Gå til innhold

E91 rister ved svak bremsing


papertiger
 Share

Anbefalte innlegg

Hei,

opplever at E91'en rister ved svak nedbremsing. Følgende symptomer har gjort seg gjeldende:

- Merker mer når den er lasta godt bak (bagasje, folk) enn ved tom bil.

- rister i ratt og hele bilen ved svakt press på bremsepedalen.

- merker lite til ristingen når farten er under ca 60 km/t. Ved svak nedbremsing fra ca 80, merkes det helt til jeg kommer ned mot 60, så forsvinner nesten ristingen.

- kjenner ikke så mye ved skikkelig hard nedbremsing. Men det virker som at det avhenger av mengden last baki (?).

- trodde det forsvant ved bytte til sommerdekk, men ikke tilfelle.

Bilen har nå gått 169000km. Bremser bak ble byttet på 160000km. Bremser foran byttet på ca 80000km og har ifølge CBS i iDrive 6000km igjen. Dempere foran byttet på drøye 140000km. Dempere bak ikke byttet.

noen som vet hva dette kan være?

Har fått tips om hjullager bak da passasjer kjente svak risting bak. Samt bremser foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kast i skivene høres ut som en synder ja, men det kan også være slark i noe i forstilling.

Hjullager kan enkelt sjekkes ved å heve hjulet over bakken og kjenne etter slark ved å bevege rem og tilbake. Det kommer ofte skrapelyder om hjullager er gåent i lave hastigheter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. To verksteder (inkl Bavaria) sa det samme - mest sannsynlig bremsene foran. Så har bestilt Value Line service som var på tilbud hos Bavaria. 5350kr for ferdig skiftet klosser, skiver og slitasjesensor. Synes ikke det var så ille, tatt i betraktning at jeg hadde måttet ut med ca 4500kr bare i deler om jeg skulle gjort det selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, maggi1810 skrev:

Det var vel deler i fra Bavaria til den prisen håper jeg?

Jeg kan nesten garantere deg at det er bremsene dine foran, blir nok bra etter bytte skal du se:)

Til 5350 var det originale BMW deler inkl bytte. Til 4500kr er det uoriginale skiver og klosser fra GS/Koed kun for delene etter hva jeg fant. 

Var ute å prøvde den en tur ikveld, når den var tom i bagasjerom og baksete. Det er merkelig nok mye mindre vibrasjon ved samme nedbremsing når bilen er tom kontra full-lastet/litt last i bagasjerom og baksete. Skjønner ikke hvordan det henger sammen med bremsene? Mer vekt på bakakselen flytter tyngdepunktet bakover og sørger for mindre vekt på forhjulene, så vibrasjonen kjennes derfor kraftigere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...