Gå til innhold

E28 518i bytte SI-kort


norbakken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Som kjent på gamle E28'er har de originale SI-kortene med batterier begrenset levetid. Ser flere her som har kjøpt nye kort uten batterier på eBay med gode resultater. Men jeg finner ikke riktig delenummer til 518i der, bare til de "store" modellene. Ifølge Koed og GS har 518i eget delenummer ift de andre på dette kortet, men betyr det at et SI-kort fra f.eks. en 535i ikke vil gi liv til mine instrumenter?

 

Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei,

Jeg er ikke kjent med evt. forskjeller på SI-kortet mellom 4 syl. og 6 syl. modeller.
Hvis vi ser på blokkskjemaet "Service Interval Indicator 115" som ligger som vedlegg, er det "Code plug" som bestemmer om det skal være en 4 eller 6 syl motor. Og denne "Code plug" sitter bak på turtelleren, altså ikke på SI-kortet.

Men, er det selve kortet ditt som er defekt eller er det bare batteriene som må byttes?
Når jeg måtte bytte batteriene i mitt speedometer, kjøpte jeg en batteriholder, og to oppladbare NiMH batterier, og monterte de på utsiden av speedometeret. Slik:

20150423_142801.jpg

Kretsen som lader batteriene er riktignok konstruert for NiCd-batterier, men det fungerer uten problem. Speedometeret har en enkel ladesyklus, og det er ikke større forskjeller mellom NiCd og NiMH enn at det går bra. Man vil få noe redusert levetid på NiMH-batteriene men det er mest av akademisk interesse (Vi snakker fortsatt om mange års levetid).

Mitt tips er at du skrur opp speedometeret og titter litt. Bare ikke ta på de sorte tallskivene, det blir fettflekker med en gang.

Legger også  ved en oversikt jeg lagde for litt siden, da jeg ikke kunne finne noe tilsvarende på internett. Se vedlegg.

 

Mvh.

Skjermbilde2.JPG

Speedometer e28 Tilkoblinger.xlsx

Endret av ShellMotul
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Jeg regner med at kortet mitt er i orden da alt fungerer for det meste, men den siste tiden har jeg opplevd at speedometeret ikke henger helt med, og gjerne ikke virker før jeg slår litt i dashbordet. Regner med at dette kan tyde på dårlige batterier. På eBay selger de nye kort som ikke trenger batteri, og det hadde jo vært enklest, alternativt kan jeg kjøpe batterier og lodde rett på.

Ser for meg at det er en enklere løsning enn å feste en egen batteriholder bak på instrumenthuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at speedometeret ikke henger helt med, kan tyde på dårlig kontakt i et eller flere loddepunkter også.
Det er typisk at det virker igjen etter et slag i dashbordet.
Min erfaring er at selve speedometer-enheten og turteller-enheten har brukbare loddinger, men SI-kortet og den ramma rundt har en tendens til å ha dårlige loddinger.
En runde med loddebolten, og jeg tror du er i mål. Så kan du jo se om du bytter batteriene samtidig når du først er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ShellMotul skrev:

Det med at speedometeret ikke henger helt med, kan tyde på dårlig kontakt i et eller flere loddepunkter også.
Det er typisk at det virker igjen etter et slag i dashbordet.
Min erfaring er at selve speedometer-enheten og turteller-enheten har brukbare loddinger, men SI-kortet og den ramma rundt har en tendens til å ha dårlige loddinger.
En runde med loddebolten, og jeg tror du er i mål. Så kan du jo se om du bytter batteriene samtidig når du først er i gang.

Kan hende jeg skal prøve dette først ja. Får åpne og se om det er noe som ser tilsynelatende løst ut, og så får jeg bytte pærene samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...