Gå til innhold

E36, forsjell mellom 320i og 328i? (M52)


BjornarHS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!
Driver å stusser litt i ombygging av min 1996 320i (M52B20), da jeg muligens har en M52B28 m/manuell kasse på hånd (fra en 1997 org. 328i).

Dette er det jeg så langt har forstått er forsjellen:

-Motor m/innsug, lmm. Mulig det er samme luftfilterboks?.
-Hjerne
-Girkasse.
-Mellomaksling.
-Differential (188 kontra 168).
-Stikkaksler.
-Bakbremser (ventilerte kontra solide)
-Eksos (dobbel kontra singel)


Siden min allerede er orginal med M52, så slipper jeg kansje å bytte noe elnett på motoren? 

Fint om noen kunne komme med innspill til dette, enten det er rett eller galt det jeg har listet opp! :)

Et bilde for å gjøre tråden mer livlig :-P
FB_IMG_1473500878272.thumb.jpg.2daa1086aeac842c9c29347249a9af5b.jpg

Endret av BjornarHS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt høres rett ut

Kan nevnes også at giroverføringen er mulig forskjellig. Bygde min 328 til manuell, og da passet ikke 320 giroverføringen. 

Ang ledningsnettet er det likt, både på motor og i bil uansett hvilke m52 motor det er

Setter du i en m52b28 fra e36 må du huske å blinde vakumslangen som går til bakpotten. 328 har originalt ett spjell på ene enderøret på eksosen :)

Endret av bimmerfun
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, bimmerfun skrev:

Alt høres rett ut

Kan nevnes også at giroverføringen er mulig forskjellig. Bygde min 328 til manuell, og da passet ikke 320 giroverføringen. 

Ang ledningsnettet er det likt, både på motor og i bil uansett hvilke m52 motor det er

Good...skal ikke se bort i fra at jeg kan få med giroverføringen :)

Da slipper jeg noen endringer på elnettet, er vell samme coiler og  på desse da vil jeg tro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du skal kjøpe hjerne så må du kjøpe ei som er ferdig mappa til m50 innsug, det skal eg gjere. tenkte s50 grenrør og m50 innsug på min, ifølge fekzen skal man fint klare rundt 225hk med det med hans map.

tror stabstag også er forskjellige, kjøpte 328 mtech stag for noen hundrelapper brukt på koed til min.

ellers ett lite obs, er at m3 og 328 har samme zf kasse. men 328 har 228mm clutch og m3 har 240mm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

328 skal også ha 240 mm clutch. Men svinghjulet er forskjellig fra M3 og de har forskjellig trykkplate i alle fall.

Mellomakslingen er det vanskeligste å få tak i og koster fort opp mot 3.000 kr. Jeg har aldri sett at 2.8 motorene har hatt andre coiler enn 2 og 2.5 literne. Luftfilterboksen til 323/328 har større rør der luftmassemåleren festes og må byttes. 328 har nok større radiator og.

Fekzen kan helt sikkert omprogrammere hjernen du allerede har. Jeg har solgt mange omprogrammerte hjerner før, og der målte en kompis 222.8 hk og 286 Nm med M50 innsug. Med grenrør og eventuelt sportseksos (Schmiedmann f.eks) passerer du nok 230 hk. En velfungerende vanosenhet er en forutsetning for disse effektene. Pakningene er dårlige på M52 motorene og bør byttes.

Du må ikke bytte alt på en gang. 2.8 motor med eksos og bremser bak kan du begynne med. Og så skifte kassen og drivverk etterhvert.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, hsd skrev:

om du skal kjøpe hjerne så må du kjøpe ei som er ferdig mappa til m50 innsug, det skal eg gjere. tenkte s50 grenrør og m50 innsug på min, ifølge fekzen skal man fint klare rundt 225hk med det med hans map.

tror stabstag også er forskjellige, kjøpte 328 mtech stag for noen hundrelapper brukt på koed til min.

ellers ett lite obs, er at m3 og 328 har samme zf kasse. men 328 har 228mm clutch og m3 har 240mm. 

Får med en hjerne som er tilpasset m50 innsug, skal sjekke litt det med stabstagene, mulig jeg får med clutchen :)

8 minutter siden, Eirik Viste skrev:

328 skal også ha 240 mm clutch. Men svinghjulet er forskjellig fra M3 og de har forskjellig trykkplate i alle fall.

Mellomakslingen er det vanskeligste å få tak i og koster fort opp mot 3.000 kr. Jeg har aldri sett at 2.8 motorene har hatt andre coiler enn 2 og 2.5 literne. Luftfilterboksen til 323/328 har større rør der luftmassemåleren festes og må byttes. 328 har nok større radiator og.

Fekzen kan helt sikkert omprogrammere hjernen du allerede har. Jeg har solgt mange omprogrammerte hjerner før, og der målte en kompis 222.8 hk og 286 Nm med M50 innsug. Med grenrør og eventuelt sportseksos (Schmiedmann f.eks) passerer du nok 230 hk. En velfungerende vanosenhet er en forutsetning for disse effektene. Pakningene er dårlige på M52 motorene og bør byttes.

Du må ikke bytte alt på en gang. 2.8 motor med eksos og bremser bak kan du begynne med. Og så skifte kassen og drivverk etterhvert.

Eirik.

Da er nok mellomakslingen noe jeg må få kjøpt med skjønner jeg (er komplett 328 som selges i deler). Hadde håpt å få bruke opp igjen radiator da denne er nyoverhalt, men må man skifte, så må man skifte :-)

Hvilken pakning tenker du spesifik på da? Planen var å ta en shine før montering eventuelt. 

Bilen har allerede overhalede 2.8 ventilerte bakbremser, så tenkte å kjøpe motor/girkasse og muligens 2.8 mellomaksling denne gangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, carlhaakon skrev:

Er vel nesten billigere og kjøpe M3 mellomaksling  og M3 Diff  en 328. Da har du også sperre diff samtidig. dette passer så klart rett på 328. samme oppsettet jeg kjører i min :)

Jeg angrer (litt)på at jeg solgte M3 diffen til deg. Vanskelig å få tak i en annen nå. Har enda hele bakstillingen, men mangler diffen. Mye har forandret seg med priser og tilgjengelighet på de over 4 åtene som har gått på M3 deler og spesielle BMW deler. M3 3.0 aksling er også blitt sjeldne og koster like mye som en 328 aksling. Men enkelte selger slike deler rimelig her hjemme. I Tyskland koster nå M3 deler mer enn i Norge. Differ med brems og. Samme med mange motorer. Så jeg importerer nesten ikke deler mer.

Jeg bytter gjerne en M3 3.2 diff mot enten M3 3.0 eller 325/328 med brems. 325 har og 3.15 utveksling. Jeg tenker alltid mer på å ha et behagelig turtall i høyere hastigheter enn litt bedre akselerasjon. Med de høyere hastighetene flere plasser i landet, kjører man med ca 3.000 omdr. i 110 km/t med 325 diff. Da foretrekker jeg utvekslingen til 328 diffen. Aller best er nok 3.15 utveksling med 6 trinns kasse for min del.

Eirik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...