annonsert mine Avant Garde M510 med gode dekk.

Endret av KMT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minim, 

Veldig ulikt innpress på E60 xDrive (ET43) og E60 M5 (ET16). 

Ulik rulleomkrets er uproblematisk for ein bakhjulsdreven BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/13/2016 at 11:43 PM, KMT said:

Minim, 

Veldig ulikt innpress på E60 xDrive (ET43) og E60 M5 (ET16). 

Ulik rulleomkrets er uproblematisk for ein bakhjulsdreven BMW. 

ok. takk for info. Er også plaget med at denne antispinn lampen lyser i tide og utide, men jeg mistenker at det skyldes høyrefoten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 17.7.2016 at 10:41 AM, minim said:

ok. takk for info. Er også plaget med at denne antispinn lampen lyser i tide og utide, men jeg mistenker at det skyldes høyrefoten :D

Hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 months later...

Fann no grunnen til at (det som eg trudde var) antispinn kobla inn ved pådrag.

Det viste seg å vera antiskrens, ikkje antispinn.

Ifm bytte av stikkaksling / cv joint på eine bakhjulet, demonterte eg indre del av fremre øvre bærearm i bakstillinga for å komme til. Eg laga derimot ikkje merke på den eksentriske bolten som justerer hjulstillinga for å beholde orienteringen på bolten, hvilket eg burde ha gjort. Sjekka i går hjulstillinga ved hjelp av ei lang rett aluminiumsstang og fann fort ut at spindelen var langt ute av posisjon.

Grovjusterte bakstillinga. Voila!
No koblar ikkje antiskrens inn lenger, sjølv med 20''.

Up next: 4-hjulskontroll ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...