GĂ„ til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann folkens.

Ny pÄ denne siden, men tenkte jeg kunne hÞre om det var noen fagkyndige her som kunne hjelpe.

Objekt: BMW E39, 2001 mod., 520i (2,2 liter utgave med 170 illsinte ponnier)

HendelsesforlĂžp:

- Motorlampe dukker opp.

- Plugger i diagnoseapparatet og gir feilmelding pÄ O2 sensor nr. 2.

- FÄr beskjed om at bilen lekker olje etter en parkering.

- KjÞrer bilen noe etterpÄ, ingen merkbar forskjell pÄ oljenivÄ.

- Bilen stÄr ett par dager, starter bil igjen og den gÄr regelrett som en fiskeskÞyte.

- PrĂžver Ă„ kjĂžre, men er kontinuerlig halvdĂŠv.

- DÞr etter et lite gasspÄdrag.

- Starter igjen med engang, motor rister, dÞr ved gasspÄdrag. Det samme skjer hver gang jeg starter. Den starter altsÄ hver gang, uten problemer.

- Lekker ogsÄ olje nÄ, men ser ikke hvor ifra.

- Tauer jĂŠvelskapet i garasjen. Plugger i diagnosegreia og den viser "random/multiple cylinder misfires" + en lambda sonde.

- PrÞver Ä lokalisere oljelekkasjen, har samlet seg opp olje i "kjÞlegropene" i blokka pÄ underside av innsugsmanifold og oljefilterhuset. Finner fortsatt ikke ut hvor oljen kommer fra.

- Tar en rÄ - sjanse og bestiller kamaksel pos. sensor (begge to) og lambda. LÞste ikke en dritt.

- Bilen starter nÄ ogsÄ som vanlig, uten problemer. HÞrer at den sliter, rister, gÄr ikke pÄ alle sylindere, helt ujevnt og lavt turtall. Litt gass = kveler seg.

- Tar en titt pÄ oljefilteret og ser at det har trukket seg helt sammen, altsÄ MYE sammen. Alle rillene var helt sammenklistret og filteret ser nesten ut som et timeglass, merkelige greier.

-  Setter i et nytt oljefilter.  

- Åpnet oljelokket, tenkte kanskje veivhusjĂŠvelskapen var tett (Byttet hele driten for 2 Ă„r siden), ingen forskjell der heller.

- StÄr nÄ rÄdlÞs sammen med ett stk bayer som har et heftig illebefinnende.

Noen som har peiling?

Note. Hadde ogsÄ rift i innsugsbÊljen etter luftmengdemÄler, byttet den ogsÄ, lÞste heller intet.

Takker og bukker for innspill og bidrag.

Mvh TyskertĂžs.

Skrevet (endret)

Jeg vil tippe det er toppdekselpakningen din som er tÞrket ut, sprukket og gjÞr at det lekker olje (helt normalt pÄ bmw bensin). NÄr du bestiller ny pakning fÞlger det med tetninger rundt plugghullene. Disse har sikkert ogsÄ sprukket og det kommer olje ned i pluggene som skaper misfire. litt spesielt at det er olje pÄ innsigsiden, da motoren ligger mot eksos siden og det er her det drypper nÄr pakningen tÞrker ut.

Jeg ville ogsÄ sjekket oljetrykket/byttet oljetrykksbryter. Kan jo hÞres ut som f.eks tett pickup sil=lavt oljetrykk=bensinpumpe kutter.

Ta av oljepÄfyllingslokket nÄr motor gÄr, for Ä hÞr etter forskjell i gangen. Men med nytt veivhusfilter som du har, tviler jeg pÄ at det er der feilen ligger.

HÄper du har noen holdepunkter her :) bytt plugger nÄr du er i gang og ta det derifra. Lykke til!

Edit: bensinfilter??

Endret av Evopower
Skrevet

Takker for svar. 

AngÄende toppdekselpakningen sÄ ble den byttet for 2 Är siden, sÄ kan ikke skjÞnne at det kan vÊre den. 

Men som nevnt, er det dette med oljen som har samlet seg opp i kjÞlegropene og da ikke pÄ eksos siden, og at oljefilteret hadde trukket seg sammen (som om det har vÊrt vakum i oljefilterhuset). Har prÞvd Ä ta av oljelokket, og har ikke merket noe forskjell da. Pluggene er dessverre ogsÄ ganske nye (1,5 Är).

Bensinfilter er en mulighet derimot, sÄ skal sjekket ut det. 

Skrevet

Det er nok toppdeksel pakningen som lekker. Det jeg har erfart pÄ bilen, M52TUB20 motor, er at selv om veivhus ventilasjonen er byttet og tilsynelatende i orden.....sÄ hender det vinterstid at det dannes kondens i veivhusventilasjonen og fryser. NÄr den er frosset sprenger den ut toppdekselpakningen og det kommer olje utenpÄ blokka, men ogsÄ oppi plugghullene. Sjekk at kanalen i peilepinne rÞret er Äpen og at o-ringen der er tett.

Skrevet

Driver Ä tester ut her, sÄ kommer tilbake med mer info nÄr jeg fÄr tid.

Men kjapt spÞrsmÄl; nÄr jeg setter pÄ tenninga, skal bensinpumpa slÄ seg pÄ for deretter av, etter kort tid? Eller skal den stÄ Ä gÄ hele tiden? Har forresten m54 motor. Bare for info.

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...