Gå til innhold

Levetid vannpumpe m54?


matros72
 Share

Anbefalte innlegg

Det spørs kanskje hvilken årsmodell du har. Jeg har 2001 mod og der var det metallskovler på pumpa,men ser at noen skriver at det finnes en variant i plast. Jeg byttet på ca 160 000 men det var ikke noe galt med den. Jeg hadde demontert vifte og fanshroud for å bytte alle stramme/løpehjul/reimer og tenkte det var lurt å bytte den samtidig. Passe dum som jeg var så byttet jeg ikke termostat, den ble litt sløv noen måneder seinere og da var jo demonteringsjobben i gang igjen. Heldigvis ikke høy temperatur, tok bare litt lenger tid før den ble varm. 

Plastskovlene kan visst slites vekk, men på metallvarianten på min bil var det ikke noe slitasje. 

Noe godt tips om du bør bytte har jeg egentlig ikke. Jeg kjører nesten bare i 5. gear (man) og da vil jo motor og alt som hører med ha gjort mye færre omdreininger enn en bil som kjører i bytrafikk på 1. , 2. og 3. gear. 

Litt på siden, men jeg kjørte en Mercedes for noen år tilbake som hadde telleverk som viste hvor mange ganger veivakselen hadde rotert. En fin sak, spør du meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D er en sen 2001 mod. Betegnes vel som 2002 mod vil jeg tro. Så da er det vel sikkert metall skovler på min og da? Er ingen tegn til at noe er galt. Men leser at mange av disse motorene har dårlige pumpe,så tengte å være føre var :)

Er en m54b22 om det har noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fullservice hefte på en 520i med M52, og der står det ingenting om ny vannpumpe.
Så der mistenker jeg at den kan være fra fabrikk og rullet nå snart 300.000km
Det hadde demperene jeg hadde jeg skiftet i vinter gjort, meget imponerende :-)

Så skal det sies at kjølevæsken har blitt skiftet nesten hvert år, noe som skal bidra på levetiden til kjølekomponentene.

Men forventet levetid på disse pumpene er på 100.000 - 150.000 KM

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Melanki skrev:

Har fullservice hefte på en 520i med M52, og der står det ingenting om ny vannpumpe.
Så der mistenker jeg at den kan være fra fabrikk og rullet nå snart 300.000km
Det hadde demperene jeg hadde jeg skiftet i vinter gjort, meget imponerende :-)

Så skal det sies at kjølevæsken har blitt skiftet nesten hvert år, noe som skal bidra på levetiden til kjølekomponentene.

Står det hvilke reparasjoner/komponentbytter som er gjort i serviceheftet? Er det noe som heter fullservicehefte?

Forøvrig har jeg litt samme erfaring som du, med at noen vannpumper går hundretusenvis. Opel,Volvo, Mercedes og Chevrolet for mitt vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@orala
Bilen ble importert til Norge rundt 100.000km og etter det har jeg faktura fra verksted på hver bidige ting som er gjort på bilen.

Syntes folk bare forteller om det negative ved E39ene, så tenkte jeg skulle komme med min erfaring av disse bilene.
BMW har jo brukt mye plastikk i kjølesystemet, og det er derfor ekstra viktig å bytte kjølevæske hvert 2. år med riktig type. Slik at plasten ikke blir dårlig.

Endret av Melanki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig fornøyd med min bil, men man blir jo obs på mange problemer som kan oppstå når man er på forum. Det er jo litt kompliserte løsninger og ikke så enkle å skru på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er hvertfall viktig at vannpumpe byttes før den begynner å gi symptomer. Den første feilen som oppstår med den er at den blir slarkete og utett rundt akslingen. Da begynner det å minke væske og trykket i systemet blir lavere...som igjen fører til at kokepunktet synker fra 120 til 100 grader. Hvis du står mye i kø kan det bli et problem. Er nok mange dårlige vannpumper som har knekt disse motorene....hvor kanskje toppakningen feilaktig har fått skylda. Dette her gjelder alle biler egentlig.

Problemet med plastskovelhjul kommer i andre rekke. Blir nok oftest slarkete før skovelhjulene blir spist opp.

Konklusjon:   jeg ville ha byttet. Den skal egentlig byttes pr 100 000 km iflg BMW. :-)

Endret av MrBrum
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2003 mod med m54b22 motoren, der ble det byttet på rundt 135 000 mener jeg.
Skifet både termostat, Vannpumpe, Hydraulisk strammer og profilreim. Den vannpumpa jeg kjøpte var da av plastskovelhjul, men regner med at det går bra så lenge man slkifter innen for intervallene. 
Kjøpte bilen når den var gått 130 000, og aner ikke om det har hvert skiftet tidligere. Men sånne ting burde man skifte uansett hvis du er usikker på om det har blitt gjort tidliere. 

Mener m54 har vannpumpe av plast og ikke metall originalt.


 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, vegard89 skrev:

Jeg byttet på rundt 135 000 mener jeg. Skifet både termostat, Vannpumpe, Hydraulisk strammer og profilreim. Den vannpumpa jeg kjøpte var da av plastskovelhjul, men regner med at det går bra så lenge man slkifter innen for intervallene. 
Kjøpte bilen når den var gått 130 000, og aner ikke om det har hvert skiftet tidligere. Men sånne ting burde man skifte uansett hvis du er usikker på om det har blitt gjort tidliere. 

Mener m54 har vannpumpe av plast og ikke metall originalt.
 

Jeg har eid min E 39 fra 43 000 km og tviler på at pumpa var byttet før det. Servicekvitteringer fulgte med. Altså metallpumpe på min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, orala skrev:

Jeg har eid min E 39 fra 43 000 km og tviler på at pumpa var byttet før det. Servicekvitteringer fulgte med. Altså metallpumpe på min bil.

Ja godt mulig at e39 har metallpumpe. 

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, vegard89 skrev:

Ja godt mulig at e39 har metallpumpe. 

Sjekket delekatalogen nå og ser faktisk at blant annet bmw e39 med feks m54b25 bruker samme vannpumpe som det m54b22 gjør, altså plastikkpumpe. Hvertfall det som kommer opp.

Men rett meg om jeg tar feil :)

Endret av vegard89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...