Gå til innhold

E60 -- ødelagt løpehjul..? Hva gjør jeg?


Mekkenoob
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Bilen (E60 '06 520d M47(tror jeg?)) begynte å hyle i går, og jeg tenkte umiddelbart på viftereimen. Kjørte litt rundt med hyling i går, og da jeg kom hjem åpnet jeg panseret og fant et løpehjul og en reim liggende og slenge på gulvet i motorrommet. Det kan forsåvidt også forklare hvorfor jeg har innbilt meg litt småbanking fra motorrommet den siste uken. Ut fra Haynes-manualen min, kan det se ut til at det er AC-hjulet som ikke dras rundt lengre, og det støttes også av at jeg ikke får kaldluft i klimaanlegget. 

Jeg lurer egentlig bare på hva som bør gjøres videre nå. Jeg har dessverre ikke tilgang på noe særlig verktøy og utstyr her, men jeg kan jo alltids kjøpe. Har heller ikke garasje, men det er jo fint vær for tiden, så jeg kan jo stå ute og skru. Har også tilgang på en litt erfaren DIYer, men han har ikke noe erfaring med denne bilen og dette problemet. Hadde vært litt gøy å prøve å fikse det selv, men hvor vanskelig er det, og hvor dyrt blir det om jeg må kjøpe inn alt av deler og verktøy? Hva trenger jeg? Er det bare å sette inn på verksted til 1xxx,- pr time?

Kort og godt ønsker jeg bare alle mulige innspill og tips dere har til en uerfaren, men lærevillig, fyr i denne situasjonen. :) Hva bør jeg gjøre?

Jeg holder til i Trondheim, forresten!

Takk for svar!

 

( Bilder vedlagt :-) )

20160819_000752.jpg

20160819_000737.jpg

20160819_000730.jpg

20160818_150011.jpg

20160818_150005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Tolker det da altså som du anbefaler å bare sette den inn på verksted i stedet for å prøve å fikse selv? Men når jeg googler, så ser det ut til at bare selve delen alene koster 3-4k, selv uoriginalt..?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, ja det ser ut som ikke var helt god ved mitt prisoverslag. Husker da jeg skifta min og da kosta en uoriginal del fra Canada ca 1500,- Så 7-8k er vel mer riktig.

Om du har tilgang på en diger muttertrekker med voldsomt moment så er det rimelig kurant å skifte denne delen, har du ikke det, så må du få låst motor på noen måte. Om du har manuell så kan du sette verktøy fast mot gulvet/bakken og kjøre motor på startmotor, det gjorde jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også hvilket moment den bolten skal trekkes med igjen. Er ofte i 450-550Nm området og de fleste har ikke slikt liggende å slenge. På mercemotor brukte jeg eg låseverktøy mot startkransen for å holde igjen når jeg skulle trekke opp. På Audi turbo 5er er det et låseverktøy som låser reimhjulet i forkant. Vet ikke hvilken løsning BMW har, men sjekk litt med noen som har gjort dette før slik at du vet hvilket verktøy du må ha :) Har du De syv siste i chasisnr så kan jeg sjekke prosedyren for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

M47TU2 med M18x1.5 bolt skal du bytte ut mutter på og trekke til med 100Nm + 150grader om jeg ikke ser på feil sted. I følge BMW sin instruks må ha et slikt låseverktøy som nevnte i forrige post som skal skrues inn bak med girkasse/startkrans. Trekkes til med 3/4 verktøy. 

 

Alternativt så kan du ta en svær muttertrekker å gjøre som Morty999 sier over. Jeg er fan av riktig tiltrekking på slike bolter, men godt mulig det ikke har noe å bety. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for flere svar! Jeg er som sagt ikke helt stødig på ord og uttrykk, men det jeg tror heter multireim er der fremdeles. Alt snurrer rundt, og jeg kjørte hele dagen uten verken overoppheting eller tap av batteri. Det eneste som ikke snurrer lengre, er ACen. Men nei, jeg har ikke tenkt å kjøre bilen noe mer før det er fikset, om ikke bare bort til verkstedet da. :)

Hvis dere ser på bildene fra motorrommet... er det ikke den reimen som fremdeles står på og går rundt, som styrer vannpumpa osv? 

Reimen som datt av passer bare akkurat rundt klimahjulet og veivakselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror begge reimene har gått på det hjulet som løsnet så reimen som sitter igjen går på restene av hjulet på veiva og ikke sitt faktiske løpehjul. ikke gitt at den går/går like fort rundt da. Er litt vanskelig å se ut i fra bilder, men er slik det ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du ser så driver det defekte løpehjulet både multireim og A/C reim(det øverste bildet vise løpehjul med spor til to reimer, det indre brede sporet er til multireimen og det yttre er til A/C reimen).

Merk deg hvordan den indre reima er lagt og sett en fastnøkkel på øverste hjul til høyre og dra til venstre. Da vil strammehjulet bevege seg mot venstre og slakke reima slik at du får den av.

Demonter så restene av det ødelagte løpehjulet på veiv med en latmannsarm og en kopp ca 22 24 26 mm og ta av den midtre delen av det brukne løpehjulet.

Monter nytt, og ny indre reim monteres på samme måte som det gamle. Fast eller skiftnøkkel og dra mot venstre og smett multireimen på plass slik at den går likt med den gamle.

Så kan du montere ny A/C reim, men først sjekker du om A/C kompressorhjulet går rundt. Har den skåret seg(mulig grunnen til hyling og havari) er det ikke vits i å montere A/C reimen. Alle hjul bør sjekkes slik at du vet at de roterer uten problemer.

Du trenger nytt løpehjul http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=NX31-EUR-05-2006-E60N-BMW-520d&diagId=11_5182

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showparts?id=NX31-EUR-05-2006-E60N-BMW-520d&diagId=11_4153

Ny multireim

Ny A/C reim og ev andre deler hvis de er defekte.

En liten tubee Locktite og litt verktøy. Enkel jobb når du først for løsnet senterbolten til vibrasjonsdemperen på veiven, men du ryker nok på noen kroner i løpehjul og reimer. du fikk endel tips om å holde igjen motoren over her.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, alle sammen! Fikk lyst til å prøve å fikse det selv, men det med å låse motoren kan jo altså bli et problem. Har sett litt i håndboken, og jeg mangler en del verktøy for å komme til startkransen osv. Jeg har automat. Jeg har også denne hjulmuttertrekkeren: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Elverktoy/Muttertrekker/Hjulmuttertrekker-IW-450-2000022920/

Tror dere denne kan brukes til å skru løs og feste bolten igjen, eller er det veldig dumt? Hvor viktig er det å få momentet riktig, og hva er egentlig worst case konsekvens om den slås for hardt igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har sjangs til å få den opp med den trekkeren der, men det er nå bare å prøve :) Tipper du må opp i kraftig luft eller batteri. Jeg bruker denne fra milwaukee som løser opp med maks 1491Nm. http://www.verktøy.no/milwaukee-m18-chiwf12-502c-1-2-muttertrekker-med-friksjonsring?___store=default&nosto=nosto-page-category1_variant

Men er ikke vits i å kjøpe slikt om du ikke skrur en del. 

Den er en grunn til at BMW spesifiserer at denne mutteren skal byttes hver gang og trekkes opp med moment+grader. Det går jo sikkert fint med muttertrekker også og det skulle ikke forundre meg om verkstedene bruker den metoden, men jeg hadde ikke gjort det på min motor. Sikkert noen som kan svare bedre på hva worst-case-scenario er.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Latmannsarm og kopp i riktig størrelse.

Er på venstre side av motoren verd starteren er det en propp du kan dra ut. Der er det ett hull i kassen hvor du kan sette en kraftig rund skrutrekker inn i startkransen å dermed låse av krans og konverter. Tror du greier dette fint selv. Verktøy er altid kjekt å ha.:-D Noen sier moment moment Andre sier skru til. Momentnøkkel er forholdsvis dyrt og vrient å få låne. Dra til og sett tre fire gjengerunder inn med Locktite. https://www.google.no/search?q=Locktite&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=gZq4V6fIA8eq8wfI1Z3ADQ

Pleid å bruke rød og dra til. Har på 35 år aldri hatt problemer, men aldri skrudd Porsche, Maserati ol. Volvo Ford og Bimmer er ikke så gebrekkelige der hvor det ikke er plast Er hjulet i plast ville jeg tenkt på moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...