Gå til innhold

m52tub20 svak


eylerts1
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp handlet inn en e46 Touring med en m52tub20 og manuel og syns bilen er ekstremt svak, hadde en 316i e36 før den og den går omtrent like godt

Har lest litt på både kam og veivføler, da den kan være litt tungstartet til tider når den er varm/halvvarm men ellers ingenting å merke på motor, ingen motorlampe, ingenting.

Tidligere eier har kvittering på at kam føler er bytte på bilen men han sa det ikke har vært byttet veivføler

Bilen hadde stått i nesten 1 år da jeg hentet den vet ikke om det kan ha noe å si men nevner det fordeom. er gjort service på bilen etter jeg hentet den men enda ikke skiftet plugger da bilxtra ikke hadde flere enn 5 på lager og jeg ikke rakk å komme meg til noen andre butikker. Er også nesten som et "Sug" i oljepåfyllinga når motor går, merker ikke noe særlig på motorn når den står å bakker om man tar av oljepåfyllings lokket så derfor har veivhusventilasjon også vært i baktanken. bilen hadde en stor oljelekkasje på toppdekselpakning men har nå skiftet pakning. bynte å lure på om den klarte å trekke falskluft igjennom den dårlige pakningen blandet med en dårlig veivhusventil?

Bare å skyte forslag eller spør om det trengs mer info, har lite erfaring med bmw så her kan det meste prøves

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må få tatt diagnose :) Hvis du ser i den store diagnose-tråden er det sikkert nokon nær deg som kan hjelpe deg med det. Kamsensor gir ikkje motorlampe, men vil vise på diagnose. Skal være svakt undertrykk i oljepåfyllingen når motoren går, men kan være feil med veivhusventilasjonen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

diagnose skader ikke nei.  Men hvis du virkelig vil gi motoren din en god service så bytter du hele veivhusventilasjons opplegget og o-ringene i vanos.. Disse er en kjent svakhet og kan være grunn til at bilen går ræva..

men, det krever jo noe skruerfaring dette..

http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør en diagnose på den,det er det enkleste å begynne med.

Lekkasje fra toppdeksel pakning er et normal problem med sekserne til Bmw.Men det kan også tyde på at veivhus ventilasjonen er tett noe som også er et ganske vanlig problem.Men da vil man ikke kjenne et sug når man åpner oljepåfylling lokket.Da er det mer motsatt.Det ligger endel tråder relatert til problemer med veivhus ventilasjon og bytting av veivhus ventilasjon her inne på forumet:)

En veivaksel sensor som holder på å ta kvelden får motoren til å gå dårlig ja eller ikke starte i det hele tatt,men det enkleste er som sagt å kjøre en diagnose:)

Det skader ikke å bytte alle tennpluggene med tanke på at den har stått så lenge.

Lykke til:)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, gullsakar skrev:

diagnose skader ikke nei.  Men hvis du virkelig vil gi motoren din en god service så bytter du hele veivhusventilasjons opplegget og o-ringene i vanos.. Disse er en kjent svakhet og kan være grunn til at bilen går ræva..

men, det krever jo noe skruerfaring dette..

http://www.beisansystems.com/procedures/vanos_procedure.htm

Leste her på linken du postet at feilkode på kamakselføler av forskjellig varianter kan være relatert til dårlige o-ringer i Vanos,

Det var nemlig en feilkode på kamakselføleren når jeg leste ut feilkodene på jobb med Bosch Diagnose. Mulig derfor forrige eier fikk skiftet kamakselføleren, da han fikk det anbefalt fra et MECA verksted han tok service på for noen år tilbake.

Er mekaniker selv så skruing er ikke noe problem har bare ikke skrudd så mye på BMW før, er ansatt hos rivalen ;)

Tennplugger blir selvfølgelig skiftet så snart jeg har plugger. Mistenker fortsatt at veivakselføler er dårlig med tanke på at forrige eier har snakket i at den av og til ikke starter når du stopper den på halvvarm motor. (Kjørt til bensinstasjon og får ikke start igjen etter fylling)

Har en venn som har BMW tester tilgjengelig så skal prøve med den også, bare for å se om det er noen feilkoder som Bosch Diagnosen ikke klarte å lese ut.

Skal se litt på priser på forskellige reperasjoner da bilen ikke er strøken og jeg regner med jeg blir å kjøpe en BMW av grovere kaliber etterhvert, men liker fortsatt ikke å kjøre rundt i en bil full av feil.

Kan oppdatere om ønskelig hva jeg finner ut.

Slenger med et lite bilde av bilen siden vi nå syns BMWer er så fin :)

17693212_1295957140450784_2119398985_o.thumb.jpg.45ebfbf4a758d01e93705ea8cb497061.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 30.4.2017 at 7.32, gullsakar skrev:

Fin bil ja:) 

vet du om det ble brukt original kamsensor? Viktig at den er det.. 

Har kvittering fra bytte av kamsensor fra et MECA verksted så regner med de har ordnet del selv.

Snakket med kjentfolk om reprasjon av veivhusventilasjon, vi blei enig alle at den burde skiftes da bilen ikke har mange landeveiskilometer på klokka. mye småkjøring så da er det vel bare å regne med det blir mye groms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...