Gå til innhold

N57-motor - ikke kontakt med glødemodul


bareBård
 Share

Anbefalte innlegg

2011 F11 525d 3.0 N57-motor.

Jeg har fått en permanent feilkode: 28CE00 - LIN, Glow Control module Missing (eller noe lignende).Kommer tilbake umiddelbart etter sletting.

Jeg antar det betyr at ikke er kontakt mellom motorstyring og glødemodul. Modulen får strøm, og kontakt og kabler ser bra ut. Tidligere fikk jeg 'Please wait, preheating' i et lite sekund ved kaldstart. Det gjør jeg ikke nå.
Alt tyder vel egentlig på at glødemodulen er død, det er visst ikke uvanlig, MEN motoren starter lett selv om det er -10℃ og går rimelig pent. Jeg trodde den skulle vært tungstartet uten gløding.

Skal disse motorene normalt bruke noe tid på gløding?

Jeg synes også det er litt rart at denne feilen ikke trigger motorlampe eller lignende varsling. Rart om den bare gir opp gløding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan både være plugg og gløderelè. Har selv byttet begge ting på min. Dog har jeg en E91 3 serie, kan være at på din har de kommet "lenger" på feilmelding. Min var det ikke mulig å se om det var pluggene eller relè. Byttet først plugger, deretter relè. Relè er en smal sak å bytte på disse motorene. 2 skruer og noe knotete kontakter å få løs, men ellers ok. Koster 1500 ny på Bavaria, eventuelt 600 på ebay.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, maggi1810 skrev:

Det kan både være plugg og gløderelè. Har selv byttet begge ting på min. Dog har jeg en E91 3 serie, kan være at på din har de kommet "lenger" på feilmelding. Min var det ikke mulig å se om det var pluggene eller relè. Byttet først plugger, deretter relè. Relè er en smal sak å bytte på disse motorene. 2 skruer og noe knotete kontakter å få løs, men ellers ok. Koster 1500 ny på Bavaria, eventuelt 600 på ebay.

http://www.ebay.com/itm/FOR-BMW-E46-E90-E91-E92-E60-E61-E64-E65-DEISEL-GLOW-PLUG-CONTROL-RELAY-OEM-BERU-/171834966828?hash=item280229832c:g:znEAAOSw3ydViWJ5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være glødepluggene med den feilkoden?
Virker rart. Da ville jeg vel fått feilkode på den/de spesifikke pluggene? Denne modulen må vel være såpass intelligent?
Nå får jeg feil med databussen.

49 minutter siden, maggi1810 skrev:

Det er GSE102 til M57-motor. Etter boka skal jeg ha GSE108 (12218591724) til N57. Den er faktisk billigere på Koed enn på eBay.
Modulene ser veldig like ut, jeg ville prøvd 'feil' modul hvis jeg hadde den tilgjengelig, men jeg får vel legge på de ekstra hundrelappene og bestille riktig. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Beklager, gikk litt fort her gitt. Ser at jeg kjøpte samme del som deg, den har samme delenummer som den du trenger.  

Uansett, skal være en enkel sak å bytte, vi har samme motor. Ta av motordeksel, så vil du se at delen siter delvis under innsuget, er noe trangt. Måtte bruke en tang på den ene kontaktet, da den satt litt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er modul bestilt, så får vi se hva som skjer.

Snakket akkurat med en med F11 520d (N47). Han hadde aldri sett "Please wait, preheating", han trodde ikke den skulle gløde. Da blir det diagnose på den bilen straks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎01‎.‎02‎.‎2017 at 17.05, bareBård skrev:

Da er modul bestilt, så får vi se hva som skjer.

Snakket akkurat med en med F11 520d (N47). Han hadde aldri sett "Please wait, preheating", han trodde ikke den skulle gløde. Da blir det diagnose på den bilen straks.

Er ikke et ukjent problem visstnok. Håper det ikke er pluggene som opprinnelig er årsaken til problemet. Fikk beskjed på Bavaria hos han på delelageret at de alltid byttet plugger først, deretter modul. Da pluggene kunne ødelegge modulen. Nå har ikke jeg samme bil som deg, så vet ikke om dette er også er gjeldene på din.

Lykke til, kan være greit å få i gang korrekt gløding nå som det er meldt noen minus igjen. :=)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg fikk byttet modulen for noen dager siden.

Jeg valgte å la innsuget sitte, jeg demonterte bare spjeldhuset. Det ble veldig trengt og fiklete, men det hadde sannsynligvis tatt lenger tid å demontere innsug.

Feilkoden kom ikke tilbake etter jeg nullstilte.
I kuldegrader tar det nå 2 sekunder fra jeg trykker startknappen til startmotoren begynner å gå. Sånn var det aldri før.

20170211_171535+_Large_.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk du opp feilmelding i instrumentpanel/iDrive pga. den ødelagte modulen, eller må man koble til diagnoseverktøy for å få fram denne? Lenge siden sist jeg har fått opp meldingen "Preheating. Please wait", og selv om det har vært en unormalt mild vinter så lang, så har det vært mange dager med minusgrader...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen synlige varsel. Alt grønt under "Vehicle status" eller hva det heter. Ingen utropstegn.
Oppdaget det tilfeldigvis da jeg hadde diagnoseprogrammet fremme for å se på en annen feil.

Det var mye derfor jeg lagde denne tråden. Jeg synes det er merkelig og urovekkende at bilen ikke varsler om en slik feil, den varsler jo om mange bagateller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel. Helt enig med deg, @bareBård! Denne feilmeldingen burde absolutt vises, uten å måtte ty til eksternt diagnoseutstyr.. Da bør jeg nok få sjekket min bil, da jeg ikke har fått beskjed om gløding på en god stund... Ut fra symptomene, så ser det ut som om min bil lider av samme feil som din. Hvor mye kostet modulen, mye jobb med å skifte den? Forresten, hvilket diagnoseprogram/utstyr brukte du? 

Endret av Gnaffert
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste feilkoder igjen i dag og nå var det ingenting på gløding. Suksess. :-)

On 18.2.2017 at 15.59, Gnaffert skrev:

@bareBårdHvor mye kostet modulen, mye jobb med å skifte den? Forresten, hvilket diagnoseprogram/utstyr brukte du? 

1100kr. Fiklete, men ikke spesielt vanskelig. Gjort på en time.

Jeg brukte Rheingold og hjemmelaget nettverkskabel.

On 18.2.2017 at 17.08, Otis skrev:

Om man ikke merker problemer med kald start så har man ikke problemer. 

Neida, ikke før man skal hjem fra hytta en sen kveld i 25 kuldegrader....

Endret av bareBård
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...