Gå til innhold

Bmw e39 avgass og drivstoff


Steinsviken
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

Har en e39 520ia som eg holder på med eu godkjenning.

Der eg sliter med avgass/lamdaveriene utifrå eu kravene.

Så lurte eg på om noen  har noen tips? 

Lamda va røket tidligere når den var på første kontroll og dr blitt byttet, slik at alt e i orden nå.

Var på ettterkontroll idag 01.12 og avgass va altfor høy.. 

Også lurte eg på om noen har vert borti et vanvittig drivstoff forbruk, fylte 35liter igår og har kjørt 6-7 mil nå og har omtrent brukt opp bensinen eg fylte.

Noen som har tips/kan hjelpe meg?

 

Endret av Steinsviken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diagnose utstyre som ble brukt er samme som bmw verksted bruker :)

Hr tenkt tanken på å prøve e85 trikset, da eg begynner bli lei.. siden avgassen ble værre når eg satt orginal eksos  da eg fikk først feilen når det stod gs eksos på bilen 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at lambda kan sjekkes live. LMM også. Vet du om dette er gjort?

Sjekk falsk luft fra og med luftfilterboks og innover. Du skriver ikke hva slags motor du har, men hvis du har M52TU eller M54, så sjekk blindpluggen på innsugingsmanifolden...inn mot torpedo veggen.

Sjekk om du har utett toppdekselpakning slik at det kommer olje ned i plugghull.

Tett veivhusventilasjon fører til økt oljeforbruk som slår ut på avgass.

Vanskelig å løse dette uten å egentlig ha så mye konkrete opplysninger.

Hva slags diagnose system ble brukt? Hva er motorkoden din...enkel eller dobbel  vanos?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkuratt hatt samme probleme!, på  en e36 325.  løsningen min var,  bytt tennplugger fyll på 98, + en ny catalysator på biltema for 899 kr som jeg ssveiste inn rett bak org cat. gikk lett igjennom, grønnere en en hybrid! (Y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, vetlens95 skrev:

Akkuratt hatt samme probleme!, på  en e36 325.  løsningen min var,  bytt tennplugger fyll på 98, + en ny catalysator på biltema for 899 kr som jeg ssveiste inn rett bak org cat. gikk lett igjennom, grønnere en en hybrid! (Y)

og kjør motoren alt den makter oppover en bakke eller noe. rett før visning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min egen bil, e39 520iAT med M52TU motoren har Schmiedmann racing eksos og går rglatt gjennom avgasskravene. Sikkert fordi den har gått bare 314 000 km.. :-D

Men til trådstarter....med et drøyt bensinforbruk går jo mistanken fort mot lambda, men problemet er at det kan være andre ting. Dårlige coiler, dårlige plugger, dårlig kontakt/irring flere steder, oljesøl i plugghull, dårlig VANOS, ... osv

Men man skulle tro at det i det minste kommer feilkoder på misfire og tilsvarende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mye som kan spille inn her og alle kan ha sine teorier 😊

 

Motor er m52b20 enkel vanos.. men eg er usikker på om det er en slik motor som står i, da at informasjonene ved diagnose får eg opp at girkasse stammer fra en e39 528 2001 model..

 

Men har tenkt prøve meg med 50/50 e85/bensin blanding.. evt ta en sjekk av coiler,plugger osv.

Ifølge km er motor/karroseri gått 302 628 nå hos meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du fortsatt har enkel vanos motor selv om den kan ha vært byttet. Vet du noe om oljeforbruk på den?

Hvis du får hjelp av andre enn BMW husk at bilen din er ikke OBD2 kompatibel, så et BMW system må brukes. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa , det regner eg og med at det står en enkel vanos oppi dær fortsatt 😊

Skal prøve meg på å blande i litt e85 fra banebilen på tanken og se om det blir bedre på avgassen da :-) 

 

Bilen bruker ikke olje, men ryker litt blått innimellom, så mistenker at veivhusventilasjonen kunne vært byttet å snart toppakning.. men bruker verken olje eller vann da.

 

Bruker servo olje da simmringer på tann stanga e ødlagt 😅

 

Klar over det, med obd2 osv. men han som tok diagnose for meg har jobbet på Jæger verksted i mange år og har akkurat samme programvare for bme diagnose som de hadde. og har selv ett diagnose program som gav samme feilmelding med lamda som va røket :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...