Gå til innhold

Oljefilter til 320d e91

variator
 Share

Anbefalte innlegg

Hei og god jul til BMW-folket!

Er helt fersk her på forumet men regner med at dette forumet er like genialt som andre merkespesifikke forum jeg har vært medlem av.

Ble rett før jul eier av en 2006 320d e91(163hk M47D20204D4). Ville skifte olje og filter og oppdaget at det var flere filteralternativ å velge i når det gjelder oljefilter. Fant til slutt ut at jeg måtte ha FRAM CH9528ECO med følgende mål: Høyde: 154mm, Utvendig diameter: 64mm, Innvendig diameter: 31mm.

Har sjekket andre filterfabrikanter og ser at de leverer det samme filteret med flere forskjellige høyder, har sett 154, 155, og 156 mm. Er dette bare tilfeldig og uvesentlig, eller har jeg kjøpt feil høyde på mitt filter? Tok meg ikke tid til å sette meg inn i og følge oljestrømmen i filteret da jeg hadde dette oppe, men lurer derfor på om høyden i filteret er kritisk for tettingen mot filterendene?

Med vennlig hilsen

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg beklager så mye for å ha spurt den gode general om noe så tåpelig:)

Det er slik man finner ut hvordan de forskjellige, tekniske forumene fungerer.

Glemte å takke for innsiktsfulle og gode svar!

Mvh

Terje Dahl

Endret av variator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, variator skrev:

Da må jeg beklager så mye for å ha spurt den gode general om noe så tåpelig:)

Det er slik man finner ut hvordan de forskjellige, tekniske forumene fungerer.

Glemte å takke for innsiktsfulle og gode svar!

Mvh

Terje Dahl

Hei Terje.

Dette er nok et spørsmål jeg tror aldri har vært oppe for diskusjon før. Folk kjøper vel det de får oppgitt til sin bil via reg.nr. eller chassisnr., uavhengig av merke på bil og filter og kjører på med det de får. :)

For å svare på spørsmål, jeg kan aldri forstå 1mm skal ha noe å si. Ifølge realoem.com, skal du med din 2006 320d M47, ha filter med delenr.: 11427787697. Det måler samme som du oppgir, bare 155mm. Prøvde å søke litt her og der, på hvilke filter som passet og da kom det opp 155mm til E90 M47 overalt. Har du da funnet 154mm som er oppgitt til å passe din, så som sagt kan umulig 1mm ha noe å si :)

Bimmers.no er forøvrig en av de bedre forumene rundt om og det sitter folk her med kunnskaper om alt mellom himmel og jord til alle modeller. Jeg er sikker på du finner forumet interessant og hjelpsom om du gir det tid. Vi er midt i julen nå og ikke alle prioriterer forum da :)

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fornuftig svar Marius!

På ALLE tekniske bilforum er det enorme kunnskaper om merket det er snakk om! Det er bare å få det ut i en slik form at det ikke virker nedlatende på den som spør.

Kunnskapsdeling, og spesielt om bil er ufattelig nyttig, og jeg har hatt stor nytte og glede av å være medlem av forum for de merkene jeg har hatt opp gjennom tidene. Håper jeg også har fått mulighet til å hjelpe andre med sine spørsmål også gjennom de årene jeg for eksempel var på cuoresportivo(Norsk Alfa Romeo forum), som kan være et godt eksempel på hvordan et bilforum skal være!

Men jeg tror, og håper at det samme er tilfelle med dette forumet.

Beklager at jeg ble engasjert her et øyeblikk :-)

mvh

Endret av variator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...