Gå til innhold

E39 520i Bytte toppakning og rense dyser


AmundJS
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg og noen venner har gått en litt utradisjonell måte å bli russ på, valgt en BMW e39 som russebil pga dårlig råd og trengte noe litt harry. Kjøpte ann for 11k i høst, EU-ok til slutten av mai og lite (nesten ingen) rust. Installerte en fet 2x12 basskasse fra MTX Audio og en liten forsterker på 350W, oppgraderes til 1000w på mandag.

Litt info om bilen: BMW E39 1998 Sedan (520i med 150hp, manuell)

Så kom problemene.. først så stanser innsprøytninga av bensin inn til motoren, helt random men er bare å stanse bilen og starte ann opp igjen så kan vi kjøre videre. Jeg sjølv tenker det er dysene og er temmelig sikker på detta. Hva kan jeg gjøre for å fiksa detta? 

Så kom problem 2. Toppakninga røyk. En i klassa har tilbudt meg hjelp i å sette på ny. Men det jeg lurer på er, hvor lang tid tar detta? Trenger vi kun å skru av deksler og topplokket eller må vi ut med hele motoren?

For noen dager sida kom en batterilampe opp i dashbordet og blinka. Har ingen anelse om hvorfor den kom. Bilen starter enda lett og anlegget gir trøkk enda, lampa har ikke lyst i dag så vet iværtfall ikke hvorfor den gjorde det i går.. noen hjelp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at toppakningen røk?

Hvordan vet du at det er dysene som er problemet?

det er ingen grunn til å bytte toppakning eller andre deler uten at man med sikkerhet vet hva som er gale, og jeg antar på bakgrunn av spørsmålene dine, at du ikke er noen ekspert på området.

ikke la kompissen din bytte toppakningen hvis han ikke har gjort jobben på en bmw (eller faktisk har fagbrev som mekaniker) det er fryktelig mye som kan gjøres feil, og man må vite hva man gjør uten å gjøre ting værre. 

Motor kan stå i bilen og jobben kan gjøres på 1dag hvis toppen ikke er skjev. Det må måles med rett type utstyr, og eventuelt korrigeres.

Når det kommer til batterilyset, er det sannsynligvis relatert til lading eller batteri. Der må dere bare få målt dere til at det er rett ladespenning, og at batteriet gir strøm. 

Hvis anlegget trekker for mye, vil dere kunne tappe batteriet nok til at motoren stopper (og dere ikke får start igjen) i tillegg til endel forsjellige varsellamper osv da elektronikken krever god strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Hawkon88 skrev:

Hvordan vet dere at toppakningen røk?

Hvordan vet du at det er dysene som er problemet?

det er ingen grunn til å bytte toppakning eller andre deler uten at man med sikkerhet vet hva som er gale, og jeg antar på bakgrunn av spørsmålene dine, at du ikke er noen ekspert på området.

ikke la kompissen din bytte toppakningen hvis han ikke har gjort jobben på en bmw (eller faktisk har fagbrev som mekaniker) det er fryktelig mye som kan gjøres feil, og man må vite hva man gjør uten å gjøre ting værre. 

Motor kan stå i bilen og jobben kan gjøres på 1dag hvis toppen ikke er skjev. Det må måles med rett type utstyr, og eventuelt korrigeres.

Når det kommer til batterilyset, er det sannsynligvis relatert til lading eller batteri. Der må dere bare få målt dere til at det er rett ladespenning, og at batteriet gir strøm. 

Hvis anlegget trekker for mye, vil dere kunne tappe batteriet nok til at motoren stopper (og dere ikke får start igjen) i tillegg til endel forsjellige varsellamper osv da elektronikken krever god strøm.

Er temmelig sikker på at toppakning er røket. Vi fant den såkalte "sennepen" i lokket til olja. Og det kommer blårøyk fra eksosen. Motoren høres ikke bra ut heller, og blir varm jævlig fort. 

Grunnen til jeg tror det er dysene er fordi bilen kan lugge litt inniblant. En av vennene til han ene eieren av bilen er utdanna mekaniker og så over bilen, og så at han også trodde dysene er feilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få noen til å sjekke før dere bytter toppakning,kan være luft i systemet,kondens osv..

For mye stereo kan knekke både batteriet og dynamonen. Sett mange tilfeller der dynamoen har tatt kvelden pga store forsterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, LK skrev:

Få noen til å sjekke før dere bytter toppakning,kan være luft i systemet,kondens osv..

For mye stereo kan knekke både batteriet og dynamonen. Sett mange tilfeller der dynamoen har tatt kvelden pga store forsterkere.

Hittill har ikke det vært et problem da forsterkern som er i er på 350w :P så noe annet har skapt problemet... dårlig kobling? gammalt batteri? fylle på nytt vann i batteri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,det skal den tåle.  Sjekk at batterikoblinger er hele og rene,dårlig kontakt her lager masse trøbbel.

La bilen stå over natta og mål spenningen på batteriet da,er det under 12,2-12,4 v begynner nok batteriet å bli dårlig.

Start bilen og mål spenningen på batteriet,den bør være 13,8-14,3v Er det under det lader dynamoen dårlig.

Blir masse elektronisk tull hvis spenningen er for lav,blinker i lamper og tikkelyder osv ;)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, LK skrev:

Ok,det skal den tåle.  Sjekk at batterikoblinger er hele og rene,dårlig kontakt her lager masse trøbbel.

La bilen stå over natta og mål spenningen på batteriet da,er det under 12,2-12,4 v begynner nok batteriet å bli dårlig.

Start bilen og mål spenningen på batteriet,den bør være 13,8-14,3v Er det under det lader dynamoen dårlig.

Blir masse elektronisk tull hvis spenningen er for lav,blinker i lamper og tikkelyder osv ;)

 

 

Okay takk tipsa :) skal testes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AmundJS skrev:

Er temmelig sikker på at toppakning er røket. Vi fant den såkalte "sennepen" i lokket til olja. Og det kommer blårøyk fra eksosen. Motoren høres ikke bra ut heller, og blir varm jævlig fort. 

Grunnen til jeg tror det er dysene er fordi bilen kan lugge litt inniblant. En av vennene til han ene eieren av bilen er utdanna mekaniker og så over bilen, og så at han også trodde dysene er feilen.

 

Denne sennepen er ikke sikkert tegn på toppakning havari. Det er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, MrBrum skrev:

Denne sennepen er ikke sikkert tegn på toppakning havari. Det er en myte.

Okay.. men hvis jeg hadde fortalt deg at bilen har gått 370.000 km da? vil du tro meg da? :P Og ifølge en annen (som har skikka på bilen) så fortalte han oss at vannet blanda seg med olja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at bilen plutselig stopper og kan startes igjen etterpå, er en vanlig feil når veivakselsensoren begynner å bli defekt. Det kan forandre motorgangen og lyden og. Veldig vanlig feil på M52 motorene. Bilen blir som regel sprekere etterpå.

Få sjekket om termostaten og vannpumpen er i orden og at det ikke er luft i kjølesystemet. Skovlehjulet i vannpumpen er ofte i plast og sprikker lett. Da pumpes ikke kjølevannet rundt og motoren går varm. Hvis det blåser bobler inn i ekspansjonstanken er det fare på ferde. Kjør for all del ikke hvis motoren er for varm. Da ryker toppen fort.

I tillegg kan tett veivhusventilasjon lage mye trøbbel for motoren. Typisk på denne tiden av året. Da må du ta av og sjekke at slangen som festes i ventildekselet ikke er full av gørr. Selve ventilen under innsuget kan ha defekt membran. Og peilepinnen kan være tett og at oljen ikke renner tilbake i bunnpannen.

Prøv å få en kyndig person som har erfaring med disse motorene til å sjekke dette.

Eirik.

Endret av Eirik Viste
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gullsakar skrev:

Blårøyk er ikke tegn på gåen toppakning. Da er det massiv HVIT røyk.. Blårøyk kan være uforbrent drivstoff/olje i forbrenningen. 

Ang luggeproblemer kan det som nevnt være veivsensor og eller kamsensor som lager akkurat slike problemer. 

Okay, men hvordan vet jeg om toppakningen er røke da? uten å skru av topplokket?

Og luggeproblemene kommer sammen med at motoren mister turtallet og bilen må stoppes, og der VET jeg (vi) at innsprøytninga feiler. Så jeg vil tro at dysene er problemet. Men finnes det en rask måte å rense dysene på? å rense dysene kan vel ikke gjøre noe skade? Mener å ha hørt om et såkalt dyserensemiddel men vet ikke om detta berre er noe tull som svenskene på biltema har kommet opp med eller ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Eirik Viste skrev:

Det at bilen plutselig stopper og kan startes igjen etterpå, er en vanlig feil når veivakselsensoren begynner å bli defekt. Det kan forandre motorgangen og lyden og. Veldig vanlig feil på M52 motorene. Bileb blir som regel sprekere etterpå.

Få sjekket om termostaten og vannpumpen er i orden og at det ikke er luft i kjølesystemet. Skovlehjulet i vannpumpen er ofte i plast og sprikker lett. Da pumpes ikke kjølevannet rundt og motoren går varm. Hvis det blåser bobler inn i ekspansjonstanken er det fare på ferde. Kjør for all del ikke hvis motoren er for varm. Da ryker topp fort.

I tillegg kan tett veivhusventilasjon lage mye trøbbel for motoren. Typisk på denne tiden av året. Da må du ta av slangen som festes i ventildekselet ikke er full av gørr. Selve ventilen under innsuget kan ha defekt membran. Og peilepinnen kan være tett og at oljen ikke rennen tilbake i bunnpannen.

Prøv å få en kyndig person som har erfaring med disse motorene til å sjekke dette.

Eirik.

Okay, skal sjekke.. men mener det er toppakningen.. Hvor kan jeg skaffe ny veivakselsensor? og hvor mye koster det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være helt ærlig med deg, noe som alle her prøver å si, IKKE konkluder med at det er hverken dyser eller toppakning som er gåen, selvom logikk skulle tilsi det. Det kan være mange ting som gir deg lignende symptomer, men problemet er egentlig sammensatt. 

Høy kmstand betyr ikke at toppakningen er gåen. En toppakning er i utgangspunktet evigvarende hvis helsen til motoren ellers er god. For å feilsøke mer rundt toppakning kan du ta en kompresjonstest på sylindrene. Vær dog oppmerksom på at heller ikke det vil gi deg en klar indikasjon, da manglende kompresjon kan skyldes slitte ventiler og stempelringer også. Begge disse to tingene, kan også gi oljeforbruk med blå røyk som konsekvens. Det er slettes ikke unormalt hvis veivhusventilasjonen er tett og høy kmstand har fått slite på ventiler og stempelringer.

Sennep i oljen kan skyldes kondens også. Oljesystemet er ikke et lukket system, dvs at fukt fra luften vil kunne blande seg med oljen. Fjern guggen, vær sikker på at veivhusventilasjonen er i orden, bytt olje og kjølevæske. Pass på at kjølesystemet er i orden og fungerer som det skal, og kjør motoren en god og lang tur. Deretter kan du se på nytt, om det er sennep i oljen.

 

Dysene slutter ikke å fungere "plutselig", slik du opplever når motoren dauer. Hvis en dyse begynner å bli dårlig, endrer den sprøytebilde og spruter ugjevt. Det vil du kunne oppleve som ruskete gange da motoren vil slutte å gå gjevnt når problemet blir tydelig nok. Sammen med problemet med blinkende batterilys, vil jeg hvertfall foreslå at du sjekker jordingspunktene. Det er hvertfall greit å få utelukket jordingsproblemer. Jeg ville hvertfall sjekket jordingen mellom batteri og karosseri, motor og karosseri, samt at bensinpumpa har godt med strøm.

For å være litt grei med elektronikken i bilen, vil jeg imidlertid anbefale å sette inn en kondensator på anlegget, da slipper bilen og oppleve drastiske spenningsfall og dere vil få mer punch i anlegget som rosin i pølsen.

 

 

 

Endret av Hawkon88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Hawkon88 skrev:

For å være helt ærlig med deg, noe som alle her prøver å si, IKKE konkluder med at det er hverken dyser eller toppakning som er gåen, selvom logikk skulle tilsi det. Det kan være mange ting som gir deg lignende symptomer, men problemet er egentlig sammensatt. 

Høy kmstand betyr ikke at toppakningen er gåen. En toppakning er i utgangspunktet evigvarende hvis helsen til motoren ellers er god. For å feilsøke mer rundt toppakning kan du ta en kompresjonstest på sylindrene. Vær dog oppmerksom på at heller ikke det vil gi deg en klar indikasjon, da manglende kompresjon kan skyldes slitte ventiler og stempelringer også. Begge disse to tingene, kan også gi oljeforbruk med blå røyk som konsekvens. Det er slettes ikke unormalt hvis veivhusventilasjonen er tett og høy kmstand har fått slite på ventiler og stempelringer.

Sennep i oljen kan skyldes kondens også. Oljesystemet er ikke et lukket system, dvs at fukt fra luften vil kunne blande seg med oljen. Fjern guggen, vær sikker på at veivhusventilasjonen er i orden, bytt olje og kjølevæske. Pass på at kjølesystemet er i orden og fungerer som det skal, og kjør motoren en god og lang tur. Deretter kan du se på nytt, om det er sennep i oljen.

 

Dysene slutter ikke å fungere "plutselig", slik du opplever når motoren dauer. Hvis en dyse begynner å bli dårlig, endrer den sprøytebilde og spruter ugjevt. Det vil du kunne oppleve som ruskete gange da motoren vil slutte å gå gjevnt når problemet blir tydelig nok. Sammen med problemet med blinkende batterilys, vil jeg hvertfall foreslå at du sjekker jordingspunktene. Det er hvertfall greit å få utelukket jordingsproblemer. Jeg ville hvertfall sjekket jordingen mellom batteri og karosseri, motor og karosseri, samt at bensinpumpa har godt med strøm.

For å være litt grei med elektronikken i bilen, vil jeg imidlertid anbefale å sette inn en kondensator på anlegget, da slipper bilen og oppleve drastiske spenningsfall og dere vil få mer punch i anlegget som rosin i pølsen.

 

 

 

Okay, takk for svaret! Skal sjekke litt mer på om hva som er gærent.. så i dag at vifta i fronten ikke går rundt, kjøleveska går heller ikke rundt og den er kald..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...