Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei har en BMW 320D E91 2006 med IDrive + Professional. Har AUX-port men ikke USB og Bluetooth. Ønsker å ettermontere dette. Noen som har forslag? Skal ha det mest likt orginalt, dvs. USB under midt-armlene. Ser at det er et alternativ i IDrive menyen som heter "Telephone" og har en knapp på rattet. Og ja har "Hai-antenne" på taket. Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hovedsakelig tre alternativer:

Montere Dension (dette er en uoriginal dings som gir deg USB, bluetooth-streaming og litt slikt)

Montere MULF2 (dette er en original bluetooth-modul som vil gi deg USB, men ikke bluetooth-streaming).

Montere CIC og combox (bytte ut hele iDrive-systemet ditt med en nyere type, dette gir mange flere muligheter, inkludert det du spør etter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg går for MULF2 , hva vil dette ca koste hvis jeg gjør det selv? Kan du dele link til delene jeg trenger? Trenger jeg en om-programering? Tror bilen hadde hatt godt av en software oppdatering også, må jeg ta den via CD? Mange som hinter til en usb inngang i hanskerommet men kan ikke finne den!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg våger ikke å gi noen eksakt pris, men 2-4000,- et sted.

Dette må kodes inn i bilen ja, noe som gjøres med datamaskin og kabel. Det samme gjelder en evt. software-oppdatering.

USB i hanskerom er kun på biler med CIC-iDrive (altså 2009-modeller og nyere), og denne er for oppdatering av kart og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 29.7.2016 at 1.55, Jonask skrev:

Hvis jeg går for MULF2 , hva vil dette ca koste hvis jeg gjør det selv? Kan du dele link til delene jeg trenger? Trenger jeg en om-programering? Tror bilen hadde hatt godt av en software oppdatering også, må jeg ta den via CD? Mange som hinter til en usb inngang i hanskerommet men kan ikke finne den!?

Hvis du har telefon i dag, med SOS knapp i taket så har du TCU, denne kan skiftes ut til fordel for MULF2 og så må du legge USB kabel og AUX ledninger fra midtkonsoll til denne. Etter dette må bilen kodes.Dette kan ikke gjøres med vanlig USB - OBD kabel på 3 serie. Du må ha det som kalles for ICOM. Hvis du er på østlandet så kan jeg hjelpe deg med hele greia. Men det kommer til å koste noen kroner uansett da bare usb kabelen fra MULF2 til midtkonsoll koster ny ca 800kr :P

 

EDIT: Hvis du har telefon som fungerer i dag men ikke SOS knapp i taket, så har du MULF 1.Denne kan like lett skiftes ut for MULF2. men ledninger må likevel legges og bilen kodes \ programmeres.

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes avansert ut :/ har ikke sos-knapp, åpnet dekslene og fant ut at det var ccc mufl 1 osv... Finnes det ikke en diy guide her eller har noen av dere godt med tid til å forklare? bor i midt-norge :( ser at det finnes 2 mufl'er å bytte til.... Noen som ha erfaring med å programmere selv?

 

Edit: Funker bmw appen med USB? Kan jeg installere en TCU på CCC?

Endret av Jonask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TCU gir deg kun bluetooth-handsfree.

BMW apps krever CIC og combox.

Det blir dessverre litt vanskelig å lage en DIY på dette, men der finnes en god del informasjon på nett vedr. dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MULF 1 kan du greit bytte til MULF2. Koblingene er den samme. Men du må legge opp kabler og kode om dette.

Som sagt så må du ha ICOM for å kodde dette pga MULF2 kodes med fiber, så da må du finne noen som har dette. Evt kjøpe selv, den koster ca 3500kr på ebay ink frakt og moms, så skal du bare lære deg å bruke den :P

 

på CCC er det kun MULF1 og 2 og TCU som var alternativene. Forskjellen på disse er at TCU var for de som har BMW assist pakke. ALtså SOS knappen i taket. MULF1 var standard bluetoth uten assist, mens mULF2 kom etter 2007 med USB Audio grensesnistt. Det eneste du kan egentlig spille av med USB er minnepenner med MP3 og tidlige iphone + ipod med en sånn adapter kabel. Sistnevnte har aldri fungert særlig bra de gangene jeg har prøvd...

 

Hvor i Midt-Norge bor du? Er jo en kort kjøretur ned til Oslo uansett da så kan jeg ordne dette for deg. Men jeg tror som sagt vinningen over å montere en MULF2 går opp i spinningen for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiller av fra min iPhone 6S via mulf2 uten problem, så det fungerer fint det. :)

Ellers vil det fungere å kjøpe en brukt mulf2, der bluetooth er aktivert om man vil slippe å kode med icom. VIN-nummer blir feil, men man overlever det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det fungerer med rattknappene osv i din? Da er du den første jeg har vært borti hvor det funker helet fint. Men som sagt så er jo bilen din noe alt fungerer i uten videre. ;)

I forhold til koding så har jeg også opplevd med MULF2 at hvis den ikke blir kodet så står det bare please wait på CIC f.eks når den ikke er koda, og på CCC kommer den ikke opp. Men det er jo bare for fyren å prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alt fungerer 100%, både med iPod-funksjonen og Spotify (måtte teste igjen før jeg postet nå :-)).

Jeg har montert en brukt mulf2 i en e92 uten å gjøre mer enn å legge til 644 og 6FL i VO, og det fungerte (og forsåvidt fungerer fortsatt) fint det, men jeg skal ikke påstå at det blir resultatet hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nord-Trøndelag😧 men er det altså ingen måte uten å bytte til cic å få bluetooth audio streaming "orginalt"? Funker ikke med mufl2 + tcu? Kan greit legge til en sos-knapp i taket😂 Koding er ingen problem så er ikke noe å tenke på det! Hadde vært greit å kunna spille av musikk samt. Svare på telefonsamtaler via bluetooth..... Funker bmw-appen i det heletatt med ccc? Er det noe annet en kan legge til av hardware og software for å få en "komplett" IDrive? Har talestyring men det foregår for det meste på tysk😂 Skal oppdatere kart cden! Å oppdatere softwaren til idriven blir det det samme? Eller er det to forskjellige ting? Blir mye mas her nå men spør de som er eksperter på dette feltet! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må montere CIC og Combox for å få bluetooth streaming originalt. Men det koster for noen kroner det og.

Comboxen tar plassen til MULF1 dog med en annen kontakt, men det er greit å skifte ut. Her MÅ alt kodes dog. Du finner sjeldent en CIC og en combox koda til samme utstyr brukt.

 

MULF og TCU kombo det har kun biler med USB i mditkonsoll og SOS i taket du trenger ikke den. Du trenger kun Comboxen og CIC.

Du trenger ikke bruke penger på å oppdatere kart cden, da cic bruker andre kart igjen.

Software til idrive er ikke vits på CCC så sant du ikke har den grønne fargen på bakgrunnen i dag.

 

EDIT: Og det ^ skal du hVERTFALL ikke gjøre med USB kabel :P 

Endret av SweetBMW
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulf1 (som du har) er ren bluetooth-handsfree

mulf2 er bluetooth handsfree og USB for tilkobling av Apple-produkter, samt minnepenn

tcu er bluetooth handsfree som i tillegg har SOS-funksjonene.

I biler med både USB-port og SOS-funksjonene er det derfor to bluetooth-moduler, da de støtter hver sine ting.

Ingen av disse støtter apps og bluetooth-streaming, og ingen kan oppdateres til dette på noe vis. Skal man ha dette originalt må man ha combox (nyere bluetooth-modul), som igjen krever CIC-iDrive.

Merk at ingenting av dette gir deg automatisk DAB om du har tenkt på det.

Alternativet er som nevnt tidligere Dension. Denne er ikke original (så menysystemet blir deretter), men vil gi deg den funksjonaliteten du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg jo like godt oppgradere til CIC, trenger jo ikke bluetooth til tlf når jeg sjeldent ringer/får telefoner, trenger jo heller ikke USB når jeg har AUX, bruker heller ikke minnepenn! Det koster jo en del men jeg kan jo alltids selge den gamle IDriven og få noen slanter for den også. Da må jeg kanskje oppgradere sports rattet og da :) Kommer til å koste meg ca 7000kr-8000kr å montere 2din spiller. Hvordan er muligheten for DAB+ på CCC? Må jeg ta en software-update for å få et annet språk en Tysk/Italiensk etc. på talestyringa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...