BjornarHS Skrevet September 20, 2016 Share Skrevet September 20, 2016 (endret) Hei! Driver å stusser litt i ombygging av min 1996 320i (M52B20), da jeg muligens har en M52B28 m/manuell kasse på hånd (fra en 1997 org. 328i).Dette er det jeg så langt har forstått er forsjellen: -Motor m/innsug, lmm. Mulig det er samme luftfilterboks?. -Hjerne -Girkasse. -Mellomaksling. -Differential (188 kontra 168). -Stikkaksler. -Bakbremser (ventilerte kontra solide) -Eksos (dobbel kontra singel) Siden min allerede er orginal med M52, så slipper jeg kansje å bytte noe elnett på motoren? Fint om noen kunne komme med innspill til dette, enten det er rett eller galt det jeg har listet opp! Et bilde for å gjøre tråden mer livlig Endret September 20, 2016 av BjornarHS Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freakshow Skrevet September 20, 2016 Share Skrevet September 20, 2016 forskjellene høres rimelig riktig ut! angående lednings nettet så skal jo dette følge motor og hjerne, så du får vel det med? men hvis ikke trur jeg "merk:trur" jeg dette er det samme! BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet September 20, 2016 Forfatter Share Skrevet September 20, 2016 Flotters...joda, kan sannsett få med elnettet fra den bilen, men om jeg slipper å legge opp noe nytt hadde det vært det beste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerfun Skrevet September 20, 2016 Share Skrevet September 20, 2016 (endret) Alt høres rett ut Kan nevnes også at giroverføringen er mulig forskjellig. Bygde min 328 til manuell, og da passet ikke 320 giroverføringen. Ang ledningsnettet er det likt, både på motor og i bil uansett hvilke m52 motor det er Setter du i en m52b28 fra e36 må du huske å blinde vakumslangen som går til bakpotten. 328 har originalt ett spjell på ene enderøret på eksosen Endret September 20, 2016 av bimmerfun BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet September 20, 2016 Forfatter Share Skrevet September 20, 2016 1 minutt siden, bimmerfun skrev: Alt høres rett ut Kan nevnes også at giroverføringen er mulig forskjellig. Bygde min 328 til manuell, og da passet ikke 320 giroverføringen. Ang ledningsnettet er det likt, både på motor og i bil uansett hvilke m52 motor det er Good...skal ikke se bort i fra at jeg kan få med giroverføringen Da slipper jeg noen endringer på elnettet, er vell samme coiler og på desse da vil jeg tro Freakshow reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerfun Skrevet September 20, 2016 Share Skrevet September 20, 2016 Coilene er forskjellige Bare å gje gass merker stor forskjell på b28 vs b20. BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LianLi Skrevet September 20, 2016 Share Skrevet September 20, 2016 Du må også bytte ews boks samt chipp fra nøkkel for at du skal få startet bilen. Ellers må startsperren programeres bort BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bimmerfun Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 Det trenger du ikke Er bare å bruke hjernen har fra før, da m52b20/25/28 har samme hjerne. Da slipper du å fjerne ews. BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet September 21, 2016 Forfatter Share Skrevet September 21, 2016 Okey, er vell siemens ms41 på begge desse ja, eventuelt hadde det blitt et problem så hadde det nok blitt ews-fjerning Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 om du skal kjøpe hjerne så må du kjøpe ei som er ferdig mappa til m50 innsug, det skal eg gjere. tenkte s50 grenrør og m50 innsug på min, ifølge fekzen skal man fint klare rundt 225hk med det med hans map. tror stabstag også er forskjellige, kjøpte 328 mtech stag for noen hundrelapper brukt på koed til min. ellers ett lite obs, er at m3 og 328 har samme zf kasse. men 328 har 228mm clutch og m3 har 240mm. BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 328 skal også ha 240 mm clutch. Men svinghjulet er forskjellig fra M3 og de har forskjellig trykkplate i alle fall. Mellomakslingen er det vanskeligste å få tak i og koster fort opp mot 3.000 kr. Jeg har aldri sett at 2.8 motorene har hatt andre coiler enn 2 og 2.5 literne. Luftfilterboksen til 323/328 har større rør der luftmassemåleren festes og må byttes. 328 har nok større radiator og. Fekzen kan helt sikkert omprogrammere hjernen du allerede har. Jeg har solgt mange omprogrammerte hjerner før, og der målte en kompis 222.8 hk og 286 Nm med M50 innsug. Med grenrør og eventuelt sportseksos (Schmiedmann f.eks) passerer du nok 230 hk. En velfungerende vanosenhet er en forutsetning for disse effektene. Pakningene er dårlige på M52 motorene og bør byttes. Du må ikke bytte alt på en gang. 2.8 motor med eksos og bremser bak kan du begynne med. Og så skifte kassen og drivverk etterhvert. Eirik. BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
carlhaakon Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 (endret) Er vel nesten billigere og kjøpe M3 mellomaksling og M3 Diff en 328. Da har du også sperre diff samtidig. dette passer så klart rett på 328. samme oppsettet jeg kjører i min Endret September 21, 2016 av carlhaakon BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BjornarHS Skrevet September 21, 2016 Forfatter Share Skrevet September 21, 2016 40 minutter siden, hsd skrev: om du skal kjøpe hjerne så må du kjøpe ei som er ferdig mappa til m50 innsug, det skal eg gjere. tenkte s50 grenrør og m50 innsug på min, ifølge fekzen skal man fint klare rundt 225hk med det med hans map. tror stabstag også er forskjellige, kjøpte 328 mtech stag for noen hundrelapper brukt på koed til min. ellers ett lite obs, er at m3 og 328 har samme zf kasse. men 328 har 228mm clutch og m3 har 240mm. Får med en hjerne som er tilpasset m50 innsug, skal sjekke litt det med stabstagene, mulig jeg får med clutchen 8 minutter siden, Eirik Viste skrev: 328 skal også ha 240 mm clutch. Men svinghjulet er forskjellig fra M3 og de har forskjellig trykkplate i alle fall. Mellomakslingen er det vanskeligste å få tak i og koster fort opp mot 3.000 kr. Jeg har aldri sett at 2.8 motorene har hatt andre coiler enn 2 og 2.5 literne. Luftfilterboksen til 323/328 har større rør der luftmassemåleren festes og må byttes. 328 har nok større radiator og. Fekzen kan helt sikkert omprogrammere hjernen du allerede har. Jeg har solgt mange omprogrammerte hjerner før, og der målte en kompis 222.8 hk og 286 Nm med M50 innsug. Med grenrør og eventuelt sportseksos (Schmiedmann f.eks) passerer du nok 230 hk. En velfungerende vanosenhet er en forutsetning for disse effektene. Pakningene er dårlige på M52 motorene og bør byttes. Du må ikke bytte alt på en gang. 2.8 motor med eksos og bremser bak kan du begynne med. Og så skifte kassen og drivverk etterhvert. Eirik. Da er nok mellomakslingen noe jeg må få kjøpt med skjønner jeg (er komplett 328 som selges i deler). Hadde håpt å få bruke opp igjen radiator da denne er nyoverhalt, men må man skifte, så må man skifte Hvilken pakning tenker du spesifik på da? Planen var å ta en shine før montering eventuelt. Bilen har allerede overhalede 2.8 ventilerte bakbremser, så tenkte å kjøpe motor/girkasse og muligens 2.8 mellomaksling denne gangen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hsd Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 (endret) Kjøp m3 diff ja, den har 3,15 utveksling mens 328 har rundt 2,93. Det merker man godt med begrenset effekt. Selv har jeg nyoverhalt 4 clutch m3 lsd Endret September 21, 2016 av hsd BjornarHS reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eirik Viste Skrevet September 21, 2016 Share Skrevet September 21, 2016 5 minutter siden, carlhaakon skrev: Er vel nesten billigere og kjøpe M3 mellomaksling og M3 Diff en 328. Da har du også sperre diff samtidig. dette passer så klart rett på 328. samme oppsettet jeg kjører i min Jeg angrer (litt)på at jeg solgte M3 diffen til deg. Vanskelig å få tak i en annen nå. Har enda hele bakstillingen, men mangler diffen. Mye har forandret seg med priser og tilgjengelighet på de over 4 åtene som har gått på M3 deler og spesielle BMW deler. M3 3.0 aksling er også blitt sjeldne og koster like mye som en 328 aksling. Men enkelte selger slike deler rimelig her hjemme. I Tyskland koster nå M3 deler mer enn i Norge. Differ med brems og. Samme med mange motorer. Så jeg importerer nesten ikke deler mer. Jeg bytter gjerne en M3 3.2 diff mot enten M3 3.0 eller 325/328 med brems. 325 har og 3.15 utveksling. Jeg tenker alltid mer på å ha et behagelig turtall i høyere hastigheter enn litt bedre akselerasjon. Med de høyere hastighetene flere plasser i landet, kjører man med ca 3.000 omdr. i 110 km/t med 325 diff. Da foretrekker jeg utvekslingen til 328 diffen. Aller best er nok 3.15 utveksling med 6 trinns kasse for min del. Eirik. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå