Gå til innhold

BMW 520i koker, motor tørr


Tewrey
 Share

Anbefalte innlegg

Hei. 

Har en BMW 520i E39 1997, den koker og det blåser kaldt inni bilen. 

Byttet termostat, sjekka vannpumpe. 

Motor får ikke vann, kommer ikke en dråpe vann når jeg skrur ut vannpumpe.

Kan det være bare luft? Synes det er veldig rart.

Det begynte med at den gikk opp til 100°C og jeg måtte gi gass for å få den til å blåse varmt, dette begynte med en gang det ble minusgrader ute, kan det ha vært vann på den som har frosset inni motoren?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bare være luft ja.. e39 kan være litt vanskelig å få luftet ordentlig. Husk å blø ut fra alle lufteskruene og parker gjerne med fronten opp i en bakke med viften på full blås og full varme.

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjekket skovelhjul og om det er klaring i pumpa.

Nei, selvfølgelig ikke gjør jeg ikke det.

Ekspansjonstanken er full og det er kjølevæske i slangen som går inn på blokka fra tanken, men det er ikke vann ved pumpa og termostaten, vannet kommer seg ikke fra nederste slangen og videre inn i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slange 1 er ut fra motor og slange 2 er inn. Hvis du løsner slange 2 ved termostathuset og det ikke kommer noe væske ut så hadde jeg fylt rett inn i slangen der først. Etter det hadde jeg løsnet slange 1 ved radiator/ekspansjonstank og fylt kjølevæske rett inn der.

Det er dog litt bob-bob om det startet rett etter at minusgradene kom. Hvis du har vann så kan det ha fryst i radiatoren eller i verste fall motoren.

diag_kq3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å fylle vann inn i slange 2 hjelper meg ingenting, da fyller jeg vann inn på en stengt termostat.

har fylt vann inn i det som her blir slange 1, dog den er ikke så lang på bilen, og det hjalp ingenting. 

slange nummer 7 kommer rett fra ekspansjonstank på siden av radiator og det er eneste det er vann i. 

Har jo hatt ut både termostat og vannpumpe, kom ikke vann noen steder. 

derfor jeg spør her, jeg står fast etter å prøvd alt jeg klarte å komme på.

Endret av Tewrey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst; prøv å luft systemet ordentlig. Tenning i posisjon 2, max varme på apparatet og skru vifta ned til minimum, uten at den slutter å gå. Bilen skal altså ikke gå.

Deretter skrur du ut begge lufteskruene helt, og fyller kjølevæske ned i ekspansjonstanken. Ikke vær redd for å fylle for mye, da kjølevæska vil øke trykket og presse ut luft, jo mer du fyller på. Gjør dette helt til det renner helt ren kjølevæske ut av begge lufteskruene. 

Skru på lokket til ekspansjonstanken og lufteskruene, start bilen. Klem litt på slangene om nødvendig. Gjenta prosedyren om nivået i tanken faller ytterligere.

Har du mistanke om at noe er frosset, bør du selvfølgelig få tint den opp et sted. Men da er jeg redd det er gjort skader på flere komponenter uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde problem en gang med at motoren gikk varm. Hadde luftet i lang tid,  og motoren gikk varm etter 1 km. Fikk tips av en kompis om å løsne lufteskruen på radiatoren og ha et skrujern klar til å lukke. Skru av radiatorlokket og tørk rundt gjengene. Trekk pusten godt og blås gjennom påfyllingshullet. Trenger gjerne litt trening. Steng lufteskruen når du går tom for luft. Fyll opp med kjølevæske og fortsett. Jeg fylte på 2.5l! den gangen jeg trodde at alt var i orden etter en time med lufting. Blåser alltid gjennom påfyllingen når jeg skifter kjølevann eller motorbytte på m52. Da får jeg ut det meste av luften i alle fall. Ellers skal en visst på E39 m52 bare ha på tenningen og fylle jevnt på med kjølevæske mens sirkulasjonspumpen får vannet rundt i motoren. Kan være defekt sirkulasjonspumpe på din motor .

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirkulasjonspumpen er montert under varmeventilene. Det er fra denne enheten det går slanger inn i varmeapparatet. Når du setter på tenningen skal du høre at pumpen går. Er det tyst er bytter du pumpen. Lurer på om en først løsner en klemme. Da skal varmeventilene og pumpen bare løftes rett opp. Ikke brekk eller dra pumpen utover. Da knekker plasttappene som holder enheten fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Update. 

Sirkpumpa var gåen, byttet den, oppdaget sprekk i radiator, byttet denne. 

Nå blåser den varmt dog mest på venstre side, høyre side blåser litt under lunkent. Tempen holder seg rolig men, koker over i ekspansjonstanken, mistenker topp/topppakning her je altså.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...