Conan85 Skrevet Juli 20, 2016 Share Skrevet Juli 20, 2016 Skal pinnen stikkes helt ned slik den er ved kjøring, før den dras ut? Eller skal den bare stikkes ned til pakningen starter? Hadde uansett lite olje og kjøleveske på bilen. Er det ikke noen sensorer som gir beskjed om slik? Har en E61. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conan85 Skrevet Juli 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2016 (endret) Lurer også på hvordan man kan sjekke oljen på girkassen. Noen som vet? Er automatkasse. Endret Juli 20, 2016 av Conan85 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ajohnsen Skrevet Juli 20, 2016 Share Skrevet Juli 20, 2016 Må stikke pinnen helt nedi for å få riktig peiling på motoroljen, kassen må vell være driftsvarm for så og ta ut pluggen i siden av kassen. Nivået skal opp til kanten slik at det som er overflødig renner ut. Viktig at bilen står på rett plan når dette sjekkes ( løftebukk/bilgrav. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conan85 Skrevet Juli 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2016 Takk for svar. Men er det ikke sensorer som skal gi beskjed ved olje nivå og kjøleveske? Klarte ikke finne noe nivå på iDrive heller. Den oppgir bare serviceintervallene, og at det er 5000km igjen til oljen på motor bør byttes. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vegard89 Skrevet Juli 20, 2016 Share Skrevet Juli 20, 2016 (endret) Skal være sensorer som sier ifra om dette ja. Men husk at bilen må være kald eller at du lar den stå 5min etter du har stoppet bilen før du eventuelt sjekket nivået på olja. Oljenivået må ligge oppunder minimum før den gir varsel tror jeg. Endret Juli 20, 2016 av vegard89 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conan85 Skrevet Juli 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2016 Men ingen sensor på kjølevæske? Væsken var ivertfall under minimun. Har ikke sett noen temperaturmåler på bilen som gir beskjed om motoren er overopphetet heller.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Reef89 Skrevet Juli 20, 2016 Share Skrevet Juli 20, 2016 Det er 3 gule olje meldinger. Motor oil low. Motor oil level at minimum, top 1L oil. Den tredje har jeg aldri fått, men regner med det lyser rødt og motor må stoppes. Det er også gul melding ved kjølevæske. Coolant level lov. Du skriver ikke hvilken bil du har, men om du har prefacelift så ser du temp måler ved turtallskiven. Det skal være 3 hvite streker når motor er driftsvarm. Skal du ha eksakt temperatur i celsius: Skru på tenningen(eller ha motoren i gang) spiller ingen rolle. *Hold inne triptelleren til det står 01.00 *Under der det står 01.00 kommer det opp et tall på 6 eller 7 siffer. noter deg de siste fem siffrene. *Legg sammen disse fem sifrene f.eks 66431=20. *Trykk så gjentatte ganger på triptelleren til du kommer til 19.00. *Under 19.00 vil det da med en gang stå "Lock on" *Start da umiddelbart å trykke på tripptelleren det antall ganger som det tallet du fikk når du la sammen tallene tidligere(altså i dette tilfellet 20 ganger) *Den vil nå gå tilbake til 01.00 og nå er alt "Lock off" D.v.s at nå kan du lese av alle mulig slags parametere på bilen/motor. Menyen ang. motortemperatur/kjølevanntemperatur for eksempel er på meny 07.00. Inne i disse menyene kan du lese av mye artige ting. F.eks. eksakt mengde drivstoff igjen på tanken, ladespenning, hastighet digitalt. osv.osv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Conan85 Skrevet Juli 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 20, 2016 (endret) Takk for utfyllende svar! Er pre facelift utgave ja, 2006. Skal se etter de strekene, har ikke lagt merke til noe før.. Instrumentet mitt ser slik ut. Endret Juli 20, 2016 av Conan85 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå