BigDog Skrevet Desember 18, 2016 Share Skrevet Desember 18, 2016 Driver feilsøk på 316 1,9l e46 2001mod. Hadde feilkode på kamakselsensor, og har byttet denne, men motor fusker fremdeles. Har nå ingen feilkoder, men bilen går dårlig, stopper på tomgang, fusker, og skyter i luftfilter. Må drive og jukke på gassen for å få opp turtall ellers bare bøler den, og stopper. Har utført følgende: 1. Lest ut feilkoder med TEXA, 1 aktiv feilkode på kamakselsensor, skiftet denne. Bilen starter lettere, men går like dårlig. 2. Sk. bensinfilter, og luftfilter samt dyserens. Dette hjalp heller ikke. 3. Kontrollert tennplugger, disse ser helt ok ut bortsett fra at de er sotet (fet blanding, eller ufullstendig forbrenning?) 4. Har forsøkt å koble ut luftmengdemåler. Får da en jagende tomgang (Nød program), men ellers ingen bedring. 5. forsøkt å dra ut spjeldpositionsgiver, bilen går da på ca. 1500rpm (Nød program), men ellers ingen bedring. 6. Forsøkt å aktivere tankutluftingsventil (med TEXA) bilen går da med 1000-1200rpm. men skyter fortsatt i luftfilter. Har ikke kunnet teste Coilen, men lurer på om det kan være årsak, men ville den ikke da sette feilkode på misfire? Er det noen som har opplevd liknende problem? Det er sikkert noe jeg ikke har tenkt på å sjekke, og jeg ville sette stor pris på litt hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fekzen Skrevet Desember 18, 2016 Share Skrevet Desember 18, 2016 Hallå hallå, Det är inte säkert att det är tändningen som problemet rör utan det kan faktiskt vara problem med blandningen. För om du har något luftläckage någonstans så kan det bli så där. Så jag skulle undersöka allt mellan LMM och motor så att du inte har luftläckage där. Ett sätt är att provtrycka systemet med en garagekompressor. Du kan då ta bort LMM och sätta något stopp där, tex en sprayburk-botten brukar va lagom stor. Då får du ett slutet system som du kan trycksätta och se om något läcker. Mvh Andreas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BigDog Skrevet Desember 18, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 18, 2016 Hei, Takk for tipset Gjorde som du foreslo, og fant at slangen til veivhusventilationen er morknet helt opp. Jeg klemte igjen slangen ved toppdekslet, og da gikk bilen jevnt på tomgang. Ved gasspådrag fusker den, og skyter fremdeles. Ikke så ille som før. Regner med at det kanskje er flere hull i slangen, og bestiller en ny i morgen. så får vi se. Igjen, TUSEN takk for tipset, og jeg vil poste igjen så snart jeg har byttet slangen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fekzen Skrevet Desember 19, 2016 Share Skrevet Desember 19, 2016 Härligt att höra! Skönt att det var det felet, är lätt fixat. Är ett ganska vanligt fel vid tex turbokonvertering så därför jag vart med om det i kundprojekt flera gånger fölut. Mvh Andreas Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BigDog Skrevet Desember 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2016 Hei, Har nå fått byttet åndeslangen, og bilen går nå på tomgang. MEN! nå kommer det en feilkode som heter 8D "lambda justering lukket" denne feilkoden er aktiv. Har forsøkt å trykksette systemet på nytt, men finner ingen flere lekkager. Mvh. Owe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet Desember 20, 2016 Share Skrevet Desember 20, 2016 Har du mulighet for live målinger med diagnose utstyret ditt? Lambda bør sjekkes. Skal grovt sett variere mellom 0,15V og 0,85v. LMM kan også måles live. Da ser du fort om den fungerer. Men jeg tipper at med et BMW diagnose system ville du muligens fått ut mere info. INPA eller ISTA+/Rheingold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BigDog Skrevet Desember 20, 2016 Forfatter Share Skrevet Desember 20, 2016 Hei, LMM ligger på +/- 11 kg pr time på tomgang, og jeg tror lambdasondene er innenfor spenningen du nevnte. Hvis jeg kobler fra LMM så begynner den å jage på tomgang (nødprogram) så det virker som den henger med. Var ute å kjørte en tur nå, og det virker som om den begynner å gå seg til. Har ikke fått noen ny motorlampe etter jeg slettet feikodene sist. Har også nullstillt adaptionsdata slik at den kan "lære seg på nytt" så vi får sei løpet av noen km nå. Tar kvelden nå, men fortsetter en dag det blir litt tid til overs. Takk for hjelpen Mvh Owe MrBrum reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå