JanErik Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Hei På X3en så har jeg en rekke varsler i instrumentpanelet. Det varsles på 4x4, ABS, bremser, antispinn? og dekktrykk. I tillegg viser speedometeret ca halv fart. Jeg mistenkte tannhjulet i styremotoren på fordelingskassen, men det var i orden. Etter å ha fått liv i INPA igjen så leser jeg feilkode på ABS sensor venstre bak, samt at det måles halv hastighet på måleblokken for abs sensorene. Her var flere feilkoder, men disse kom ikke inn på nytt. Når jeg plukker av sensorene bake så ser dem slitt ut på sensorflaten, og videre på kransen så har det vært kontakt på begrenset område. Mest slitasje på venstre side. Mye tyder på at de er ødelagt, men jeg stusser litt at det fortsatt gir målinger, og at den som varsler feil gir halv hastighet. Jeg måler ca 9,5 MOhm (9500000 Ohm) på begge sensorene, noe som vel er alt for mye? Er det noe å tvile på at jeg må bytte sensorer her? Kan det være kast i kransen? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanErik Skrevet April 27, 2017 Forfatter Share Skrevet April 27, 2017 Bildene er fra venstre side først og fra høyre på de to siste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Otis Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Ser jo ut som at det er urund aksling eller krans, om du vil. Siden den har berørt på en plass, men ikke på en annen plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Daniel80 Skrevet April 27, 2017 Share Skrevet April 27, 2017 Har byttet krans på 2stk 1-serier tidligere, så det er ikke helt uvanlig at det blir problemer med disse. Rust er ofte problemet. Bmw selger kun hele akslinger, men det er mulig å få kun ABS kransen løst fra f.eks GS. Da må den gamle fjernes og det må pusses før den nye kransen punktsveises på igjen. Er mere jobb, men om du kan gjøre det selv så er det rimeligere enn ny aksling Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JanErik Skrevet Mai 1, 2017 Forfatter Share Skrevet Mai 1, 2017 Takk for tips! Målte litt og fant ut at det var ca 1.5 mm forskjell mellom slitedelen og motsatt side. Videre sa var den gamle sensoren ca 1 mm kortere enn den nye pga nedsliping. Dermed er det mye som tyder på at det er så lite som 0,5 mm klaring når alt er som det skal. Hadde lite lyst til å demontere akslingene nå, så jeg forsøkte 1.5 mm skive mellom ny sensor og hjullagerhus, og det fungerte! varsellampene sluknet og bilen fungerer som den skal:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå