Gå til innhold

F10, vibrasjoner under kjøring


Maverick2002
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Ingen forskjell i vibrasjonen ved annet turtall. Nå durer jo disse firerne en del i utgangspunktet, men er nåkk ikke dette som forårsaker vibrasjonen. Det som er ekstra rart er at den ikke alltid er merkbar når man starter å kjøre. Virker som om dette varierer. Noen som vet om godt brukte runflat dekk kan gi en viss vibrasjon? Har som sagt skiftet bakdekkene som var utslitt til nye dekk om ikke er runflat, men tror ikke dette gjorde noen forskjell. Hadde ikke så lyst å skifte framdekkene bare for å se om dette hjelper da disse er fullt brukbar en sesong til.

Men om andre har merket merkbar forskjell ved å bytte fra runflat til "vanlige" dekk, gjør jeg dette med glede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har samme problem. + er litt vibrasjon i rattet..  Har byttet casterstag, øvre og nedre bærearm, sett over alt av foringer,  prøvd med felgsett fra andre biler,  byttet olje i fordelerkasse og resatt automatkasse.. Ingen ting har hjulpet.. Blir mindre vibrasjon på ny asfalt. Er på E70. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7.6.2017 at 13.19, Maverick2002 skrev:

Hei.

Ingen forskjell i vibrasjonen ved annet turtall. Nå durer jo disse firerne en del i utgangspunktet, men er nåkk ikke dette som forårsaker vibrasjonen. Det som er ekstra rart er at den ikke alltid er merkbar når man starter å kjøre. Virker som om dette varierer. Noen som vet om godt brukte runflat dekk kan gi en viss vibrasjon? Har som sagt skiftet bakdekkene som var utslitt til nye dekk om ikke er runflat, men tror ikke dette gjorde noen forskjell. Hadde ikke så lyst å skifte framdekkene bare for å se om dette hjelper da disse er fullt brukbar en sesong til.

Men om andre har merket merkbar forskjell ved å bytte fra runflat til "vanlige" dekk, gjør jeg dette med glede!

@Maverick2002 Du har ikke tilfeldigvis xDrive på din F10?

Har selv en F10 med xDrive hvor jeg merker en slags durelyd ved kjøring. Denne lyden har blitt mer merkbar i de siste månedene, og det gjelder både ved kjøring med vinterdekk (piggfrie Nokian Hakka R2. 255/40-19 foran/bak) og sommerdekk (Pirelli P Zero. 245/40-19 foran og 275/35-19 bak). Vanskelig å si om det er noen forskjell i duringen mellom sommer- og vinterdekk. Ingen av disse er runflat. Har forøvrig ingen erfaring med runflat. Tror ikke at lyden varierer med motorturtall, men skal få dette bekreftet. Lyden varierer i alle fall med hastigheten. Duringen er hørbar fra rundt 60-70 km/h. Er litt redd for at den kommer fra drivverk. Vanskelig å si, men kanskje den skyldes noe så enkelt som hardy-koblingen som tidligere er nevnt (?). Girkassen ble forresten skiftet olje på i fjor sommer. Jeg har ikke skiftet olje på fordelingskassen ennå, men skal få gjort det i nærmeste fremtid.

Har av og til merkbar vibrasjon i bilen ved kjøring i lav hastighet (tilnærmet gangfart). Dette styrker min mistanke om at det er noe som har med drivverk å gjøre.  Opplever du noe liknende, @Maverick2002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det xDrive kan det være så enkelt som dekk. Man må skifte alle dekkene samtidig. BMWs xDrive er også ømfintlig mot dimensjonsforskjeller på dekk. Altså bredere bakhjul enn foran. Selv om BMW kommer med dette originalt er det anbefalt å kjøre lik dimensjon foran og bak(på både felg og dekk), alternativt for å være på sikre siden om man likevel vil ha bredere bakhjul er å kjøpe stjernemerkede dekk. Dekk som BMW har godkjent at passer på deres modeller. Michelin har ihvertfall noen modeller der. Kjøper man 245/40-19 fra to forskjellige merker/modeller er det ikke sagt at de to er 100% lik.

Helt dust? Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Gnaffert skrev:

@Maverick2002 Du har ikke tilfeldigvis xDrive på din F10?

Har selv en F10 med xDrive hvor jeg merker en slags durelyd ved kjøring. Denne lyden har blitt mer merkbar i de siste månedene, og det gjelder både ved kjøring med vinterdekk (piggfrie Nokian Hakka R2. 255/40-19 foran/bak) og sommerdekk (Pirelli P Zero. 245/40-19 foran og 275/35-19 bak). Vanskelig å si om det er noen forskjell i duringen mellom sommer- og vinterdekk. Ingen av disse er runflat. Har forøvrig ingen erfaring med runflat. Tror ikke at lyden varierer med motorturtall, men skal få dette bekreftet. Lyden varierer i alle fall med hastigheten. Duringen er hørbar fra rundt 60-70 km/h. Er litt redd for at den kommer fra drivverk. Vanskelig å si, men kanskje den skyldes noe så enkelt som hardy-koblingen som tidligere er nevnt (?). Girkassen ble forresten skiftet olje på i fjor sommer. Jeg har ikke skiftet olje på fordelingskassen ennå, men skal få gjort det i nærmeste fremtid.

Har av og til merkbar vibrasjon i bilen ved kjøring i lav hastighet (tilnærmet gangfart). Dette styrker min mistanke om at det er noe som har med drivverk å gjøre.  Opplever du noe liknende, @Maverick2002

Heisann. 

Nei har ikke xDrive. Har ikke fått tid til å se på dette ennå. Nevnte tidligere at vibrasjonen startet ved ca 70 km/t. Nå synes jeg den kjennes ved langt lavere hastighet også, men det kan selvfølgelig ha noe med at jeg vet problemet er der og sitter å kjenner etter.. 

Irriterende er det uansett, og skuffende for en slik bil egentlig. Er svært fornøyd med alt annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...