Lars Petter Nesse Skrevet September 25, 2017 Share Skrevet September 25, 2017 (endret) Hei hei. Har en 97mod 528. Den begynte plutselig å koke. Såg da at lokket til ekspansjontanken var sprukket. Kjøpte meg et nytt lokk,men koker som aldri før. Har byttet vannpumpe,termostathus,termostat. Smeller og er mye trykk i ekspansjonstanken. Gåen toppakning? Motor går helt strøkent uten noe vann i oljen eller olje i vannet Har luftet etter alle kunstens reger...frustrert LP Endret September 25, 2017 av Lars Petter Nesse Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bjope1 Skrevet September 25, 2017 Share Skrevet September 25, 2017 Lufting er jeg godt kjent med. Det kan være en "never ending story". Her gjelder det å lufte i riktig rekkefølge. Kanskje også bruke en flaske med vann på hode stående nede i i ekspansjonstanken mens du lufter. Klemme på alle rør du kan til alt et fylt. Deretter lufte i riktig rekkefølge med bilen stående plant. Høres ikke som topp-pakningen egentlig. Det høres ut som at det av en eller annen grunn at kjølingen ikke får væske i hele systemet og derfor ikke klarer å kjøle motoren. Unngå at motoren blir for varm. Det kan gi flere problemer. Bjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Petter Nesse Skrevet September 25, 2017 Forfatter Share Skrevet September 25, 2017 Føler jeg har prøvd det meste når det gjelder lufting. Virker som det er dårlig sirkulasjon.kommer bare en liten slapp stråle ut fra vannpumpa...smeller og spruter fra ekspansjonstank. nesten som det kommer luft inn i kjølesystemet( toppakning) Kanskje noen i skiensområdet kunne tatt en kikk for meg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 26, 2017 Share Skrevet September 26, 2017 Går den elektriske hjelpepumpen? Da durer det når tenning settes på uten å starte motor. Det er normalt med en liten stråle inn på toppen i ekspansjonstanken. Har du luftet ved å skru opp de to lufteskruene og satt på tenning og varmeapparat og ventet til det kommer vann ut av begge lufteskruene.? Ryker det ut av lufteskruene? Har du forsøkt å ta av oljepåfyllingslokket for å kjenne om det er et svakt sug eller blåser ut? Skal være svakt sug (ikke sikkert det symptomet er der uansett tilstand) Vet du om det er latent varme på bilen. Ikke mange som har det, men det er annen lufteprosedyre enn på de fleste andre bilene. Da sitter det i så fall diverse deler(slanger, pumpe) bak plast dekselet bak venstre forhjul. Sjekk om du har sprekk mellom metall og plast på radiatoren. Men du har i grunn noe som minner om toppakning havari. Ryker det veldig opp fra ekspansjonstanken uten at motor er varm? Jeg hadde selv toppakning havari på min hvor eksos gikk i kjølevæske og motsatt. Der ble termostathuset sprengt. Og kom eksos fra lufteskruer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Petter Nesse Skrevet September 26, 2017 Forfatter Share Skrevet September 26, 2017 Hører pumpa går. har prøvd med tenning på. er pumpa så sterk at en skal se det kommer vann ut av lufteskruene? Det skjer ikke her. Har tatt av oljepåfyllingslokket svakt sug og ingen spor etter vann hverken der eller på peilepinne. Ryker heller ikke fra ekspansjonstanken. merkelige greier... Men det må jo ha vert en grunn til at lokket sprakk (trykk) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 26, 2017 Share Skrevet September 26, 2017 (endret) 1 time siden, Lars Petter Nesse skrev: Hører pumpa går. har prøvd med tenning på. er pumpa så sterk at en skal se det kommer vann ut av lufteskruene? Det skjer ikke her. Har tatt av oljepåfyllingslokket svakt sug og ingen spor etter vann hverken der eller på peilepinne. Ryker heller ikke fra ekspansjonstanken. merkelige greier... Men det må jo ha vert en grunn til at lokket sprakk (trykk) Ja pumpa er sterk nok til det. Motoren skal ikke startes. Det skal fylles kjølevæske til det nesten renner over. Først da dras systemet fullt med væske og luften kommer ut av lufteskruene. Fyller du for lavt/lite får du ikke ut luften. Når det kommer væske ut av lufteskruene, la det piple til nivået i ekspansjonstanken legger seg riktig. Redigert: Fordi lufteskruene sitter på høyeste punktet i motoren. Fylles det for lite væske..(f eks et par cm under toppen i tanken, blir toppen i ekspansjonstanken på samme nivå med nivået der lufteskruene sitter) Så det skal toppes i ekspansjonstanken til lufteskruene renner over skikkelig. Når nivået er riktig i ekspansjonstanken kan lufteskruene skrus igjen (fikke for hardt) og lokket på tanken settes på. Det forutsettes at bilen står plant. Hvis bilen står i svak helling (som du ikke engang ser) bør den heves foran, men ikke mye. Bleed M52 BMW AG.pdf Endret September 26, 2017 av MrBrum quandt1960 reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 26, 2017 Share Skrevet September 26, 2017 Har du latent varme i bilen din? Evt send meg skilt nr eller 7 siste tegn i chassis nr på melding så kan jeg sjekke. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Petter Nesse Skrevet September 26, 2017 Forfatter Share Skrevet September 26, 2017 ser ikke ut som jeg har latent varme. slanger kun til el pumpe. Skilt nr er UA 21616 har fylt opp med vann til det kommer ut av begge lufteskruene.Kan jo vere at el pumpa er svak. Har fulgt diverse lufte instrukser. vil du aldri få ut all luft visst pumpa er for svak? prøvde og å sette hageslangen rett i ekspansjonstanken for å fylt hele sløyfa skikkelig. bilen går helt strøkent til det begynner å smelle i sprute i tanken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 26, 2017 Share Skrevet September 26, 2017 Du har ikke latent varme ser jeg. Tviler på at pumpa er for svak. Forsøk å la lokket på ekspansjonstanken være av litt mens motoren går...om du får ut luft. Uten at den går varm. Men det du beskriver tyder i grunn på at toppakning må byttes. Det at motoren plutselig fikk problemer og at lokket sprakk tyder på det. Blåser det varmt i varmeapparatet når motoren akkurat er luftet? og blir kaldt når det begynner å boble? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Petter Nesse Skrevet September 26, 2017 Forfatter Share Skrevet September 26, 2017 ja det stemmer. den blåser varmt helt til bobblinga begynner. Tar du på deg et toppakningsbytte? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 27, 2017 Share Skrevet September 27, 2017 Har du hvit gugge i peilepinnehuset? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
quandt1960 Skrevet September 27, 2017 Share Skrevet September 27, 2017 Har du tømt hele kjølevæsken og fylt på med f.eks BMW rød universal, 10.5 liter. Lufting iht prosedyre som er lagt ut litt lengre oppe i tråden, da gjerne med å løfte bilens front litt opp. Gå over alle slangene nøye, spesielt grenrøret i metall skrudd i blokken på sjåførsiden. Evt må du til med ekstern trykkpumpe. Hvis ikke det fungerer må du prøve flushe systemet, da vil du se om det er flow gjennom blokken. Varierer temperaturen opp og ned? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lars Petter Nesse Skrevet September 27, 2017 Forfatter Share Skrevet September 27, 2017 ikke noe gugge på pinne eller under oljelokket. har egentlig bare kjørt på med vann. vil få den til å fungere før jeg har på kjøleveske. tenkte å prøve å koble ut varmeregisteret ,bare for å se om det kan hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gustav C. Skrevet September 27, 2017 Share Skrevet September 27, 2017 Går den el vifta foran radiatoren når motor/kjølevæska er varm? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MrBrum Skrevet September 27, 2017 Share Skrevet September 27, 2017 (endret) Er det trykk på kjølesystemet når du åpner lokket når den har blitt litt kaldere? Hvis du får testet om det er HC i kjølevæsken får du svaret på om boblingen i tanken skyldes toppakningen. Biltema sitt test sett er elendig. Trenger et mer pålitelig test sett. Endret September 27, 2017 av MrBrum Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå