Gå til innhold

Mulig gåen toppakning, hva nå?


benjadin
 Share

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk,

Jeg har en 2007-modell facelift E87 118i med 151 000 km på telleren som jeg kjøpte for åtte måneder og 4000 km siden. Jeg skiftet olje selv i november og så da ikke noe galt. Imidlertid har det luktet litt svidd olje av motoren når bilen står stille i etterkant, men jeg trodde det bare var oljesøl på utsiden som brant av (sølte olje mens jeg fylte på).

Vel. Den brente lukten har aldri gitt seg, og for to dager siden la jeg merke til majones under kjølevæsketanklokket. Dro på verksted der de trykktestet kjøleanlegget og fant et trykkfall på 0,7 bar i løpet av en time. I tillegg ser de hvit røyk fra eksosen. Kjølevæsketanken har ikke tømt seg, både kjølevæske- og oljenivå har vært ok hele tiden. Bilen har ikke gått varm, det lyser ingen lamper, og den bærer heller ikke preg av å lide av noen sykdom. Fungerer tilsynelatende som den skal, altså.

DISCLAIMER: Jeg mangler både kompetanse, verktøy og plass til å mekke på, så å skaffe meg en Haynes-manual og gjøre ting selv er ikke et alternativ.

Mitt spørsmål 1: Kan dette være noe annet enn toppakning, eller er det så å si utelukket med en annen årsak?

 

Jeg har fått et pristilbud på 20 000 kroner for å bytte toppakningen, som inkluderer plansliping naturligvis.

Mitt spørsmål 2: Hvor sannsynlig er det at det kan være noe mer som er galt? Kan det være noe annet feil med bilen som i sin tur har gjort at toppakningen har røket? Med andre ord, bør jeg forvente at dette plutselig blir enda mer omfattende?

 

Så til det siste, og avgjørende: Jeg har egentlig tenkt å kvitte meg med denne bilen snart. Hva ville dere rådet meg til dersom valget står mellom dette:

  1. Prøve å selge bilen som den står og opplyse om sannsynligvis defekt toppakning, og prisavslag på 20 000 kroner?
  2. Fikse toppakning (og muligens andre ting som kan være galt, ref. det jeg spurte om over) og selge bilen til kurant pris.
  3. Det samme som alternativ to, men i tillegg beholde bilen frem til juni, som er tidligste tid for å ta EU-kontroll, og da fikse det som må til (foreløpig ingen tegn til at noe må byttes, men man vet jo aldri), få bilen godkjent for to år til og kanskje få mer for den enn om jeg selger nå med EU-godkjenning ut oktober i år? Hvis jeg går for alternativ 3 kan jeg dessuten leie den ut på Nabobil i mellomtiden og få inn noen grunker der.

 

Jeg kan også nevne at jeg egentlig ikke har behov for bil i hverdagen, har kun brukt den til helgeturer og slikt, så den kan i prinsippet bare stå i ubegrenset tid. Jeg har m.a.o. ikke dårlig tid.

Endret av benjadin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan det er på disse, men tenker umiddelbart på om det er blitt gjort noe med veivhisventilasjon? mange biler har bytte intervaller på annethvært oljeskift og lignende. Om den er tett vil du få både brent oljelukt og majo i oljelokk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, viggo E34 skrev:

Vet ikke hvordan det er på disse, men tenker umiddelbart på om det er blitt gjort noe med veivhisventilasjon? mange biler har bytte intervaller på annethvært oljeskift og lignende. Om den er tett vil du få både brent oljelukt og majo i oljelokk...

Interessant tips! Men det forklarer kanskje ikke gulhvit guffe i kjølevæsken? Det er nemlig der det er mest tydelig synes jeg, men litt under oljelokket også.

Endret av benjadin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har kjørt 4000 km på 8 måneder ville jeg nok prøvd å brukt bilen litt jeg da. den har sikkert aldri blitt gjennomvarm og slikt, og hvit røyk av eksosen vil være veldig vanlig da eksosen har mye kondens pga lite kjøring.

 

0,7 bar på en time kan være lekasje en plass siden den har mistet vann.

 

ville sjekka alt for lekasjer jeg og kjørt bilen gode turer javnt og sett hva som skjer. 20 000 for den jobben ville jeg prøvd litt annet først gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Morty999 skrev:

Om du har kjørt 4000 km på 8 måneder ville jeg nok prøvd å brukt bilen litt jeg da. den har sikkert aldri blitt gjennomvarm og slikt, og hvit røyk av eksosen vil være veldig vanlig da eksosen har mye kondens pga lite kjøring.

Jeg kjører sjelden ja, men når jeg først kjører er det som regel et godt stykke... men ja, det var jo faktisk det de sa på verkstedet også. Jeg skulle bare kjøre med den og ta kontakt hvis den gikk tom for vann eller overopphetet eller noe.

 

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men testa de ikke om det var kommet co i kjølevannet da?  

Det er en god kilde til om toppakning er gåen. Gugga i kjølevannet er kan kanskje komme fra andre plasser som kjølevannet passerer?

Som nevnt over så kan hvit eksos komme fra kondens som oppstår fra mye småkjøring. Samme gjelder majones i lokket.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit eksos er nokså vanlig. Mye kondens i eksosen på denne årstiden. Trykkfallet tror jeg nok er en lekkasje på utsiden av motoren. Disse bilene har O ringer på alt av sensorer og slanger. Disse kan dryppe litt. Gugga kjølevannet ville jeg ganske enkelt rengjort lokk og alt du klarer, deretter fylt på ny væske (type blå). Kan være noen har blandet den med andre kjemikalier uten at du vet det, og dermed blir det belegg. Ellers støtter jeg det som sies med å få bilen skikkelig varm. Kjør den en halv time. Finn deg noen lange gode bakker og ta gjentatte akselerasjoner på 2 eller 3 gir fra 3000 omdreininger og opp til turtallsperra :) Høres ut som motoren din er fin innvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag gjorde jeg som jeg ble anbefalt av noen av dere, kjørte en god runde på 45 minutter med gasspådrag opp til rødmerking i oppoverbakke i 2. og 3. gir. På forhånd tørket jeg av det som var av guffe under kjølevæskelokket - den var litt gråaktig. På det første bildet under ser man hvordan undersiden av lokket så ut før jeg tørket av. 

Jeg dyppet også litt papir ned i selve tanken. Det var muligens en veldig tynn hinne av noe gråaktig på toppen (var bare litt tegn til noe grått på papiret) men ellers bare klar væske.

Etter 45 min kjøring har ikke kjølevæskenivået minket noe etter det jeg kan se, og det har ikke kommet ny guffe på tanklokket. Etter kjøringen og med varm motor på tomgang kommer det ikke noe synlig røyk eller damp ut av eksosrøret.

MEN, etter kjøringen la jeg merke til noe som ser ut som svetting på ene siden av motoren, i overgangen mellom det jeg antar er toppen og selve blokka - stemmer det? Se bildene. Jeg tror ikke det var fuktig her før jeg begynte å kjøre. Hva kan det bety?

Og hvordan kan det henge på greip at verkstedet mitt målte trykkfall på 0,7 bar på en time i kjølesystemet når jeg ikke kan se at kjølevæskenivået minker?

IMG_0540.jpg

IMG_0551.jpg

IMG_0552.jpg

IMG_0554.jpg

IMG_0556.jpg

IMG_0557.jpg

IMG_0558.jpg

IMG_0560.jpg

Endret av benjadin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den olje svettinga er fra topp-dekselet: Dekselet som beskytter toppen. Gammle pakninger kan bli harde i gummien og tette dårligere. Helt normalt, er billig å kjøpe ny+noe skruing for å skifte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, MaWeRiCk skrev:

Den olje svettinga er fra topp-dekselet: Dekselet som beskytter toppen. Gammle pakninger kan bli harde i gummien og tette dårligere. Helt normalt, er billig å kjøpe ny+noe skruing for å skifte. 

Tusen takk for hjelpen altså, og til alle her som tar seg tiden til å hjelpe en amatør på vei. Dere har potensielt spart meg for mange tusenlapper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...