Bjorni11 Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 Hei, Jeg vurderer å kjøpe en brukt bmw 1serie (116i ish) evnt 3-serie, 2005-2007 modell. Etter rask research på nettet har jeg funnet ut et problem ved serien - registerkjedet, som tydeligvis svært ofte før 150-200 tusen km må byttes... Noe som koster 30 tusen. Men vet noen egentlig hvor utbredt dette er? Er det slik at man nermest må forvente at det ryker, eller er det gjerne ikke mer enn i 1 av 10 biler (som fortsatt egentlig er for mye)? Takker på forhånd for svar! Håper på hjelp på dette! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 Er et relativt vanlig problem ja. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjorni11 Skrevet April 21, 2017 Forfatter Share Skrevet April 21, 2017 På biler som det allerede er byttet på da, kan man forvente at det ikke kommer til å skje på nytt på disse? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 Bmw sluttet kampanjen med utskifting/"oppgradering" av disse kjedene fordi det viste seg at de likevel var utsatt for havari, så det kan nok skje uansett.. Det skjedde med min 116i, men jeg ville nok kjøpt samme bil igjen hvis jeg fikk behov for en sånn type bil igjen Alle biler har risiko for feil. Om det er turbo, register, girkasse osv, så er det uansett kjedelig hvis noe skjærer seg. Men det er like stor sjangse for at det aldri skjer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Djwik Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 er fare for at det ryker selv om det er byttet En ting som er veldig viktig på de motorene er oljeskift de motorene er satt i 25-30.000km olje service intervall bytter du olje vær 10000km eller 1 gang i året så holder det spørs hvor mye du kjører ofc.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel. Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 Også bør du vel velge riktig og best mulig olje. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjorni11 Skrevet April 21, 2017 Forfatter Share Skrevet April 21, 2017 Takk for svar! Et annet spørsmål : er automatgiren på en 2007 118i god? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Djwik Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 Automatkassen er bra ja bare husk å få byttet olje å filter hvert andre år og Evt flush kassa samtidig da er du bedre rustet for Evt feil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggi1810 Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 5 timer siden, Bjorni11 skrev: Hei, Jeg vurderer å kjøpe en brukt bmw 1serie (116i ish) evnt 3-serie, 2005-2007 modell. Etter rask research på nettet har jeg funnet ut et problem ved serien - registerkjedet, som tydeligvis svært ofte før 150-200 tusen km må byttes... Noe som koster 30 tusen. Men vet noen egentlig hvor utbredt dette er? Er det slik at man nermest må forvente at det ryker, eller er det gjerne ikke mer enn i 1 av 10 biler (som fortsatt egentlig er for mye)? Takker på forhånd for svar! Håper på hjelp på dette! Er vel ikke akkurat problemer med at kjede ryker på disse bilene. Men heller at kjedestrammeren har en design "feil" i fra fabrikk, noe som over tid får det til å bli slakk i kjedet. Som igjen fører til at det kan hoppe over en tann eller flere på kam/vanos hjulene. Dette i kombinasjon til at styreskinner som er i plastikk kan ryke pga dårlig strammer. Selvfølgelig kan kjede også ryke, men det skyldes nok annet også. Problemene med kjede skal være borte om man får byttet strammer før ting begynner å gå galt, naturlig nok. Hvis først uhellet er ute kan jo selvfølgelig alt skje med tanke på bøyde ventiler osv. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjorni11 Skrevet April 21, 2017 Forfatter Share Skrevet April 21, 2017 10 minutter siden, maggi1810 skrev: Er vel ikke akkurat problemer med at kjede ryker på disse bilene. Men heller at kjedestrammeren har en design "feil" i fra fabrikk, noe som over tid får det til å bli slakk i kjedet. Som igjen fører til at det kan hoppe over en tann eller flere på kam/vanos hjulene. Dette i kombinasjon til at styreskinner som er i plastikk kan ryke pga dårlig strammer. Selvfølgelig kan kjede også ryke, men det skyldes nok annet også. Problemene med kjede skal være borte om man får byttet strammer før ting begynner å gå galt, naturlig nok. Hvis først uhellet er ute kan jo selvfølgelig alt skje med tanke på bøyde ventiler osv. Jeg ringte en bmw forhandler og spurte om det var noe man kunne gjøre før uhellet var ute, for å hindre at noe skulle skje. Svaret var ifølge han kun å bytte hele registerkjedet. Men dersom det stemmer at det kun er å få byttet en strammer, så hørtes jo det ganske bra ut. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maggi1810 Skrevet April 21, 2017 Share Skrevet April 21, 2017 Man kan vel aldri garantere for noe, men kjenner flere som kun har byttet strammer. Står vel en del på nettet om det også. Stoler ikke helt på verkstedet, de skal tross alt tjene penger.... Men husk: Er jo ikke sikkert at kjede vil være et problem på den bilen du eventuelt kjøper. Er ikke en feil som dukker opp på alle 1 serier. Ville ikke ha tenkt alt for mye på dette, før det eventuelt skulle bli et problem. Bimmernew reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå