minim Skrevet August 27, 2016 Share Skrevet August 27, 2016 Hadde problemer med EMF som la seg på etter jeg byttet skiver på en X5 E70 -08. Det skyldes sikkert at skoa var dårlige slik at litt av belegget slapp samt at jeg ikke justerte strammeneren hardt nok. Jeg leste at den skulle strammes til den tok i hjula og slakkes igjen 10 hakk. Den riktige metoden når jeg leser en gang til var å stramme til hjulet ikke roterte lenger go slakke 10 hakk. Jeg fikk meg noen hyggelige timer i grusen på en parkeringsplass akkurat når vi satte nedbørsrekord her i området for å få den løs igjen. Tok av skoene og listet meg 2-3km hjem igjen for å få bilen på bukken. Var dette første feil kanskje slik at EMF modulen har strammet for lang? Nå har jeg fått nye bremsesko og plundret noe **** med dette uten å få det til. Jeg har satt EMF modulen i workshop mode, men brukte emergency release wiren som sitter i baggasjerommet også for å klare å løse dem. Når jeg satte alt sammen igjen så fikk jeg feilkode på at emergency release var fortsatt aktiv. Denne skulle settes tilbake igjen ved å ha tenninga på, trykke inn bremsen og trykke ned håndbrekk knappen. Hørte noen lyder bakfra når jeg gjorde det, men fikk ikke bort feilkoden. Åpnet opp EMF modulen og der hvor jeg har markert med rød pil var da ikke sammen, jeg dro de to sidene sammen og den gikk i lås igjen. Om jeg drar i emergency release wiren så løsner den igjen. Når jeg koblet sammen disse så er problemet at jeg får ikke koblet brekkwiren på ute i hjulet. Den er rett og slett altfor kort til å kobles på begge sider. Det virker som EMF modulen ikke slakker på håndbrekket igjen uansett hva jeg gjør. Er det noen som har noen gode tips&triks for å få dette i live igjen. Begynner å bli skikkelig lei av å demontere/montere håndbrekk/emf modul og alt i prøving og feiling. Nå lurer jeg på å skru emf modul enda mer opp og se om motor har dradd seg ut av tannhjulene eller noe slikt, men det er nye 1-2timer skruing bare for å få den ned samt at sist jeg hadde den oppe så tettet jeg den med silikon siden dette egentlig ikke skal åpnes så spørs hvor enkelt det er å åpne den igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet August 27, 2016 Forfatter Share Skrevet August 27, 2016 (endret) Hadde opp boksen igjen og kjørte motor manuelt med 12v forsyning slik at den slakket brekket maks. Monterte sammen igjen, koblet opp og joda, samme driten igjen. Hører at motor jobber bak, men ingenting skjer. Det var ingenting ødelagt som jeg kunne se når jeg åpnet den hvite boksen å kikket på drevene heller og jeg fikk jo kjørt den med 12v forsyning. Noen ideer? Er helt tom for hva jeg kan prøve som neste steg.. Edit: det er forøvrig tidenes sjangse til å få tak i en veldig rimelig BMW X5 -08 modell med 175k på telleren. Defekt håndbrekk, ellers bra. Endret August 27, 2016 av minim Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet August 27, 2016 Forfatter Share Skrevet August 27, 2016 Får poste i tilfelle flere kommer bort i dette. Åpnet opp alt sammen igjen og tok det i atomer for å se hva som kunne være galt. Fant da et tannhjul som var "spunnet" flatt på et punkt. Her er det ingen erstatningsdeler så alternativet er ny styreenhet til 10600kr. Det var en ordentlig smarting som fant ut at manuelt håndbrekk ikke var noe tess lenger... Jeg kommer til å prøve å slipe ned tannhjulet og fylle etter med west-systems "proff" epoxy og slipe denne ned til riktig høyde og deretter lage skråspor. Om det holder vet jeg ikke, men den epoxyen er vanvittig sterk og jeg tror ikke det er så mye belastning på det hjulet egentlig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
awt Skrevet August 27, 2016 Share Skrevet August 27, 2016 Hold oss gjerne oppdatert om hvordan dette går. Det er slike ting som plutselig kan være gull verdt en dag. minim reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
minim Skrevet August 27, 2016 Forfatter Share Skrevet August 27, 2016 Skal gjøre det, men jeg har ikke for høye forventinger til dette Har nå fylt i med epoxy og funnet frem et V-bit til cnc fresen som har nesten lik vinkel som vinklene i drevet. Kommer mest sannsynlig til å spenne det i CNC fresen å frese fire spor med manuelle step på 0.01mm. Får det ikke nøyaktig uansett og jeg har ikke mer enn 3akse fres så må frese et og et spor i gangen og spenne opp mellom hver gang. Blir ordentlig hobbymekk, men det eneste som skjer om dette hjulet ikke fungerer er at håndbrekket stopper i den possisjonen hjulet feiler i og så må det løses ut manuelt. Altså ikke noe "sikkerhets problem" slik jeg ser det og da er jeg komfortabel med å gi det et forsøk. johanngj og Evenol reagerte på dette 2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå