Gå til innhold

Skifte gir foringer e36


engern
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 318 e36, 94 modell. Girspaken slår i filler midtkonsollen når jeg setter den i revers. Girspaken er veldig løs, om den står i gir eller i fri er nesten ikke mulig å kjenne forskjell på hvis man dytter girspaken fra side til side.

Etter endel søking på nett har jeg funnet ut at det er slitte foringer som er problemet.

Prøver fortsatt og finne ut hvilke som skal byttes.

 

Har aldri gjort noe sånn før så jeg lurte på om noen her har byttet gir foringer? Hvor mye jobb er det? Må jeg ut med hele girkassa for å få gjort det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Det du bør bytte er følgende: 

 

- pos 4

- pos 2 ( anbefaler å ta denne fra UUC f.eks i poly, originale flexer veldig mye siden den er gummi)

- pos  10 ( 4 stk )

- pos 7

- pos 12 tror jeg, ivertfall det leddet som er imellom staget og tappen på girkassa.

Anbefaler også å kjøpe en girspake med litt lengre slag på, koed har en som passer til 318. ( viktig at den ikke er for lang på 4 cyl, for da treffer den melomakslingen)

25117527252 er den jeg har på min 318is, den er ca 10mm lengre slag på enn org, så det blir ikke noe ekstreme greier, men den

fjerner veldig mye slark og dødgang.

 

 

 

Når du har dette nede, kan du nytte sjangsen til å bytte simmering på girvelgeren, og utgående på kassa også. Når jeg skal gjøre noen endringer med dette, så bruker jeg å hive ned eksos og mellomaksling. Du kan klare dette med mellomakslingen oppe, men det blir mye mere banning og plaging. Spessielt det clipset ( pos 3 ) er veldig vanskelig å få av, men gjør det rent for smuss og drit så ser du hvordan du skal gjøre det.

151466.png?Category=1&Name=151466&Width=

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å bytte på min E39 med G5S-39DZ-kasse fra ZF nå. Der er det litt annerledes ettersom #1 er en gaffel og dermed har dobbelt opp med #2 og #3 på bildet. Jeg byttet da begge #2 + #3, samt #4, byttet også #7. Byttet til nye #10 det stag #9 kobles til girspaken (#5), samt byttet #13, 14 og 15. Dessverre for meg så er staget mitt (#9) koblet opp annerledes foran mot girkassa. Der er leddet inkludert i staget, så jeg har ikke noe 2x #10 der. Da jeg koblet opp alt sammen idag så var skuffelsen stor da det var samme slarket sidelengs når jeg hadde spaken i gir. Jeg vil iaf anbefale at du får byttet #12 (selve leddet som kobler seg på girvelgeren på kassa) i tilfelle det er slitt der, heldigvis for deg så slipper du å bytte #9 slik som jeg må nå.

På E39 så gjør jeg det samtidig som bytte av hardykobling og det eneste jeg har gjort er å løsne eksosfestene, fått lirket ut varmeskjoldet, løsnet mellomakslingfestet og lirket ut hardykoblingen. Mellomakslingen ligger løst, ikke rørt girkassefestene. Clips #3 kan være greit å kjøpe ny og bare vrenge den ut med 2 mindre flatjern, om du kommer til.

Ta av eksos og mellomakslingen vil nok gjøre jobben din mye enklere slik som @hsd sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...