Gå til innhold

E60 -- ødelagt løpehjul..? Hva gjør jeg?


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Litt HMS tull fra meg :P vær forsiktig med 1/2 verktøy på de momentene der. Har knekt noen latmannsarmer på slikt og det er aldri gøy når de ryker når man strammer maks til. Det er ikke så dyrt for en 3/4 latmannsarm og riktig pipe på Biltema så anbefaler det i stede for å ødelegge noe/deg selv om det ryker. Hilsen en som måtte gjøre det noen ganger før han lærte :D

Ellers så skal du trekke opp med lavt moment før du trekker opp i grader og de momentnøklene er ikke så sjeldne og dyre. Er nå helt sikkert noen innpå her som kan låne bort en som går til 200Nm i Trondheims området skulle en tro :) Husk å ta vinkel opptrekkingen i et trekk for å få det riktig. 

 

Momentnøkkeln jeg fikk lånt meg til å trekke opp en OM606 motor med rundt 500Nm. Går lettere når det er litt størrelse på det.

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

41 minutter siden, pedro skrev:

Er på venstre side av motoren verd starteren er det en propp du kan dra ut. Der er det ett hull i kassen hvor du kan sette en kraftig rund skrutrekker inn i startkransen å dermed låse av krans og konverter. Tror du greier dette fint selv. Verktøy er altid kjekt å ha.:-D Noen sier moment moment Andre sier skru til. Momentnøkkel er forholdsvis dyrt og vrient å få låne.

Vi var ute og så på motoren nå. Vi fant starteren, men vi så ikke denne proppen. Var også litt trangt å komme til, synes vi. Må man demontere noe for å komme til?

 

18 minutter siden, minim skrev:

Ellers så skal du trekke opp med lavt moment før du trekker opp i grader og de momentnøklene er ikke så sjeldne og dyre. Er nå helt sikkert noen innpå her som kan låne bort en som går til 200Nm i Trondheims området skulle en tro :) 

Ser at Clas Ohlson har en momentnøkkel som går fra 28-210 Nm for 349,- og det synes jeg ikke var så ille. Har hatt bruk for momentnøkler flere ganger, og får det sikkert igjen, så kan like gjerne kjøpe meg en. :-) 

 

9 minutter siden, Otis skrev:

Jeg har både latmannsarm og momentnøkkel om du trenger. Skifte som sagt dette selv på min E39 med M47.

Takk for tilbudet! Tror som sagt jeg tar og kjøper meg en momentnøkkel, og kanskje en latmannsarm også. Men fint å vite at det er en i området som har gjort det før, og som vi evt kanskje kan spørre om hjelp om vi skulle stå helt fullstendig fast her. :-) Blir nyttig og lærerikt for oss dette, tror jeg.

 

 

Et spørsmål til: 

Ser at GS tar 4k for en vibrasjonsdemper: https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_5_serie-e60-sedan-520d/motordeler-motor-vibrasjonsdemper

Finner ikke delen hos andre forhandlere på nett, men på eBay så får man den til en brøkdel hos prisen, selv hos velrenommerte forhandlere, f.eks. her: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-520D-E60-318D-320D-E46-E90-E91-CRANKSHAFT-VIBRATION-DAMPER-PULLEY11237793882-/301855202926?fits=Car+Make%3ABMW|Plat_Gen%3AE60&hash=item4647f8de6e:g:kjkAAOSwEeFVBDHy

Hvis man kan spare så mange tusen bare på delen i seg selv, er det verdt å prøve? Eller er det bare å punge ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

139+85kr så har du bra ledd+pipe :) Biltema har en som er 1meter lang også, men den er mye dyrere. Jeg har den korte varianten og så trer jeg et passende rør utpå for å få makt. Du klarer ikke å dra momentet med 40cm arm tror jeg. 

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Skralle--og-leddhandtak/Leddhandtak-38-2000032609/

http://www.biltema.no/no/Verktoy/Handverktoy/Pipe--og-Nokkelverktoy/Kraftpiper/Kraftpiper-34-2000032439/

En kommentar på siden. Kult når forum medlemmer hjelper til på den måten Otis :) +rep! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, minim skrev:

En kommentar på siden. Kult når forum medlemmer hjelper til på den måten Otis :) +rep! 

Veldig! Jeg er veldig imponert over både aktiviteten og hjelpevilligheten her på forumet! Tusen takk, alle sammen!

5 minutter siden, pedro skrev:

Er vel klart billigere på Ebay, men min gode delevenn Geir Ove Lilleeng er verdt ett ring. 63874700

http://www.koed.no/no/Catalog/Car/BMW/E60/Lim/520d/ECE/L/All/20060600/11/18/1/11_3313/

Han har hjulpet mer enn to ganger for å si det slik

Kan alltids gi ham et pling! :-) Men ser at oppgitt pris er rimelig nært prisen for originaldel hos GS her. Hvem skal jeg eventuelt hilse fra? :wink: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ett tips. Nye reimer er greit, men sjekk også løpe/strammehjul og bytt dem ved slakk/ ulyd Sammtidig bør du se om du skal ta vannpumpen når du først er i gang Kan være på tide med hensyn på km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...