Gå til innhold

Lyd i E39


Anbefalte innlegg

Det har jeg ikke peiling på egentlig hahaha. Vil ikke ha basskasse, vil bare ha god i lyd fra høyttalerne. Men bassen er veldig liten og utrolig hard, dype basstoner finnes ikke.. Forsterker hadde vel hjulpet, men det er ikke installert OEM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de fleste standardspillere har spilleren din sikkert 4x50W ut til høyttalerne. Men om høyttalerne i seg selv er bra, så kan man trekke kabler selv til en 4-kanals forsterker og dermed hvertfall doble kraften ut til høyttalerne så du får mer ut av dem. Nå er det jo også begrenset hvor mye bass du kan (burde) dra ut av en høyttaler også da. Bedre å la en subwoofer ta seg av det i stedet for å prøve å drukne lyden fra høyttalerne. La de ta seg av mellomtonene (og gjerne også diskanter til diskantene) også kan subwooferen så spille bassen :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en subjektiv mening, men jeg føler at lydbildet ikke er komplett uten en god sub. Om det så er en liten 8-10" om du ikke ønsker så mye, så har det uansett mye å si. Mellomtone-høyttalere er ikke til for å spille noe spesielt med bass :) I min E39 har jeg GZ frontsett foran koblet i spiller, samt 15" subwoofer baki, og er veldig fornøyd med det :) Høyttalerne bak har jeg bare skrudd av. 

Justering av lyden gjør også natt og dag, fikk det gjort i min av han jeg kjøpte anlegget av (Nautiluz Creation), og ble gigantisk forskjell på lyden. Men igjen, ikke forvent noe god bass fra høyttalere alene, la heller en sub ta den jobben og still så alt inn etterpå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må trekke signalkabler og en remotekabel fra forsterker fram. De kobles bak spilleren. Signalkablene gir "lyden" til subben, og remotekabelen skrur den av når bilen skrus av. Så basically trenger du en basskasse som er koblet til en monoblokk (eller 5-kanals om du vil ha høyttalerne trukket til samme forsterker. Best med mono til sub og 4-kanals til høyttalere dog) også kabler fra denne fram til spiller, samt strøm fra batteri til forsterker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, visste ikke at det var en så stor jobb. Ledningene må vel gå gjennom dører osv, så det skal se litt fint ut.

Tror det blir litt mye, ettersom jeg er på budsjett, trodde det kun skulle holde med oppgraderte høyttalere og en ny spiller :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du skal trekke til høyttalere så er det litt jobb. Men bare til subben tar 20 minutter :) Du ser i dørkarmene på innsiden at det er noen plastdeksler? De kan du bare nappe ut (sitter med klips), også trekker du under dem fra siden bak (er et lite smutthull på siden av baksetet mot ryggen), bak kickerpanel, under dashbordet ved rattet og inn bak spilleren. Får alltids tak i komplette basspakker billig eller brukt, men hvor mye du vil bruke og hva du vil kjøpe er selvsagt opp til deg. Men da vet du hva det innebærer hvertfall :) Trenger altså bare en basskasse, en monoblokk og et kabelsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...