Gå til innhold

M54B22 ~ M54B30 - Hva kan jeg få for denne?


Isaksen91
 Share

Anbefalte innlegg

  • 1 month later...

LMM, kan jeg bruke den fra 320' over på 330? Ser nå at dem har forskjellig delenr på koed, mens lamdasondene, coil og div har samme nr. 

Når jeg kobler den ut med motor på så skjer det ikke så mye, men når jeg kobler den på igjen så stopper motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masker godt alt, slå sentermerke med kjørner og borr litt innover.  Kjøp deg en skikkelig grisepikk, glem at som heter biltema o.l. Da kan du like gjerne kjøpe deg nye kammer med en gang for biltema grisepikker knekker og da er kammene kast. Kjøp på Tess, wurth o.l

Eg hadde også varma ytterste delen, men med særs måte så ikke kammene slår og blir skeive. Prøv å vri på tappen, sitter det veldig fast så stop og prøv å varme en gang til. Ikke vær en av 99% som klarer å først knekke bolten, og deretter gjøre alt tusen ganger værre med å knekke en herda tapp inni der som er umulig å borre i...

Ha litt tolmodighet så tenker jeg det ordner seg.

Endret av hsd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

satt akkurat og leta etter noe tilsvarende som det over fordi jeg tenkte på det er links på m54. og det ser det ut som det er  :) Løsna du rette vegen Isak? for om du løsna dem mot klokka slik som std gjenger vrei du nok dem av pga det. mn det betyr nok også at boltene ikke er rusta eller limt med loctite. Kanskje du klarer å lure dem ut ved å bare bruke ett skarpt lite flattjern og litt tid siden du har tatt spennet av dem nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja fysj å fy, det der va noe skikkelig fredag den 13 dritt :P

Leste litt rundt mens jeg holdt på, og kom fram til at det var vanlige gjenger på dem, men det va det jo tydeligvis ikke... men fikk dem heldigvis ut, va slark i dem så fikk lirket dem ut! Og heldigvis så hadde jeg bestilt nye skruer ilag med resten av pakningene så alt ordnet seg og bilen startet 😀😀👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått bilen til å gå som den skal nå? 

 

Har fulgt tråden litt, og hele tiden tenkt at MAF er problemet.

Du MÅ vel ha 330 MAF med 330 motor og programvare?!

 

m54b22 MAF vil aldri fungere på en m54b30 motor med m54b30 programvare!

 

Melanki var inne på det, på side 6 også. :clap:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, nei den går enda ikke helt optimalt! Eller, det virker som at den går noen lunde greit under kjøring, annet enn at det virker som at girkassen slurer.. og under bakkinga så kan den være litt rar. 

Kanskje få tak i 330'LMM, da har jeg vell lest feil tidligere ang dette siden jeg bruker den fra 320 👍 

Så skal det jo sies at hjernen er tunet litt spesielt mtp at di siste lamdasondene etter katta og noe annet er programmert bort :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo sikkert hive på ebay grenrør om du ikke allerede har gjort det..

Gir sikkert litt ekstra i 3 literen..

 

Du har jo tydeligvis skrudd deg ihjel på bilen allerede, så på tide at du får den "ferdig" :D

 

Alt eg har lest ang. motorbytte fra m54b25 til m54b30 tilseier at du treng 330 luftfilterboks, MAF og innsugsbelg.

Prøv bilen med frakoblet MAF om den går bedre på full hyling, eller lån deg en  MAF for testing om du kan.

Det skal jo vere forskjellig diameter på dei og.. Bruker du innsugsbelg fra 320 eller 330?

 

"I did this swap on my 2004 325Ci. If you get a complete B30 from the same year, you just need the 330 airbox/MAF/intake boots and later update the DME for 330 firmware. That's it! Everything else plugs in and bolts up."

 

Tipper du får 10-20% mer effekt med fungerende MAF :beer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Isaksen91 skrev:

Ja fysj å fy, det der va noe skikkelig fredag den 13 dritt :P

Leste litt rundt mens jeg holdt på, og kom fram til at det var vanlige gjenger på dem, men det va det jo tydeligvis ikke... men fikk dem heldigvis ut, va slark i dem så fikk lirket dem ut! Og heldigvis så hadde jeg bestilt nye skruer ilag med resten av pakningene så alt ordnet seg og bilen startet 😀😀👍

Lesson learnd, aldri mekk på Vanos fredag 13. Håper det løser seg, bokstavelig talt. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, blir vell til full eksos etterhvert! Må bare få resterende på plass! Men sports potta fra Eisenmann e selvfølgelig på plass😉 

Prøvde å koble lmm fra, men merket ikke noe forskjell.. men har funne tak i en fra 330 som blir postet imåra 👍 Håper det hjelper på! Ellers så husker jeg ikke om jeg bruker belgen fra 320 eller 330, den ytterste er vertfall fra 320 siden den ikke fulgte med motor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 14.10.2017 at 9.22, quandt1960 skrev:

Lesson learnd, aldri mekk på Vanos fredag 13. Håper det løser seg, bokstavelig talt. Lykke til

Haha, tenkte jo selvfølgelig tanken før jeg startet, men neeida.... aldri mer noe som helst på en fredag 13 😂 takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Isaksen91 said:

Ja, blir vell til full eksos etterhvert! Må bare få resterende på plass! Men sports potta fra Eisenmann e selvfølgelig på plass😉 

Prøvde å koble lmm fra, men merket ikke noe forskjell.. men har funne tak i en fra 330 som blir postet imåra 👍 Håper det hjelper på! Ellers så husker jeg ikke om jeg bruker belgen fra 320 eller 330, den ytterste er vertfall fra 320 siden den ikke fulgte med motor. 

Eisenmann gir fin lyd :)

 

Ok, det skal vere forskjellig diameter på lmm, så da passer sikkert ikke belgen, men Koed har på lager..

Trur eg er like spent som deg, hehe. Eg har jo ikkje fysisk testa forskjellen selv... Men sikkert lettere å diagnostisere evt. andre problemer etter at du får montert riktig lmm :) Kan sikkert trygt resette adapsjonsverdier med ny lmm, om den er i orden... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny belg heile veien er bestilt nå ifra Koed, samt dørlås (tåler ikke kulde) på sjåfør siden og ny viskosekobling for 3 gang :) Hvordan resetter jeg adapsjonsverdiene? Har ikke så mye kunnskap der, og heller ikke tilgang til noe avansert diagnose..  

Kan dårlig pakning mellom motor og grenrør/eksos også ha noen betydning kanskje? Kommer MYE varme der omkring, så kanskje noe av eksosen kommer ut der, og lamda får feil utslag og derav feil blandingsforhold?

Hvis jeg kobler bort nr 1 på bilde og blender igjen, hva vill skje da? Den var blendet igjen når jeg fikk motoren, men koblet den på igjen.

59ef2f61e0086_utennavn.png.78ef56802d20575be7f43ab5bac657fe.png

Blir også mye trykk i slange nr 1. Har prøvd å åpne skrue nr 2 og luftet veldig mye, varmen på full styrke og fylt og fylt til det ikke bobler lenger ut der. Motor har normal driftstemperatur ellers.

1.png.0e8b472057d5f9069f42ddf41b39927d.png 

Virker som der er noe vacum feil en plass. Under akserlasjon, mye gass og hvis jeg slipper gassen fort så "møer" den litt. Virker som at den får for mye bensin eller noe.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...