Gå til innhold

Bmw E39. Råd og info? :)


alex-svx
 Share

Anbefalte innlegg

Hei takk for at jeg kunne bli medlem. Til vanlig er jeg en subaru ensutiast men liker også bmw. 
Og diver å ser etter en E39- 525D stv. Har funnet en stv som har gåen topppakning, så lurte på er dette vanskelig å bytte selv. 
Driver å skrur en del selv men har ikke skrudd noe på bmw. Også lure jeg på åssen er 525D motorene har også sett på en 530D. 
Noen som veit åssen forbruket på disse er? :)

Kunne trengt en rimelig pendle bil, derfor jeg er på utkikk etter en diesel, og har hund så kjekt å kunne ha hundebur i bilen.

 

På forhånd takk
Vennlig hilsen
Alexander. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=82415769

 

Dette ser ut som vanvittig mye bil for pengene, jeg så den bare kjapt på finn i sta, vært solgt for ca 14 dager siden, lav kmstand og bra med utstyr!

Jeg har hatt både 525tds, 525d og 530d. Sistnevnte har jeg bytta en del slitedeler på, men utenom det har alle tre bilene vært veldig bra motormessig. 530d preface og 525d facelift vil jeg si går temmelig likt, tror faktisk 2,5d er litt sprekere i pådrag opp til 80. M57 er de beste dieselmotorene BMW har laget påståes det, og jeg har ingenting å klage på med disse, har ikke hatt noe motortrøbbel med noen av de tre bilene (nja, det som skjedde med 525tds'en var litt uheldig da turbo begynte å spise olje). Jeg var så lite lur at jeg solgte 525d altfor billig til en kompis for å bytte til en bil med manuelt gir, som jeg hadde i knappe 3 måneder før jeg gikk tilbake til E39.

Finner du en til en fornuftig pris, som eksemplet mitt ovenfor, ville jeg heller satse på det enn å drive og kuke med toppakning, det er visst noen timers plundring, sier de som har peiling på det (har aldri vært borti det selv), eller noen tusenlapper på verksted.

Angående forbruk, har jeg hatt 525d på langtur en gang; 0,58 tur-retur Tønsberg - Sandnes. Ligger vanligvis på ca 0.70, samme gjelder 530d (nåværende).

Spørsmålet mitt til deg er: hva er budsjettet, maks kmstand osv? Edit: og ikke minst, hvor bor du?

Håper du finner ut av det!

Endret av Shattered
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg opplever er viktig er å forvisse deg om at SwirlFlapsene er fjernet/blendet, jeg mått bytte motor etter at en slik løsnet hadde da gått drøyt 200 000 km. Er lurt å kikke etter overflaterust spesielt på bakluke, dører og panser.

Jeg er selv ingen mekaniker, men liker å skru selv det som er mulig. jeg bruker bilen til og fra jobb primært, det er litt over 20 km en vei, med kjøring i motorveihastighet og køkjøring, ligger på ca. 0,75 på den kjøringen, langkjøring er lavere og på nivå som Shattered skriver.

Jeg har selv de 4-5 siste årene byttet følgene (dvs går greit å skru selv for de fleste); Bremseskiver, klosser og sko, alle foringer i understell, multireim og AC reim og tilhørende strammere og løpehjul, olje (årlig(, luft, olje og dieselfiltre (årlig), bremsevæske, dieselrør under bilen (rustet/tæret istykker), matepumpe diesel (under førersetet), panservaier og overflaterust (hadde sikkert blitt penere om jeg ikke hadde lakket selv, men pris på proff lakkering vs hva bilen er verdt i $ henger ikke helt på greip, men bruksverdien er mye større enne pengeverdien for min del.

Har fått verksted de siste årene til bl. a. byttet motor etter motorras etter swirlflaps incident (få dem bort!), ny bremsekraftforsterker, byttet begge thermostater, ny dynamo, byttet bremserør bak (rustet), flushet girkasse, byttet fleksirør på eksos.

Bilen har gått 275 000 km, motor har gått 210 000 og er stort sett veldig fornøyd, høy komfort!

20160911_171905.jpg

20160911_171928.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...