laffe Skrevet Mars 10, 2017 Share Skrevet Mars 10, 2017 Hei. Jeg hadde min bruktimporterte 2008 mod E61 520d inn på verksted pga rust på bakluka. Først så det ut til at det gikk greit og det skulle bli fikset på rustgaranti. Men så ble det avvist pga. manglende utført Vehicle Check. Jeg dokumentert da at denne hadde blitt gjort i 2015 (på BMW verksted), men de hadde glemt å krysse den av i servicehefte. Fikk likevel garantisaken avvist da det ikke hadde blitt utført Vehicle Check mellom 2009 og 2015, selv om dette skulle vært gjort hvert 4. år. Jeg er usikker på hvor dette kravet om hvert 4.år kommer fra da iDrive i bilen legger opp til at den skal gjøres hver 60000km såvidt jeg kan se. Vehicle Checken som ble gjort høsten 2015 ble gjort siden iDrive varslet om at det var tid for det. Jeg mener uansett at manglende vehicle check mellom 2009 og 2015 er urelevant såfremt rusten ikke var der eller ble oppdaget på kontroll i 2015. Da er ikke manglende kontroll årsaken til at rusten kom/fikk utvikle seg. Slik jeg har forstått det skal det være årsakssammenheng mellom feil og manglende service før garantivilkåren ikke blir gjeldene. Men jeg er ikke skråsikker på dette Noen som har erfaring med tilsvarende saker og har råd/tips eller synspunkter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 10, 2017 Share Skrevet Mars 10, 2017 Jeg var borte noe lignende. Men jeg har bare overskredet min vehicle check med ca 1 år. Så de godkjent rust garanti, ved at de fikk ta vehicle check før rustutbedringen. De likte dog ikke at det ikke var komplett service hefte, men jeg argumenterte for at jeg tok de selv og fremviste kvitteringer for delekjøp, så var det også ok. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Mars 14, 2017 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2017 Ok. Bilen min har forøvrig komplett servicehefte med de fleste servicer tatt på merkeverksted. Kun et innimellom oljeskift som ikke er tatt på merkeverksted så vidt jeg husker. Men dessverre tydeligvis også en Vehicle Check som mangler. Jeg synes fortsatt det er i overkant strengt å avvise det som garantisak siden sjekken i 2015 ikke avdekket noen rust, men vanskelig å komme videre med dette synspunktet. Følgende Nettavisen-artikkel sier at det må vises til årsaksammenheng mellom manglede service og oppstått feil, men jeg vet ikke hvor de har dette fra. Finner ikke at det er noe lovverk på det. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html Snakket også med forbrukerrådet som ikke hadde noe fornuftig å komme med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet Mars 14, 2017 Share Skrevet Mars 14, 2017 Er du sikker på at det er BMW nordic som er vanskelig og ikke bare forhandler? Har de faktisk søkt videre? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
laffe Skrevet Mars 14, 2017 Forfatter Share Skrevet Mars 14, 2017 Trodde først det var BMW Nordic som var vanskelige. Men fant ut at det kun er forhandler som har sagt nei basert på de retningslinjer de har, og at det ikke er søkt videre til BMW Nordic. Dessverre virker det ikke mulig å ta kontakt med BMW Nordic selv, og forhandler virket heller ikke interessert i å gjøre det. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå