Gå til innhold

BMW Autolys

krizy
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har ikke så mye peiling når det gjelder bil men jeg vil anta at dette kanskje er et dumt spørsmål.
Jeg har en BMW 3-serie 2011 modell der jeg kan ha den på automatisk lysjustering eller manuell, når jeg har satt den på "auto" så er det ingen kjøre- eller baklys på om dagen, men når det blir mørkt ute så går disse lysene på.

Er det ikke påbudt med kjørelys på om dagen? Er det noe spesielt jeg må gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, krizy skrev:

Hei,

Jeg har ikke så mye peiling når det gjelder bil men jeg vil anta at dette kanskje er et dumt spørsmål.
Jeg har en BMW 3-serie 2011 modell der jeg kan ha den på automatisk lysjustering eller manuell, når jeg har satt den på "auto" så er det ingen kjøre- eller baklys på om dagen, men når det blir mørkt ute så går disse lysene på.

Er det ikke påbudt med kjørelys på om dagen? Er det noe spesielt jeg må gjøre?

På nye biler er det ofte parklyset som blir brukt som kjørelys om dagen om du har på "auto". Dette er på mange biler kraftigere enn om du vrir bryteren over til park. Sålenge dette er originalt fra fabrikk levert i Norge så er det lovlig. Ofte på importerte gamle biler var lysene helt slukket foran(også park), da måtte man vri om bryteren. BMW har angeleyes, Audi har noe LED-striper og flere andre merker har noe LED-greier, det er mer og mer vanlig. Om du kjører i mørket eller inn i en tunell så tennes lysene som du sier automatisk :) Ha på auto du og tut og kjør, angeleysene dine lyser godt i dagslys :) Fyr opp bilen og gå foran å se om du er usikker!

BMW_E92_4_LED_Angel_Eyes_6.jpg

Edit: siden du har 2011-modell er dette facelift(LCI) og jeg er ganske sikker på at alle de ble levert med angeleyes, rett meg om jeg tar feil.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Marius2002 skrev:

På nye biler er det ofte parklyset som blir brukt som kjørelys om dagen om du har på "auto". Dette er på mange biler kraftigere enn om du vrir bryteren over til park. Sålenge dette er originalt fra fabrikk levert i Norge så er det lovlig. Ofte på importerte gamle biler var lysene helt slukket foran(også park), da måtte man vri om bryteren. BMW har angeleyes, Audi har noe LED-striper og flere andre merker har noe LED-greier, det er mer og mer vanlig. Om du kjører i mørket eller inn i en tunell så tennes lysene som du sier automatisk :) Ha på auto du og tut og kjør, angeleysene dine lyser godt i dagslys :) Fyr opp bilen og gå foran å se om du er usikker!

Hei og takk for godt svar! :)
Det ser ikke ut til at parklyset blir benyttet heller, det er som sagt ingen kjørelys (eller parklys) som er på når autolys er på :( 
Jeg er usikker på om bilen er import, men bruksanvisningen for bilen er på svensk.

Har lyst å kjøre med angeleysene på i stedet for kjørelys..

Endret av krizy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, krizy skrev:

Hei og takk for godt svar! :)
Det ser ikke ut til at parklyset blir benyttet heller, det er som sagt ingen lys som er på når autolys er på :( 
Jeg er usikker på om bilen er import, men bruksanvisningen for bilen er på svensk.

Har lyst å kjøre med angeleysene på i stedet for kjørelys..

Da sjekker du det som awt nevnte over her. Det skal være en mulighet :) DRL eller Daytime Running Light som det er forkortelse for er vanlig på LCI i Europa(mener å ha lest US&A ikke har dette som standard), og er da helt sikkert deaktivert. Og at en så ny bil er import skal ikke ha noe å si, det gjalt gamle biler. 2011 er forholdsvis nytt i den forstand.

Endret av Marius2002
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, awt skrev:

Har du sjekket om DRL er huket av i iDrive/kjørecomputer?

Jeg har ikke sjekket det men etter å ha sjekket en video på youtube så vil jeg tro det kanskje løser problemet mitt! Skal teste det ut så snart jeg er hjemme igjen fra ferie :)

Takker så mye for hjelpen dere to!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, krizy skrev:

Jeg har ikke sjekket det men etter å ha sjekket en video på youtube så vil jeg tro det kanskje løser problemet mitt! Skal teste det ut så snart jeg er hjemme igjen fra ferie :)

Takker så mye for hjelpen dere to!

Yes! La oss høre hvordan det går :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...