stianop Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 Hei, Lånte bort bilen (BMW 318d, 2007 mod, 130000km) til min far som skulle trekke campingvogn. Etter 1,5times tid med kjøring ble turboen ødelagt, han satt da fra seg campingvognen og skulle kjøre bilen hjem igjen. Etter 45 minutters kjøring begynte oljelampa å lyse og han fyllte derfor på olje, 5 minutter hørte han noe ulyder som kom og gikk, rett etter begynte det å ryke veldig veldig mye bak, da stoppet han og fikk veihjelp. Nå har turboen blitt skiftet (+veivhusfilter, oljerør, skiftet olje og filter), men det ryker enda, motoren går ujevnt og den sluker olje. Når mekanikeren byttet olje sa han det manglet kanskje 1,5-2 liter. Samt etter han skiftet turboen, hadde latt den stå på tomgang en stund og tok seg en 2 minutters kjøretur var oljenivået på 'min' etter han hadde fylt 5,5 liter olje. Hva kan være gale nå? Og er dette følgeskader etter å ha kjørt med defekt/ødelagt turbo? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 Hei, velkommen til bimmers.no! Han burde jo stoppet med en det ble problemer, men det er jo for seint desverre. Vanskelig og si hva dette kan komme av, men noe må ha kommet inn og ødelagt noe slik at oljen går rett i forbrenningskammeret. Om den har fått mye olje i IC og røra til innsug så vil det jo ryke en del kanskje i etterkant, men den burde ikke bruke olje. Sånn jeg ser det, kan olja komme ovenfra gjennom ventiltettninger, eller mellom stempelringene.. Vis den ikke kommer inn gjennom innsuget, men siden alt er byttet så burde jo den være grei.. Så den har nok fått en skade som gjør at olja lett kommer inn der den ikke skal være virker det som.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianop Skrevet Juli 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2016 Hei, takk for det og takk for svar. Det var det mekanikeren min også satt pengene sine på. Nå kommer det ikke inn innsuget, men det gjorde det før turboen ble bytta, veldig mye også vell og merke. Kan dette ha skadet motoren? Kunne dette vært unngått dersom han hadde stoppet med en gang turboen havarerte? Hva bør jeg gjøre herfra? Overhale eller kjøpe ny motor? Brukt motor? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mspec Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 Du burde få sjekket den gamle turboen for skader,om det muligens har løsnet noen biter fra den som kan ha gått videre inn i motoren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianop Skrevet Juli 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2016 Det skal jeg gjøre, takk! Jeg fikk se den gamle, og når vi brukte en tang klarte vi med makt å snurre på den og hele akslingen i turboen var skeiv. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 (endret) Er litt vanskelig å avgjøre om du skal overhale eller kjøpe ny motor når du strengt tatt ikke vet hvor feilen ligger Jeg hadde gått for å finne ut det først og mest sannsynlig overhalt. Du er HELT sikker på at mekanikeren ikke bare fylte på for lite olje i utgangspunktet? Om man tømmer motor helt, bytter filter og kun fyller til ca. midten uten å kinne/starte motor så kan det fort gå litt i oljeslanger til turbo som ble bytte til nye (og var tomme), turbo og filter. Om han fylte til midten av peilepinnen som typisk gjerne er 0.4-0.5liter over minimums merket så går det faktisk litt i det nye filteret + slanger/turbo som ble byttet. Det renner vel sakte i retur fra turbo til bunnpanna, men det kommer vel an på hvor lenge etter han peilet. Det du ser av røyk kan jo være at det ligger igjen mye olje etter turboras i intercooler og slanger. Edit: en mekaniker burde selvfølgelig ha kontroll på dette, men feil kan skje i en stressende hverdag så bare nevner det. Godt mulig at en rens av intercooler og slanger kan spare deg for mye hodebry.. Endret Juli 21, 2016 av minim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 Tror jeg ville gått for en brukt motor, om du ikke finner noe direkte feil og begynner og overhale og bruke mye penger, for så og plutselig oppdage noe som gjør at motoren bare kan kastes.. Eller du må ha ny topp feks.. Da er det enklere og bare kjøpe en brukt, og bytte litt pakninger osv som er lett og komme til når motoren er ute, og sette inn og kjøre.. TRF reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianop Skrevet Juli 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2016 Jeg stoler på mekanikeren min, men syns alltid det er fint med andres synspunkt, for slik jeg har forstått kan deg være så mye som har skjedd. Regner med det blir brukt motor, det har blitt anbefalt mtp om man regner på pris på deler og arbeidstimer. Kan noen svare meg på hva bivirkningene er dersom en turbo begynner å bli dårlig? Kan man kjøre med en dårlig turbo, eventuelt hva kan skje? Bilen ble faktisk kjørt ca 5-6 mil med ødelagt turbo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Alpejohn Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 Det første man kan oppdage er vel ulyder, som mye uling/blåsing, oljelekkasje inn i innsug som medfører mye blårøyk.. Vil nok tro det kan lage mye rare lyder, og da bør man selvsagt stoppe fortest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stianop Skrevet Juli 21, 2016 Forfatter Share Skrevet Juli 21, 2016 Okei, takk for hjelpen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 (endret) Om du likevel ser for deg byttemotor så fyll på olje opp mot maks merket igjen og prøv igjen at den virkelig bruker olje. Siden du uansett da ikke skal bruke motoren så er det jo verdt et forsøk for å se om det bare er oljen som ligger igjen i innsuget som er problemet er det ikke? Edit: se BMW 4 evers post under, på eget ansvar Har hatt ras på turbo på en Audi før og det gikk fint med den motoren. Mitt ras var totalt uten forvarsel. Ingen spessiell uling, ikke noe oljeforbruk og bilen hadde gått 4timer kontinuerlig i forkant så alt var driftsvarmt. Det er dog forskjellige grader av ras også. Det værste er om metalldeler blir med inn i motor igjen eller om motor blir kjørt oljetørr på grunn av olje som går ut via turboen vil jeg tro. Ikke bra om oljelekkasjen er så stor at du mister oljetrykk til andre vitale deler av motor heller og den blir kjørt for lenge Du kan gjerne se det på turboen din om det mangler mye av impelleren fordi den har slått i kantene på huset. Det trenger ikke å være krise siden det kan stoppe i intercooleren, men er nå verdt en sjekk. Om mye mangler så bør cooler renses/byttes så du ikke får metallbiter inn i en ny motor. Endret Juli 22, 2016 av minim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 4 EVER Skrevet Juli 21, 2016 Share Skrevet Juli 21, 2016 Dette kan skje dersom motor begynner å gå på olje. Har vært med å demontere en motor på en kundebil der dette var skjedd. Var turtall registrering på 6800 i feilminnet, og det er som de fleste vet litt for mye for en Diesel. Stemplene var brent opp, Toppen totalt ødelagt. Standard prosedyre ved turbo havari er: Stopp bilen og frakt med flak bil. Bytte turbo med tilhørende slanger pakninger osv, Nytt veivhus filter og oljeservice på motor. Av med alt av slanger fra turbo til innsug samt demontere IC og innsug. Alt dette vaskes GRUNDIG før det settes sammen igjen med nye pakninger. Hadde en kunde som ringte med turbo havari, og etter han hadde bytte turbo så startet han bilen og motoren hadde gått på fult turtall. Han endte opp med å bytte motor i tillegg. Vi var i utgangspunktet for dyr i pris på turbo bytte nettopp fordi vi gjør mye mer enn kun å bytte turbo. Så han gjorde det selv, og det kostet han mye mer. De stopper ikke før de enten er tom for olje, eller havarerer. Har du en turbo som lekker olje, bytt den eller få den overhalt. OG HUSK Å FÅ SKIFTET VEIVHUSVENTILASJONS FILTERET MINIMUM HVER 3.SERVICE.... uglefossen og minim reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Juli 22, 2016 Share Skrevet Juli 22, 2016 Han har allerede fått byttet turboen så den er ikke problemet lenger om jeg har forstått det riktig. Er enten oljerester i innsuget fra raset eller lekkasje via ventiler/stempel. Hva tror du som mekaniker at det kan være? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BMW 4 EVER Skrevet Juli 22, 2016 Share Skrevet Juli 22, 2016 Det jeg ville fram til Var en liten heads upp til andre, og at slik jeg forstår det har denne motoren blitt kjørt en stund på olje, og har kanskje tatt skade av det allerede. Men årsaken til oljeforbruket er litt vanskelig å konkludere med uten å se på motoren. Men hvis innsuget er rengjort og motor bruker olje må jo det komme inn via stempelringene, eller ventil tettningene, hvis innsuget fortsatt er fri for olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet Juli 22, 2016 Share Skrevet Juli 22, 2016 Tror ikke det er så veldig vanlig at de går på olje på denne måten og den trenger absolutt ikke å ha gjort det fordi om det lakk via turboen. Hadde som sagt skikkelig ras på en turbo som lakk mye olje og den var ikke i nærheten av å rase opp på turtall selv om den forbrente mye olje.. Worst case så kan det nok skje at de spinner vilt på turtall ja og dieselbiler går helt fint på motorolje, men det skal nå litt uheldige omstendigheter til før det skjer som på videoen.. Ut i fra beskrivelsen til trådstarter så kan jeg ikke se at det ble nevnt at bilen noen gang var vanskelig å stoppe heller selv om det lakk en del olje.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå