Froosh Skrevet Februar 1, 2017 Skrevet Februar 1, 2017 Heisann folkens. Ny pÄ denne siden, men tenkte jeg kunne hÞre om det var noen fagkyndige her som kunne hjelpe. Objekt: BMW E39, 2001 mod., 520i (2,2 liter utgave med 170 illsinte ponnier) HendelsesforlÞp: - Motorlampe dukker opp. - Plugger i diagnoseapparatet og gir feilmelding pÄ O2 sensor nr. 2. - FÄr beskjed om at bilen lekker olje etter en parkering. - KjÞrer bilen noe etterpÄ, ingen merkbar forskjell pÄ oljenivÄ. - Bilen stÄr ett par dager, starter bil igjen og den gÄr regelrett som en fiskeskÞyte. - PrÞver Ä kjÞre, men er kontinuerlig halvdÊv. - DÞr etter et lite gasspÄdrag. - Starter igjen med engang, motor rister, dÞr ved gasspÄdrag. Det samme skjer hver gang jeg starter. Den starter altsÄ hver gang, uten problemer. - Lekker ogsÄ olje nÄ, men ser ikke hvor ifra. - Tauer jÊvelskapet i garasjen. Plugger i diagnosegreia og den viser "random/multiple cylinder misfires" + en lambda sonde. - PrÞver Ä lokalisere oljelekkasjen, har samlet seg opp olje i "kjÞlegropene" i blokka pÄ underside av innsugsmanifold og oljefilterhuset. Finner fortsatt ikke ut hvor oljen kommer fra. - Tar en rÄ - sjanse og bestiller kamaksel pos. sensor (begge to) og lambda. LÞste ikke en dritt. - Bilen starter nÄ ogsÄ som vanlig, uten problemer. HÞrer at den sliter, rister, gÄr ikke pÄ alle sylindere, helt ujevnt og lavt turtall. Litt gass = kveler seg. - Tar en titt pÄ oljefilteret og ser at det har trukket seg helt sammen, altsÄ MYE sammen. Alle rillene var helt sammenklistret og filteret ser nesten ut som et timeglass, merkelige greier. -  Setter i et nytt oljefilter.  - à pnet oljelokket, tenkte kanskje veivhusjÊvelskapen var tett (Byttet hele driten for 2 Är siden), ingen forskjell der heller. - StÄr nÄ rÄdlÞs sammen med ett stk bayer som har et heftig illebefinnende. Noen som har peiling? Note. Hadde ogsÄ rift i innsugsbÊljen etter luftmengdemÄler, byttet den ogsÄ, lÞste heller intet. Takker og bukker for innspill og bidrag.  Mvh TyskertÞs.
Evopower Skrevet Februar 1, 2017 Skrevet Februar 1, 2017 (endret) Jeg vil tippe det er toppdekselpakningen din som er tÞrket ut, sprukket og gjÞr at det lekker olje (helt normalt pÄ bmw bensin). NÄr du bestiller ny pakning fÞlger det med tetninger rundt plugghullene. Disse har sikkert ogsÄ sprukket og det kommer olje ned i pluggene som skaper misfire. litt spesielt at det er olje pÄ innsigsiden, da motoren ligger mot eksos siden og det er her det drypper nÄr pakningen tÞrker ut. Jeg ville ogsÄ sjekket oljetrykket/byttet oljetrykksbryter. Kan jo hÞres ut som f.eks tett pickup sil=lavt oljetrykk=bensinpumpe kutter. Ta av oljepÄfyllingslokket nÄr motor gÄr, for Ä hÞr etter forskjell i gangen. Men med nytt veivhusfilter som du har, tviler jeg pÄ at det er der feilen ligger. HÄper du har noen holdepunkter her  bytt plugger nÄr du er i gang og ta det derifra. Lykke til! Edit: bensinfilter?? Endret Februar 1, 2017 av Evopower
Froosh Skrevet Februar 3, 2017 Forfatter Skrevet Februar 3, 2017 Takker for svar. AngĂ„ende toppdekselpakningen sĂ„ ble den byttet for 2 Ă„r siden, sĂ„ kan ikke skjĂžnne at det kan vĂŠre den. Men som nevnt, er det dette med oljen som har samlet seg opp i kjĂžlegropene og da ikke pĂ„ eksos siden, og at oljefilteret hadde trukket seg sammen (som om det har vĂŠrt vakum i oljefilterhuset). Har prĂžvd Ă„ ta av oljelokket, og har ikke merket noe forskjell da. Pluggene er dessverre ogsĂ„ ganske nye (1,5 Ă„r). Bensinfilter er en mulighet derimot, sĂ„ skal sjekket ut det.Â
MrBrum Skrevet Februar 4, 2017 Skrevet Februar 4, 2017 Det er nok toppdeksel pakningen som lekker. Det jeg har erfart pĂ„ bilen, M52TUB20 motor, er at selv om veivhus ventilasjonen er byttet og tilsynelatende i orden.....sĂ„ hender det vinterstid at det dannes kondens i veivhusventilasjonen og fryser. NĂ„r den er frosset sprenger den ut toppdekselpakningen og det kommer olje utenpĂ„ blokka, men ogsĂ„ oppi plugghullene. Sjekk at kanalen i peilepinne rĂžret er Ă„pen og at o-ringen der er tett. Â
Froosh Skrevet Februar 7, 2017 Forfatter Skrevet Februar 7, 2017 Driver Ä tester ut her, sÄ kommer tilbake med mer info nÄr jeg fÄr tid. Men kjapt spÞrsmÄl; nÄr jeg setter pÄ tenninga, skal bensinpumpa slÄ seg pÄ for deretter av, etter kort tid? Eller skal den stÄ Ä gÄ hele tiden? Har forresten m54 motor. Bare for info.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ